Detta år har varit lite av en berg-och-dalbana som grundar sig i att jag för några år sedan köpte teckningsobligationer i det bolag jag jobbar i. Efter 2022 års värderingsras där dessa blev värdelösa har bolaget erbjudit sig att köpa tillbaka obligationerna till nuvarande marknadsvärde (d.v.s. i princip ingenting) och istället ge mig motsvarande teckningsobligationer baserat på nuvarande värdering och i övrigt samma villkor. Utöver det erbjuder de sig att täcka de skattekostnader som uppstår då obligationerna de ger mig förmånsbeskattas, samt den skatt jag får betala för den summan de ger mig för att betala den skatten.
Vad det utmynnar i för mig är att jag i slutändan sitter med motsvarande teckningsoptioner som innan, men baserat på 2022 års värdering istället för tidigare värdering (lägre värde per option, men fler optioner), en kapitalförlust då jag säljer tillbaka de ursprungliga optionerna för i princip ingenting, och att jag under en månad kommer ha en inkomst motsvarande ungefär en årslön, med motsvarande beskattning.
Utan förmåga att resa tillbaka i tiden och strunta i att köpa från första början så tänker jag att jag sitter i bästa möjliga sits tack vare att företaget väljer att gå in och täcka min förlust. Vad jag inte vet är vilka möjligheter det här ger mig skattemässigt.
- Jag säljer obligationer som jag köpte för x till ett värde av 0.001x. Tar jag helt enkelt upp det som kapitalförlust i min deklaration? Säg att förlusten är en miljon, vad skulle det motsvara för avdrag? Antar att det finns ett maxtak.
- Under en månad kommer jag ha 10x min vanliga inkomst och skatt, då jag får en engångssumma för att täcka skattekonsekvenserna av att få obligationer. Finns det någon poäng med jämkning eller ska jag bara skatta precis som vanligt?
- Något annat jag bör tänka på? Skulle egentligen inte ha något emot att betala några tusenlappar för att låta ett proffs hantera det, men jag vet inte om det finns något utrymme för dem att göra någonting till att börja med. Utöver denna affär så är jag nog privatekonomiskt ganska “normal” med belånad lägenhet, majoriteten av sparandet i diverse indexfonder samt en liten slatt i enskilda aktier.