Hej! Önskar få feedback på mitt sparande och om det finns utrymme för förbättringar. Målet med det långsiktiga sparandet är att växa kapitalet och komma upp i minst 1 miljon sek i sparande inom senast 4 år eller snabbare (men vi vill samtidigt leva “som vanligt” dvs varken snåla eller leva dyrt).
Vi är 36 och 37 år arbetar båda heltid och har två barn på 8 resp. 4 år. Vi bor i en lägenhet i Stockholm med 54% belåningsgrad med ett bolån på 3,9 msek (100% rörlig ränta 3 mån).
Vårt sparande ser ut som följande:
Långsiktigt sparande Lysa: 6000 kr/mån (100% aktier)
Amortering: 3333 kr/mån
Lysa konto: 390 000 sek (100% aktier och ligger +61% på 3,5 år)
Buffert: 150 000 kr i Avanza på fasträntekonto 3,7%
Aktier: 25 000 sek (lek-pengar)
Coinbase (krypto): 20 000 sek (lek-pengar)
Just nu går 18 600 sek ut i ränta och amortering/månad vilket jag tycker svider, men räknar med att räntan kommer ner närmaste 1-2 åren. Vi klarar oss på så vis att vi kan månadsspara enligt ovan men pengarna är oftast slut eller ligger på plus/minus någon tusenlapp vid månadens slut. Jag räknar med att kunna göra utdelningar från mitt bolag närmaste 5 åren på minst 500 000 sek totalt efter skatt.
Finns det några direkta förbättringsåtgärder jag kan ta till för att vässa vårt sparande utan att markant öka risknivån i sparandet? Jag skulle på ett sätt vilja amortera ner lånet aggressivare så inte räntan tynger lika mycket, men då minskar jag samtidigt mitt innehav och kommer längre ifrån målet. Hur skulle ni tänka?