Finding and funding a good life

Hej,

Jag ville bara tipsa om den här artikeln av Ben Felix:

Jag vet att inte alla gillar Ben, men själv tyckte jag att denna artikel var helt suverän! Som vetenskapsman gillar jag att alla viktiga statements i artikeln är baserade på forskning med källhänvisningar. Forskningen han refererar till är både kvantitativ och kvalitativ, och kommer både från ekonomi, och psykologi. Syntesen blir därför oväntat annorlunda från det mesta andra jag läst inom området. Flera sektioner av artikeln fick mig att tänka nytt och bättre kring livsval i allmänhet och val rörande privatekonomi i synnerhet.

Mvh

F

4 gillningar

Ser intressant ut. Ska läsa den.

Tack för tips! Har läst den nu.

Det är sammanfattning av mycket av det som är skrivit kring lyckoforskning och beteendeekonomi tillsammans med vad jag ändå skulle kalla egna reflektioner. Är man inte välbekant med dessa områden tycker jag absolut den är läsvärd. Den är också en effektiv sammanfattning för den som vill ha en påminnelse.

Jag tycker många av reflektionsfrågorna var bra! Att få landa i vad som man har för värderingar och prioriteringar.

Sen gillade jag inte riktigt biten om mål, är lite allergisk mot allt som andas “projektifiering” av livet. Livet är inte ett projekt som ska planeras, det är ett under som ska upplevas.

1 gillning