Finns det en åldersgräns för begreppet FIRE?

Läste en kommentar på MI30:s blogg som fick mig att börja fundera. Har begreppet FIRE en åldersgräns? Ska den ekonomiska friheten kallas något i stil med ”egen tidig pension” om man slutar jobba vid säg 55 år och lever på egna ihopsparade medel? Det kluriga är väl skjutsen man kan få (olika beroende på hög eller låg lön) av tjänstepensionen.

Det hela kokar ner till vad som är tidigt i Retire Early.
Vilken är skillnaden mellan att spara via löneväxling eller direkt från lön på ISK ?

Själva grejen är att ha råd med att sluta lönearbeta vid en tidpunkt du själv väljer, oavsett om det är vid 45 eller 60 års ålder.

2 gillningar

Jag delar i stort @SNS åsikt. Men sedan finns det också lite amerikanska föreställningar kopplade kring FIRE som brukar antyda före 40 mest för att de som varit högljudda i “rörelsen” ofta skjutit ut sig då.

Gränsen blir ju flytande, men jag kan ju personligen tycka att en medelinkomstknegare som lyckas gå vid 60 och lever på pension snarare är en förtidspensionär. Sedan om detta egentligen har någon betydelse kan ju verkligen kvitta. :smiley:

Det stora ligger ju ändå i att ta ett beslut att bryta mot förväntningarna och vara i ett ekonomiskt läge som möjliggör att man klarar sig och prioriterar att klara sig utan löneinkomst många år innan den vanliga pensionen kickar in.

1 gillning

Håller med dig om att om man slutar vid 60 och lever på pension är man snarare förtidspensionär än FI.

Om man slutar vid 60 och lever på sparade pengar tycker jag att man kan räknas som FI fram tills pensionen kommer och då blir man istället pensionär.

Viktigast är ändå att det egentligen inte har någon betydelse vad det kallas.

1 gillning

Det är nog lika skönt vad än det kallas.

2 gillningar

Nej, för den som inte är väldigt ung har förtidspensionär en helt annan betydelse.

"
Före 2003 kallades sjukersättning förtidspension
"

2 gillningar

Japp, men så heter det ju inte längre så i sann miljömässig anda tänkte jag återvinna det uttrycket. :partying_face:

1 gillning

Egenfinansierad pension innan tidigaste tid man kan kan ta ut allmänpensionen är FIRE, tänker jag. Oavsett om man finansierar med ISK, tjp, uttag från pengar sparade i sitt företag, eller vad.

4 gillningar

Egenfinansierad pension. Låter bra, nästan lite som en myndighetsklassificering. :slight_smile:

”Jag ska ta EP”. Ja, varför inte? Kommer själv att gå i EP vid min tilltänkta kapitalnivå om fem år om mitt snitt håller i sig, så vid 57 års ålder då cirka.

3 gillningar

Begå FFEP :sweat_smile:

1 gillning

Låter som ett brott! :joy:

1 gillning

Håller helt med om den definitionen.

Möjligen kan man tycka att ju fler år man täcker med egna medel desto aggressivare och “finare” version av FIRE blir det. Jag tycker dock själv att alla år är bättre än att vänta in den “riktiga” pensionen. Det är ingen tävling.

3 gillningar

Fin-FIRE upp till 40. FIRE 40-50. EP 51-(innan din riktålder).

2 gillningar

Med tillägg att den som slutar lönearbeta oavsett ålder är nöjd med sin ekonomiska tillvaro. Alltså om man har en matbudget på 3kr per dag så är det ett medvetet val och man är nöjd, som exempel.

1 gillning

Retire early blir det ju så länge man inte tar ut pension. Själva ordet pension betyder ersättning och en pensionär är en som lever på den ersättningen. Så har man slutat jobba men inte tar ut pension så borde man rimligen vara i FIRE, till man når den allmänna pensionsåldern.

3 gillningar

Fast även uttag av tjänstepension är ju pension isf. Jag håller med om din definition, men misstänker att det kommer invändningar. :joy:

Före 50 är FIRE, efter 50 är förtidspensionär i mitt huvud.
Så enkelt och lätt med klara regler. :wink: :slight_smile:

1 gillning

Så har vi ju @angaudlinns gamla fina avdammade titel “rentier” också. Den täcker in alla som lever på sina hopsamlade pengar, oavsett om pengarna är i eget eller pensionsmyndigheten/tjänstepensionsbolagens förvar. Byebye FIRE-definitionstjafs. Plättlätt.

2 gillningar

Jag tänker att tar man ut tjänstepension så är man inte längre i FIRE. En del kan ju ta ut tjp ganska tidigt men jag som är statligt anställd får inte börja ta ut min tjp förrän vid 63. Jag satsar inte på FIRE men isf är det först då jag kan bli pensionär.

1 gillning