FI: jämförelse av fonder hos storbanken vs nätmäklare | Man blir förbannad

I snitt betalar storbankskunden över 1% i avgift för sin fond jämfört med 0.4% hos nätmäklaren. Över 80% av storbankskunderna har aktivt förvaltade fonder vs under 50% hos nätmäklarna. Över 90% av spararna hos storbanken har storbankens egna fonder vs under 30% hos nätmäklarna. Tro sören att bankerna badar i pengar och ogillar nätmäklare. Intressant även att samma fond i pensionssystemet är lönsam efter 80% rabatt…

Några grafer som stack ut för mig:

Dyrare fonder hos storbankerna än nätmäklarna

Mer aktiva fonder hos storbankerna

Bankerna säljer sina egna fonder…

12 gillningar

Här kan vi nörda oss och diskutera om 0,02% till 0.10% extra avg i 10 år :rofl::joy::tada::wink::grin:!

5 gillningar

Den som inte är intresserad och själv ser över sitt sparande får betala för det. Troligtvis är kunderna hos nätmäklarna dom som är intresserade och dom ointresserade gör som bankens rådgivare säger och blir kvar hos banken och deras fonder.

7 gillningar

Tragiskt att bankerna profiterar på och utnyttjar kundernas okunskap. Så himla ledsamt. :pensive_face:

Tänk vad mycket bättre ekonomi många privatpersoner kunde ha, om bankerna gav reko rådgivning.

5 gillningar

Förstår inte varför finanstidningarna inte trycker på detta minst en gång om året.

Tänker på det varje gång jag ser avgifterna inom PPM

3 gillningar

Börsnoterade bolag vill tjäna pengar. Vuxna personer borde också förstå det.

Vill inte låta hård, och vill inte ta bankernas sida.

Men jag blir inte heller “förbannad” av att läsa om detta.

Inget börsnoterad bolag sysslar med välgörenhet. Varken Apple eller Microsoft eller Tesla eller heller våra banker. Så är det bara. Och det hoppas jag att fler vuxna personer borde förstå.

4 gillningar

Hej, det är betydligt högre avgifter på fonder hos storbankerna än andra pga. tredjepartsersättning.

1. Fondbolaget skall ha betalt för att de äger/sköter fonden.

2. Storbanken skall ha betalt för att de tillhandahåller/säljer fonden.

Mindre aktörer kan erbjuda samma fonder billigare utan mellanhänder.

Mvh Stefan A

1 gillning

Så, nätmäklare är inte företag? :thinking:

1 gillning

Det är väl bra att storbankerna gör stora vinster i Sverige?

Hela samhället tjänar på att vi har stabila banker som är välkapitaliserade.

Bankkriser är väl nämligen det värsta ett land kan få?

1 gillning

Hjälp. Jag blir helt åksjuk av dessa avgifter. Idag har bland annat swedbank robur globalfond a på ett IPS-konto hos Avanza. Hög avgift på 1,41%. Bör jag lägga över dessa pengar till en passivt förvaltad fond? får jag skatta vid försäljningen av swebank-fonden. Jag är 56 år. Mvh Peter

På vilket sätt blir det färre mellanhänder?

5 gillningar

Såklart, men de bör kunna sälja in prisvärda fonder också. De tar en avgift även för dessa.

Intressant. Om man betalar en procentenhet extra i avgift varje år med en sparhorisont på 25–30 år och sedan tar ut tre procent per år (varav en procentenhet går till fondbolaget/banken) så får man ungefär hälften så mycket pengar att röra sig med jämfört med om man valt en fond som kostar en procentenhet mindre om året, allt annat lika.

3 gillningar

Ursäkta mig? Jobbar du på storbank som säljare?

Det betalar man även om man köper fonden hos en nätmäklare. T.ex. är normen att halva avgiften går till fondbolaget och hälften till Avanza/Nordnet om man har sina fonder där.

Det får nätmäklaren också, som ovan nämnt får Ava/NN som norm 50% av avgiften.

Vilken extra mellanhand då? Det är lika många mellanhänder. T.o.m. om du går till storbank så är vanligtvis fondbolaget kopplat till storbanken, i praktiken samma företagsgrupp. När NN/Ava erbjuder andra fondbolags (än sina egna) fonder så får t.ex. storvankens fondbolag halva avgiften och andra halvan till Ava/NN för försäljningen av fonden.

Köper du en fond hos storbank så är det ofta storbankens egna fondbolag och banken själv. I praktiken samma företagsparaply är både fondbolag och säljare.

5 gillningar

Jag hoppas att det blir förbjudet för bankerna att ha säljare som de kallar “rådgivare”. Där de måste presenteras som “säljare”.

8 gillningar

På ett IPS-konto kan man byta fonder fritt utan att det blir några skatteeffekter.

1,41% är jättedyrt, så du bör byta till en billigare fond snarast.

Eftersom avgiften tas ut varje år kan du förenklat räkna ut hur mycket du betalar genom att ta antalet år gånger avgiften. På 10 år blir det då 14% och på 20 år blir avgiften 28% av kapitalet.

2 gillningar

Jo. Och det är därför t.ex. Avanza lägger sjuka summor på att förbättra UI och appar. Och lägger sjuka summor på reklam

Det finns olika sätt att bli rik på.

Så, min önskan kvarstår. Vore toppen om även bankerna sålde in reko fonder.

De lär ha goda marginaler även på rimligt prissatta produkter. :blush:

Tycker också att ”rådgivare” bör förbjudas som yrkestitel för partisk rådgivning inom finans. Säljare eller rångivare är ofta mer passande titlar.

1 gillning

Storbankerna har ju oftast lite fler kontor och personal tänker jag. :rofl:

Tänk om bankerna vore kommunala! Då hade vi snackat mellanhänder och avgifter!

1 gillning