Felaktigt besked av slutlig skatt?

Hej!

Jag har fått nu beskedet från Skatteverket och när jag kikar på det ser det inte ut som jag förväntade mig. Kalkylen i mina sidor visade andra siffror.

Det borde vara en enkel fråga, tyvärr har jag inte så bra koll men jag vet att det finns folk i gruppen här som kan detta. Hoppas att någon läser och förklarar för mig om allt stämmer eller om jag måste ringa in / ändra något i deklarationen och begära omprövning.

Jag och sambon ägde en bostad som vi sålde med förlust (120 400 kr) och det rapporterade vi i varsin K6 blankett . Vi ägde bostaden 50% var så inga konstigheter.
I K6 stod det att min förlust var 60 200 kr (se bild).

När jag läser nu beskedet står det att jag har en sammanlagd kapitalförlust på 30 100 kr. (Se bild)

Borde det inte stå 60 200 kr?

Från kalkylen som jag fick från Skatteverket borde jag fått en del mer pengar och undrar om det är något som jag fyllt i fel eller om detta stämmer.

K6:

Skatteverket:

Kan det vara så enkelt att?

Total förlust =120400kr
Din andel av bostaden (50%) = 60200kr
Man har rätt att dra av 1/2 förlusten = 30100kr

7 gillningar

Tack, det var det jag funderade också.

Kan någon annan bekräfta?

Du som har sålt en privatbostad med förlust får dra av 50 procent av förlusten.

2 gillningar

(inlägg raderat av författaren)

3 gillningar

Skatteverket kan härmed säga upp 90% av sin supportpersonal.

2 gillningar

Jag vill påminna om den nya principen, princip 8) som nyligen lagts till i forumreglerna:

Princip 8) Användning av AI-genererat innehåll - Forumet är en plats för personliga reflektioner och diskussioner. För att bevara detta värde vill vi begränsa användningen av AI-genererat innehåll. AI-text ska, precis som andra citat, markeras som citat. Använd citat-knappen eller > i början av raden.

Man kan också använda sig av dölj detaljer:

`[details=“Sammanfattning”]

Denna text kommer att döljas

[/details]`

Sammanfattning

Denna text kommer att döljas

Dölj detaljer hittas lättast på kugghjulet i övre högra hörnet av skrivrutan.

Så kan dom som vill läsa ett längre stycke AI genererad text läsa, medans andra som inte vill lättare kan scrolla förbi.

Jag hjälper dig med att dölja detaljer på ditt inlägg nu.

Ja det stämmer

Kanske det.

Själv märker jag hur jag hittar allt mer information och svar på mina ekonomiska funderingar utanför RT och istället får snabbare svar från AI-bottar.

Dom har nu blivit så kraftfulla att det blivit en tjänst som jag dagligen använder för att lösa problem och få svar på många av livets frågor - inte bara ekonomiska.

Skulle inte bli förvånad om forum som dessa på sikt blir allt mindre relevanta när man kan få snabbare och kanske även bättre svar från en AI-bot.