Det är många fenomen jag verkligen inte begriper i vår samtid. Denna gest tillhör ett av dem.
Hur reagerar du när du ser någon stå med händerna i denna fullkomligt onaturliga position som man vet att personen i fråga, i något sammanhang, har läst ska signalera kunskap, auktoritet och liknande maktförknippade egenskaper? I min värld signalerar detta det absolut motsatta - att den här individen har inte en jävla aning om vad hen pratar om i och med att hen behöver ta till triviala knep i försök att övertyga sin omgivning om sitt värde och sin kompetens?
Jag tror knappt att jag skulle reagera på att någon stod på detta sätt, förutom att personen kanske ser lite ansträngd ut och inte avslappnad?
Tror du att alla som har placerat händer och fingrar på det sättet, har gjort det på grund av att dom har läst att det ska “signalera kunskap, auktoritet och liknande maktförknippade egenskaper”?
Ser det snarast som en person som är ganska spänd och därför inte riktigt vet var hon/han ska ha händerna. Jag har inte sett att denna handgest förordats någonstans, i så fall ett väldigt dåligt råd.
Det hela var förstås menat med glimten i ögat. Jag själv, som är mycket intresserad av psykologi och mänskligt beteende överlag, tycker det är väldigt fascinerande att vi människor ofta tar till verktyg för att signalera saker om oss själva som tenderar att få den rakt motsatta effekten. Detta är bara ett av många sådana beteenden och exempel.
Jag är relativt övertygad om att ingen person vid sina sinnens fulla bruk placerar sina händer i denna fullkomligt onaturliga position utan någon form av baktanke.
Hm. Var tvungen att prova, och kom då på att jag ibland sitter med händerna precis såhär när jag funderar på något. Dock inget jag gör när jag pratar inför folk.
Att folk har lärt sig konstiga hantgester kan ju va störande för upmärksamheten. Men behöver inte betyda att de förlorar förtroendet. De kan mycket väl va väldigt duktiga på sin sak men tex ha varit nervösa över att prata in för folk och tagit en kurs eller läst en bok om var de kan göra av händerna för att stoppa sitt nervösa fipplande med annat.
För oss som står och pratar inför publik förstår också anledningarna till varför i princip alla talare håller sina händer och / eller fingrar mot varandra. Sedan att det ser ut på olika sätt är ju individuellt, precis som det mesta.
Jag frågade ChatGPT för skojs skull och fick nedan svar:
Skapar ett intryck av självförtroende: Att hålla händerna mot varandra kan signalera en stark och självsäker framtoning.
Professionell utstrålning: Det ger ett mer formellt och professionellt intryck, vilket kan vara fördelaktigt i affärssammanhang eller vid presentationer.
Fokus och koncentration: Denna position kan bidra till att bibehålla fokus och koncentration, vilket är viktigt vid talande inför publik.
Trygghetskänsla: Genom att ha händerna ihop kan det skapa en känsla av trygghet och stabilitet, både för talaren och åhörarna.
Minimerar distraktioner: En enkel gest kan minska risken för nervösa eller distraherande rörelser, vilket håller uppmärksamheten på det verbala budskapet.
Förstärker ord: Rörelserna kan användas för att accentuera och förstärka talade ord, vilket gör det lättare för åhörarna att följa med i budskapet.
Visuell enhet: En enhetlig handposition kan ge en visuell enhet i presentationen och skapa ett mer strukturerat intryck.
Lugnande effekt: Det kan ha en lugnande effekt på talaren och hjälpa till att minska nervositet genom att erbjuda en fysisk punkt att fokusera på.
Skapar närvaro: Tydliga och kontrollerade handrörelser kan ge talaren en ökad närvaro och övertygelse.
Kulturellt accepterat: I många kulturer betraktas en sammanhållen handposition som respektfull och kan därför vara passande i olika sammanhang.
Inte så konstigt egentligen…
Det som däremot ser väldigt oproffessionellt ut är när händerna och armarna flaxar utan någon som helst rytmik för melodispråket i talan och utan kraftfullhet när händerna ska användas och inte till respektive tonaliteter, ord med mera.
Jag försöker ibland stretcha fingrarna och händerna för att minska risk för karpaltunnelsyndrom. Då gör jag ungefär så. Får tänka på när jag gör det då så att ingen tolkar in något annat…