Svinbra sparande för din ålder! Bra gjort!
Nu in på smådetaljer. Skir i ericsson. Mer en kul grej. Inte så det är mycket pengar. Två grejer bara jag stör mig på.
Det ena är mult asset fonderna. De är dyra blandfonder, 75% resp 50% aktier. De ska du fimpa direkt. Handelsbanken har faktiskt bra fonder, endast multiasset jag känner de “lurar” sina kunder med. Hutta in de pengarna i vad du känner för fond eller sprid ut bland de du har ( kanon riskspridning! Det vanliga är att folk har bara en eller max tre fonder- idioti i mina ögon)
Det andra är fasträntekonton. Just nu om man kollar enligt konjunkturmodellen är att räntor är ute. 100% aktier (aktiefonder) är det som gäller. Speciellt för dig som är ung. (Vi har själva kanske halva vårt kapital i räntor och guld men vi är ca 50 år så…)
Vill du spekulera så fundera på försvarsindustrin. Om trump vinner valet måste nog Europa rusta som fan. Kanske till 3% från 2% och då kanske företag som rheinmetall rusar vidare? Finns mycket man kan snöa in på. Annars är investor ett säkert bet. Jorden går under före investor gör det och då har Wallenbergarna sålt en månad innan…