Hej
Jag behöver hjälp att bolla riktlinjer för hur jag långsiktigt ska förhålla mig till min ekonomi. Mitt mål är att år för år unna mig mer, men att helat tiden känna att jag inte behöver oroa mig för min ekonomi, både på kort och lång sikt.
Fram till ungefär i år så var mitt mål att varje år se till så att jag höjde min aktieutdelning med 4000 kr/år. och att året efter se till att använda den summan jag fick i utdelning till “lyxkonsumtion/nice to have”
Så år 1 få minst 4000 i utdelning och unna mig 0 kr i lyxkonsumtion, år 2 få minst 8000 i utdelning och unna mig 4000 kr i lyxkonsumtion osv.
Det har varit en okej start, men missade målet 2020 vilket jag tycker är okej givet att företagen blev mer restriktiva med utdelningar. Jag är nu inne på år 4 vilket borde betyda minst 16000 kr i utdelning och unna mig lyxkonsumtion för 12000 kr.
Men jag börjar nu känna av och inse problem med strategin långsiktigt.
- Det kommer (förhoppningsvis) komma plötsliga utgiftsökningar tex barn
- Det kommer (förhoppningsvis) komma plötsliga intäktsminskningar tex föräldraledighet
- Tids nog så kommer 4000 mer i inkomst kommer inte vara lika mycket i ökning att löpa lyx med relativt sett nu som om 10 år
Inser nu att punkt 3 kan lösas genom att man även tar hänsyn till inflationen. Så istället för att öka med 4000 varje år så kanske öka först med 4000 nästa år öka med 4100 sedan 4200…
Kanske kan kolla varje år hur inflationen var
Blir denna strategin lite väl spartanskt?
Kan man uppnå samma mål men unna sig mer?
Hur hantera att utgifter ökar eller intäkter minskar men ändå både unna sig och investera så att den ekonomiska planen håller?