Feedback total utveckling sedan starten

Kikade på min utveckling sedan starten på Avanza. Hur ska jag se på utvecklingen? Bra eller dåligt? Tänker spontant att den verkar bra. Men när jag samtidigt tittar på jämförelseindex ligger jag ju väldigt under både world och Sverige.

Jag har i stort sett haft det mesta i globala indexfonder och mindre del i svenska indexfonder. I början under några år hade jag lite i branschspecifika fonder, lekt lite också. Kan det vara detta som gjort att jag tappat så mycket i utveckling, att jag halkade efter?

Numera kommer det inte in mer pengar. En slags stay rich-portfölj. Börja ta ut lite successivt om ca fem år eller så länge jag kan låta bli. Arbetar deltid. Har även en del utanför börsen för att parera nedgångar. Har numera ca 85 % LF Global Indexfond och Avanza global samt 15 % Plus alla bolag och Spiltan aktiefond investmentbolag. Någon tänkbar förändring eller bara ligga kvar så?

Du kan inte jämföra med index som inte är i SEK, för det blir snurrigt med valutorna. Välj en fond som följer önskat index i stället, som handlas i SEK. Storebrand all countries eller LF global, t ex.

2 gillningar

De indexen är inte representativa för marknadsviktat globalindex.

Enklast är att jämföra mot en sådan fond.

2 gillningar

Okej, tack. När jag jämför med Global Indexfond ser det ut så här. Betydligt sämre. Då har globala indexfonder ändå utgjort den största delen hela tiden. Före Avanza global hade jag istället SPP. Det verkar alltså som att det är de svenska och mina inhopp i branschspecifika fonder och lite lek som dragit ner. Hade jag enbart satsat på LF eller annan global indexfond hade jag alltså haft en utveckling på 370 %.

Akta så du inte jämför med för lång tid. LF global tror jag startade 2013. Så det kan också bidraga.

1 gillning

Omöjligt att veta utan att veta din risknivå

1 gillning

Spp/storebrand all countries innehåller emerging markets, som har gått sämre än developed countries ett tag. Det är dock egentligen mer rätt att ha marknadsviktat emerging markets som all countries-fonden har, så det är egentligen otur att den gått sämre.

1 gillning

Hur menar du? Har inte aktivt valt någon risknivå mer än att jag valt att ha majoriteten i globala indexfonder, i stort sett resten i Sverige indexfonder.

Har mest siktat på att gå som en global aktieindexfond, med liten förhoppning om att Sverige skulle bättra på avkastningen. Trodde bara att jag skulle ligga närmare avkastningen för en global indexfond, då stora globala indexfonder utgjort majoriteten av portföljen. Aldrig haft räntefonder ens.

Tänker att min utveckling kanske kan visa att man inte ska pilla för mycket, försöka sig på branschspecifika fonder eller leka för mycket. Jag är ju uppenbarligen inte ens i närheten av en global indexfonds avkastning under mina 12 år på börsen.