Finns det någon räntefond (ETF) med utdelning?

Jag letar med ljus och lykta efter en räntefond eller ETF som är har direktavkastning. Jag använder mig av Avanza men har inte hittat någon lämplig. Jag har redan långa direktavkastande amerikanska och europeiska statsobligationer (Treasurys). Syftet med fonden/ETF är att gå en hög direktavkastning och att det är okej med hög risk. Hjälp mig gärna med tips.

Krav:

• Handlas i SEK eller SEK-hedgad
  • Utdelande
  • Högavkastande (helt okej med hög risk). Tex High Yield, företagsobligationer etc.

Någon med förslag?

Mvh Eitka

Jag vet inte om ETF i SEK är en grej ens. Däremot får du nästan vad som helst i Euro UCITS ETF. Se på justETF, filtrera på distribuerande.

Ett problem med ETF via Avanza är avgifter tror jag. Jag har bara köpt via Europeiska brokers som har just låg commission på ETF. Det funkar då jag ändå inte har ISK.

Det finns HY, Sovereign Bonds och de vanliga olika formerna av fixed income. Även nyligen iBonds som har förfallodatum likt obligationer.

För hög yield har jag själv spanat in XHYA (men jag ville ha Euro, acc) och VEMT (sovereign bonds, USD, dist). Båda handlas i Euro.

En liten fördel om du vill ha utdelning i USD är att använda Interactive Brokers, då du kan hantera olika valutor hos dem utan att det automatiskt växlas.

1 gillning

Tack för ditt svar Fnorrbart.

Stämmer bra att det finns en hel del ETF:er i såväl Euro som Dollar. Saken är den att jag ligger ganska så exponerad mot andra valutor i dagsläget varför jag gärna ser att fonden/ETFen har SEK som basvaluta. Nu är det som vi alla vet otroligt svårt att spekulera i valutarörelser men OM kronan stärks så är jag rädd för att denna förstärkning äter upp mycket av den tänkta avkastningen.

Gällande min kravlista ovan så kan jag tulla på högavkastande fonder/ETF:er och nöja mig med lägre risk som tex IG (Investment Grade).

1 gillning

Om du vill ha exponering mot SEK via räntefonder är det nog bättre att tänka om och köra den vanliga vägen med fonder som investerar i papper i den valutan. Finns massor av sådana förslag i detta forum. Som sagt, jag tror inte ETF med utdelning är en grej i SEK.

Ja en fond fungerar utmärkt det också, bara det att jag gärna ser att den delar ut minst 1 gång om året. Jag vet att det självfallet går att sälja kontunuerligt också men jag ser hellre att utdelning kommer automatiskt så slipper jag själv vara aktiv och sälja.