Feedback på hur jag vill finansiera konstant ökande lyxkonsumtion

Hej

Jag behöver hjälp att bolla riktlinjer för hur jag långsiktigt ska förhålla mig till min ekonomi. Mitt mål är att år för år unna mig mer, men att helat tiden känna att jag inte behöver oroa mig för min ekonomi, både på kort och lång sikt.

Fram till ungefär i år så var mitt mål att varje år se till så att jag höjde min aktieutdelning med 4000 kr/år. och att året efter se till att använda den summan jag fick i utdelning till “lyxkonsumtion/nice to have”

Så år 1 få minst 4000 i utdelning och unna mig 0 kr i lyxkonsumtion, år 2 få minst 8000 i utdelning och unna mig 4000 kr i lyxkonsumtion osv.

Det har varit en okej start, men missade målet 2020 vilket jag tycker är okej givet att företagen blev mer restriktiva med utdelningar. Jag är nu inne på år 4 vilket borde betyda minst 16000 kr i utdelning och unna mig lyxkonsumtion för 12000 kr.

Men jag börjar nu känna av och inse problem med strategin långsiktigt.

1. Det kommer (förhoppningsvis) komma plötsliga utgiftsökningar tex barn
  2. Det kommer (förhoppningsvis) komma plötsliga intäktsminskningar tex föräldraledighet
  3. Tids nog så kommer 4000 mer i inkomst kommer inte vara lika mycket i ökning att löpa lyx med relativt sett nu som om 10 år

Inser nu att punkt 3 kan lösas genom att man även tar hänsyn till inflationen. Så istället för att öka med 4000 varje år så kanske öka först med 4000 nästa år öka med 4100 sedan 4200…
Kanske kan kolla varje år hur inflationen var

Blir denna strategin lite väl spartanskt?
Kan man uppnå samma mål men unna sig mer?
Hur hantera att utgifter ökar eller intäkter minskar men ändå både unna sig och investera så att den ekonomiska planen håller?

Hela idén låter konstig. Jag har alltid försökt ha som princip att mina inkomster och mina utgifter inte ska röra sig parallellt. Jag menar då att om jag ökar lönen med 20% så ska inte utgifterna öka lika mycket. Helst ska de inte öka alls, om det inte handlar om någon mer fundamental förändring. Jag tänker då i första hand på ett mer värdigt boende. Gällande all annan konsumtion har mitt mål varit att hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt. Jag har alltså velat ha upplevelser av olika slag och varor av hög kvalitet men velat hitta vägar att få dessa saker utan att betala normala priser.

Att koppla en viss utgift till en viss inkomst framstår för mig som ett tecken på dålig ekonomi och/eller dålig disciplin. Det framstår som en överhängande risk att konsumtionen blir både onödig i sig och onödigt dyr. Lyxkonsumtion är på något sätt definitionsmässigt något man ägnar sig åt med pengar man inte alls behöver, inte pengar man fått fram genom att pressa fram sista droppen i kaviartuben.

1 gillning

Lyxkonsumtion är på något sätt definitionsmässigt något man ägnar sig åt med pengar man inte alls behöver, inte pengar man fått fram genom att pressa fram sista droppen i kaviartuben.

Själva tanken är ju just att aktieutdelningen blir pengarna som blir över och det är det som jag lägger på lyx/trevligt att ha.
Min grund kommer dock alltid vara att köpa bra mat, se till att jag kan träffa vänner och hitta på enkla roliga saker som att spela badminton m.m

Medans restaurangbesök och utlandsresa är lyx som får komma från utdelningar

Du borde nog fokusera på totalavkastningen och inte bara utdelning.

Alltså sikta på att ta ut PWR/perpertual withdrawal rate (inflationsjusterat) från din portfölj. Ska du dessutom öka uttaget behöver du ta ut ännu mindre.

Anledningen till att jag fokuserar på utdelningen är att det mentalt känns bra att jag bara tar av utdelningen. Vill inte känna att jag under en nergång slaktar en mjölkko.

Jag håller med om att totalavkastningen är viktig och jag tittar inte främst på direktavkastningen när jag väljer aktier, men någon form av utdelning är nästan ett krav.

Tjaa, utdelning slaktar ju mjölkkon lika mycket…

Marginalnyttan av konsumtion (speciellt lyx) bör rimligtvis vara avtagande. Detta bör du beakta i din modell.

Jag kan känna att du har en poäng med ditt upplägg, nämligen att du kan ta ut pengar från dina investeringar utan att känna sig som en tjuv i ditt eget hem. Har själv satt upp ett system att då jag säljer aktier i lekhinken med vinst så ska 80 procent av vinsten gå till nya investeringar och 20 procent till lönekontot och så kan man unna sig något för de pengarna. Ditt system är nog bättre.

2 gillningar

Tack för bra input. Någon känsla för hur avtagande?

Hur kom du fram till 80/20?

Tycker det låter som en vettig uppdelning, men undrar om det fanns djupare resonemang bakom?

Det var bara godtyckligt. Kände mest att det måste gå att få ha lite roligt för pengarna också då det går bra. Sälja då det går dåligt brukar kanske inte vara bästa idén, men då det har gått bra? Varför inte? Och varför inte göra något roligt för 20 procent av pengarna? Annars får man ju inte röra en spänn oavsett hur det går förrän man blir gammal…

Tycker hela resonemanget låter lite konstlat och omvänt. Känns som det blir lite av ett måste för lyxkonsumtion utan baktanke om varför.

Varför inte bara basera konsumtionen på behov, och därefter se om ekonomin tillåter det. Om inte, lägg upp en plan för att realisera det.

1 gillning