Konsumtion ses inte sällan som något dåligt blad frugala människor. Kiyosaki, författaren, skrev en gång att det är skillnad mellan bra och dålig skuldsättning. Samma tanke kan appliceras på konsumtion. Bra och dålig konsumtion.
Jag skulle vilja påstå att bra kontra dålig konsumtion är direkt kopplat till hur man tjänar sina pengar. Arbetar man hårt för pengarna (i e lön), då är det kanske inte så trevligt att konsumera eftersom man vet hur hårt man har arbetat bara för att kunna konsumera pengarna, men det är en helt annan femma ifall man har tjänat samma summa pengar på att köpa och sälja ett värdepapper eller ifall man har fått en stor utdelning på någon aktie. Då är konsumtionen inte lika moraliskt jobbig att genomföra. Arbetsbördan är ju inte ens jämförbar.
Det som jag har funnit extra intressant när jag har lyssnat på vissa stenrika personer tala om sitt förmögenhetsbygge (med betoning på “vissa”. Det finns många stenrika individer som är direkt motsatsen också. Det är trots allt individer med olika livspreferenser vi pratar om) och vad som har drivit de att dag in och dag ut ackumulera mer förmögenhet (fastän att de kanske inte behöver mer pengar) så har det varit önskan av ökad lyxkonsumtion. Begäret efter något ännu dyrare än tidigare. Något extremare än tidigare. Något som bidrar med adrenalin till deras i övrigt monotona liv. Söka den där extra kicken i vardagen.
Som jag skrev är det vissa individer som drivs av detta medan den andra sidan drivs av inre frid, frugalitet, projekt som inte drivs av konsumtion utan om att förändra världen till något bättre. Vissa drivs rent av att vara extremt diskreta/“under radarn” och vill hellre framstå som vanliga icke-rika. Ingen av sidorna har fel i sig, anser jag. Alla drivs vi av olika saker.
Bara man är säker på att man inser vad som driver en. Det är en viktig poäng att lära sig. Om man vet vad som driver en, då kan det bli fokuset som man hänger upp sitt “varför?” på. Att veta varför man ska ackumulera mer förmögenhet fastän att man redan har tillräckligt för flera generationer framåt är en viktig grej att definiera, anser jag.
Att låta konsumtionsivern driva ackumulationen av mer förmögenhet kan vara en bra grej om den driver innovationen framåt samtidigt. Inte sällan är det stenrika individer som är “early adopters” av det som blir framtidens generiska teknik (vi får inte glömma bort att bilar bara var något stenrika individer ägde en gång i tiden, nu äger även låginkomstagare bilar. Kanske inga nya, men ändå. Likaså var det med el en gång i tiden.
De första att anamma denna nya “grej” var de stenrika. J P Morgan var ju en av de. Sedan blev det mer och mer “mainstream”. Kostnaden för att vara en sådan “early adopter” var skyhög jämfört med de gemene alternativen. Tack vare dessa “adopters” har vi idag något som vi kanske aldrig hade haft annars). Så målsättningen att konsumtion av dyrare produkter med spjutspetsteknik skulle vara en dålig ursäkt för att driva ackumulation av förmögenhet håller jag således inte med om. Under förutsättning att det driver framtidens levnadsstandard uppåt för gemene man.
För egen del är jag ganska balanserad mellan att öka förmögenhet i syfte att kunna köpa dyrare produkter (“högre levnadsstandard”) eller något som är “over the top”. Samtidigt har jag också drivet och förståelsen för att det kan vara bra att assistera entreprenöriella projekt som kan förbättra miljön o s v. Jag är således ingen helylle Dan Pena (se mitt inlägg/frågeställning om honom här i frågelådan), men samtidigt ingen helylle hippie heller.
Jag är mitt emellan och det har fungerat väl för mig. Jag får min inre frid, men jag får också den där galna lyxen (och äventyret) som jag ibland har sug efter (man är ju bara en simpel människa i slutänden. Synden måste få litet utrymme annars är livet rejält trist att leva). Båda sidorna driver på min hunger att ackumulera mer investerings kapital så att jag kan skapa mer kapitalinkomster som i sin tur finansierar “projekten” och “äventyren”.
Låt konsumtionsivern vara en del av ursäkten till varför du ska ackumulera mera förmögenhet. Kom ihåg - driver den innovationen framåt, bra. Samtidigt bidrar din konsumtion till att någon får sin lön denna månad. Många glömmer bort den simpla aspekten av konsumtionens gudomlighet. Om vi inte konsumerar, då kommer folk att förlora sina jobb.
Allt är relativt i detta liv. Hur ser ni på detta koncept - “konsumtion”?