Finns det någon statistik över hur många som blir 75, 85 resp 90 år?

Man får nog också skilja på numerisk livslängd och livskvalitet högt upp i åren.

Finns ju många som blir gamla men behovet av pengar av olika anledningar är väldigt lågt de sista 3-8 åren.

Så utifrån fokuset i det här forumet vore det intressant att koppla det till hur högt upp i åldrarna man faktiskt har nytta av sina pensionspengar för olika ändamål.

Är idag 53år och i min bekantskapskrets och de jag känner till är det väldigt få över 80 år som har någon större glädje/nytta/önskemål av mycket pengar. De flesta kör knappt bil längre, vill ändå inte bo kvar i huset, orkar inte resa som tidigare, behöver inga grejor, orkar inte med tidigare hobbies som kostat pengar, sommarstugan har barnen fått ta över osv

Har själv börjat tänka allt mer på att ta ut pengarna i någon slags fallande skala istället för jämt uttag under 20-25års tid som jag tidigare alltid tänkt mig. (Pussla med de olika tjänstepensionsdelarna jag har)

Kommer att lägga fokus på uttag 58-75 år. Sen lite mindre 75-80 år och därefter skalar jag ner och lever på besparingar/avveckla hus/sommarstuga/skog och det lilla den allmänna pensionen ger.

2 gillningar