Jag har ett lån hos sevenday bank.
Årsbeskedet säger 28200kr betald ränta.
Fick deklaration nu ikväll på Kivra. Där står det endast 282kr. De har alltså missat två 0or.
Jag kommer ringa sevenday asap imorgon.
En heads-up för att kolla igenom så siffrorna stämmer.
Samma här. Ett lån som jag hade hos Sevenday bank, 6661 kr enl. deras kontrolluppgift jag fick och 666 kr i deklarationen. Är det bara att deklarera rätt summa i 8.1 då?
Jag har samma problem och har talat med Sevenbank som är medveten om problemet. Enligt dom kommer uppgiftera åter skickas till Skatteverket innan det blir dags att deklarera. Så kolla era uppgifter stämmer innan ni deklarerar.
Vi har uppmärksammat ett tekniskt fel i samband med rapporteringen av ränta till Skatteverket, vilket innebär att du som lån- och delbetalningskund kan se en tillfällig avvikelse mellan ditt årsbesked och din deklaration. Vi arbetar för fullt för att åtgärda detta och tackar för ditt överseende.
Uppdatering 2024-03-08:
Vi har nu skickat in en rättelse av kontrolluppgifterna till Skatteverket. Uppdaterade uppgifter kommer att finnas i e-tjänsten på skatteverket.se och i appen Skatteverket från och med den 19 mars. Där kommer du också att kunna se hur den uppdaterade uppgiften har påverkat hur mycket du ska betala eller få tillbaka på skatten. Du kan se beloppen i din deklaration vid punkt 8.1 Ränteutgifter m.m., på sidan med rubriken ”Specifikation till Inkomstdeklaration 1 för inkomstår 2023”.
Information från Skatteverket
När uppgifter i deklarationen har ändrats, som i detta fall, kan du inte deklarera genom att ringa eller sms:a. Däremot kan du använda koderna i pappersdeklarationen för att deklarera i e-tjänsten eller appen.