Finns det spisar som inte kokar över?

Du behöver inte gilla det. Men det är ju gröt. Alla får göra som de vill. :blush:

40g fiberhavre, 180g vatten i passande skål. 3+ minuter på full effekt.

På denna gröt-kulle kommer jag att dö.

5 gillningar

Samma här fast 1 dl fiberhavre, 2 dl vatten och glöm för tusan inte 0,75 krm salt!! :drooling_face:

2 gillningar

Orkar ni mäta upp? Jag kör med ögonmått.

Om det fanns en ogilla knapp hade jag använt den :sweat_smile:

Ta ditt förnuft till fånga min gode herre.

1 gillning

Kör också med ögonmått men blev lite nyfiken över vilken mängd som jag faktiskt använder, mäter inte i vanliga fall.

mina ugnar har kameror som övervakar ytan på det man lagar, man kan till exempel ställa in hur “bränd” man vill ha ytan på lasagne…

Gröt-elitisterna här skulle kanske invända mot den gröt jag ätit till lunch på jobbet det senaste decenniet: 1 dl havregryn + varmvatten från kaffeautomaten (trycker man på knappen för en kopp te blir det alldeles lagom), rör om och ät så fort det svalnat lite. Min kollega brukar säga att det inte får kallas gröt utan snarast varma havregryn.

8 gillningar

Jag har aldrig förstått folk jag ser mikra gröten, det ser ut som de badar i vatten. Har man inte förstått att när man kokar avdunstar vattnet? Du ska inte simma med gröten…..

1 gillning

Jag fick kraftig villhöverkänsla tills jag såg priserna, det skulle förlänga tiden till FIRE med 2 månader.
Får se vad det finns teknik när jag har haft min FRIE och tar riktig pension, då kan det kanske bli dags att renovera köket.

Finns nog ingen genväg tyvärr. Säkraste sättet är nog en slow-cooker. Men är den inte tidsinställd behöver man koka rätt mycket gröt för att den inte ska bli torr över en hel natt. Testa att ät “kall gröt” häll i mjölk, gryn och lite salt i en burk med lock, i kylskåpet över natten. Blir rätt gott med lite kanel över.

Bosch/Siemens/Gaggenau/Neff har temperaturkontroll för kastruller som sitter med magnet och get exakt temperatur på kastrullen/grytan till spisen som kan reglera

1 gillning