Hej!
Jag kom igång med mitt sparande för ca ett år sedan men känner mig fortfarande lite osäker på fördelningen. Skulle hemskt gärna ta emot lite åsikter kring nedan fördelning, då jag eventuellt tänkte omfördela en del i början på året.
Jag sparar enligt ”fyra-hinkar-principen”, minus lekhink för att intresset helt enkelt inte finns
Lite om mig; Jag är 29 år gammal, har en attraktiv utbildning och ett fast jobb. Inkomst ca 30–35k/månad (efter skatt). Lever med sambo i förstahandskontrakt. Är med i A-kassa, har nödvändiga försäkringar osv. Har varit anställd med pensionssparande sedan jag var 16. Gillar dock att vara lite på den säkra sidan samt ha en buffert så att jag kan vara spontan med inköp/resor osv.
Hur som, med allt detta känner jag att jag nog borde ta lite större risk än vad jag nu tar? Vet heller inte riktigt vad jag ska sätta för mål i de olika hinkarna…
—
Såhär ser det ut idag:
BUFFERT
Ca 25k lönekonto
Ca 50–60k bankkonto (utan ränta)
40k på Sparkonto hos Klarna. Insättningsgaranti och fast ränta 6 mån 1,21%
Buffert-konto på Lysa (20/80) ca 50k
ÄR DETTA KANSKE ISTÄLLET EN DEL AV MIN MELLANRISK-HINK? Detta förvirrade mig lite när jag lyssnade på podden om 4-hinkar, ibland orkade det som att det var en del av buffert och ibland mellanrisk-hinken. Och om den ska höra till mellanrisk – behöver jag verkligen både en 20/80 och en 60/40?
Totalt buffert
Ca 115k + ev 50k (om inte detta ska räknas i mellanrisk-hinken)?
MELLANRISKHINK
Mellanrisk-konto på Lysa (60/40) ca 285k
Ev + 50k om 20/80 kontot på Lysa ska räknas hit?
PASSIVA HINKEN
Passiv hink-konto på Lysa (90/10) ca 72k
—
Hittills har jag gjort större enskilda insättningar (ca 30-70k om året) + automatiskt sparande 2500kr/månad fördelat 50/50 i mellanrisk och passiv hink.
Vad tycker ni? Hur bör jag fördela?
Tänker spontant mindre buffert och större månadsspar kanske?
Tack på förhand!!
/Anna