Fick ett mindre oväntat pengatillskott, men emotionellt var effekten noll

Problemet med pengar är att det är ingenting. Det kan bli men om det inte är tydligt vad de ska bli är det inte så enkelt att bli glad. Jag kan hålla med skribenten om att det är härligt med saker som att att äta en god frukt, råka få fatt i en särdeles bra penna när man ska anteckna eller andra mikroupplevelser. Poängen är just att man är med om något trevligt. På så sätt kan det vara skillnad på pengar och på pengar. 5000 som ska vara till en härlig helg med partnern känns roligare än 15000 som bara ska in på Lysa.

Jag har för övrigt börjat fundera över vilka investeringar man kan göra som skänker glädje under tiden man har dem. De mest uppenbara är bostäder, fritidshus mm. Jag tycker att det är ganska trist att bara tänka uppskjuten belöning, sen. Roligare att ha pengarna i något som både är kul nu och sen.

6 gillningar

Tacksam för att givaren gav men pengarna i sig medförde ingen nämnvärd känslomässig reaktion.

2 gillningar

Utan att vara rik brukar jag säga att i en annan del av världen blir många gladare över en säck ris än vad jag hade blivit av att vinna en bil.

1 gillning

Du borde kanske tagit emot tacksamt och istället gett henne den där upplevelsen du tycker hon är värd. Hon får då glädjen i att ge och glädjen i en oväntad present.

Pengar är linjära och logiska, men reaktionen på dom är inte. Varför tror ni presentkort är så poppis present när pengar är en logiskt sett bättre present på alla sätt? Jo folk blir gladare för en bioupplevelse än 150 kr.

8 gillningar

Att ge pengar är det minst riskfyllda, men samtidigt det mest fantasilösa och opersonliga man kan ge. Det kräver närmast noll tid och energi från givaren, förutsatt att vi inte pratar om extrema summor.

Jag tycker att de bästa presenterna är de där givaren lägger ner tid och energi på att hitta/skapa presenten. Men ju mer tid och energi givaren lägger in i gåvan ju mer ökar samtidigt risken. Antingen kan det bli succé eller flopp.

Att koka sylt på egenplockade bär, sticka en mössa, måla en tavla eller planera en hemlig resa är exempel på gåvor där givaren har lagt ner tid och energi. En sån gåva är förhoppningsvis mer värd för mottagaren än materialkostnaden. Ju mer tid och energi som läggs ner ju bättre present kan det bli. Men det kan också bli en rejäl flopp om man inte känner mottagaren tillräckligt bra! Hen kanske inte alls är pigg på att bära en hemstickad mössa… Så en riktigt bra gåva visar inte bara att du har gett av din tid och energi utan även att du känner personen väldigt bra.

Att köpa ett presentkort kräver en aning mer tid och energi än kontanter, därför är det förmodligen en liten aning mer uppskattat. Samtidigt får man en möjlighet att visa att man vet vad mottagaren uppskattar.

3 gillningar

Jag fick 50 000kr av min far då min bror fått samma summa till en renovering. För mina besparingar spelade de pengarna ingen roll. Det jag gjorde var att jag bjöd min far på en F1-resa, var otroligt uppskattat av mig och min far. Hade jag inte fått pengarna tror jag inte att jag hade bjudit honom på resan. Så mitt tips, gör något med den personen du fick pengarna av!

8 gillningar

Absolut, det är det jag försöker göra, men det är tex svårare för min bror som inte har samma ekonomiska muskler som jag. För pengarna kommer ju inte förrän det är för sent så att säga.

Nej men självklart, har man nytta av pengarna ska man så klart förvalta dom smart. Tänkte just i din situation specifikt där du upplever att du inte behöver pengarna, då är det nog bättre att omvandla dom till ett minne.

2 gillningar

Bra tipps! :slight_smile:

1 gillning

Just när det gäller att ta emot en gåva, arv ect. är vi långt många fler som är mer villiga att ge än att ta emot. Jag och Jan brukar ställa frågan när vi träffar större grupper (och med handuppräckning få en bild i rummet) vilka som, på något sätt, skulle hjälpa stötta någon annan i rummet med något hen behöver. Alltid över 90%. Sedan ställer vi frågan om vilka som är villiga att ta emot hjälp/ stöd. Den siffran är alltid betydligt lägre. Skev fördelning mellan utbud och efterfrågan :slight_smile:
De flesta av oss kan bli mycket bättre på att ta emot pengar, stöd, hjälp och därmed ge någon annan möjligheten av att känna sig betydelsefull, rik, behövd.

2 gillningar

Jag har sett detta på nära håll. När jag fick ut mina första 10 000kr efter skatt i min (dåvarande) enskilda firma under studietiden var det enormt. När jag delade ut de första 100 000kr från mitt aktiebolag var jag helt lyrisk. Så klart blir jag väl glad om jag fick 10 000kr eller 100 000kr även idag, men det känns inte alls på samma sätt som tidigare.

Jag skulle kalla det att bli fartblind. Om man precis kört 110km/h känns att köra i 70 ganska långsamt, men om man för första gången kör bil utanför en parkeringsplats så är 70km/h läskigt snabbt. Även om beloppet i kronor är stort, så om det är lägre än vad portföljen svänger på dagsbasis blir det inte så mycket känsla i det ändå.

Kanske kan man uttrycka det som en procentsats i förhållande till vad man redan har eller hur sin portföljs värde normalt ändå varierar? Om man har 1 000 000kr i aktier, och det svänger 1% på en dag, så är det ju som att få/ge 10 000kr på dagsbasis. Jag antar att gå10 000kr till någon som har 100 000kr är som at ge 100 000kr till någon som har 1 000 000kr.

Den uppenbara frågan blir väl vad det är för någon procentsats? Belopp som understiger 0.1% av mitt innehav ger liksom knappt något alls om jag skulle få.

Jag säger som @janbolmeson. För mig är energi viktigast. Sedan tid. Sedan pengar. Jag värderar en present som är väl genomtänkt, gärna gjord av personen i fråga eller krävt en ansträngning / insats, betydligt högre än en present som var väldigt dyr. Jag vet exempelvis att jag kommer få ett litet broderi av min sambo. Inköpskostnaden för materialet är väl någon hundralapp. Men jag vet att hon kommer lägga en hel del timmar på att brodera, och att motivet är ett motiv som hon vet att jag tycker om i en färgskala hon vet att jag tycker om. En sådan present är ovärderlig för mig, just för att det ligger så mycket energi och tid i den. Den hade jag blivit gladare för än att få 50 000kr.

4 gillningar