Finns någon av er som är duktig inom juridik (lagen)

JAG träffade en Man i Norge 2012 , och bor inte i norge nu och vet inte något om honom.
MEN han sa , om man lämnar Sverige permanent , vilket innebär att aldrig kunna få möjlighet syka asyl varken human eller poltisk . Så får en bra summ pengar han nämnde något med pension och tjönstepension och skatt . Och då får inom ca 1 månadas loppet när man har lämnat och blivit godkänd i annan land (när alla papper är färdiga )…
Eftersom advokater vill ha betalad för svar på mina frågor . Så tänkte kolla om någon här råka vara /är påläst inom det .

1 gillning

Vilket land är det som betalar ut pengarna?

Om jag förstår frågan rätt är svaret. Nej, det är inte sant.

Man kunde förut flytta till Portugal och slippa betala skatt på pensionen eftersom de inte beskattade pension alls då men det fungerar inte längre.

2 gillningar

Ditt påstående är lite ostrukturerat. Gäller det svenska medborgare eller utländska personer som befinner sig i Sverige som flyktingar med eller utan flyktingstatus?

Jag vet vad sant är och inte sant … om man flyttar som pensionist man får mindrr pengar ifall du flyttar adressen , även permanent … men man ska lämna landet permanent . Man får aldrig återkomma som asylsökande eller poltisk sökande för bo kvar … och då får msn pengar … men jag vet inte exakt var ligger summan … då en del av skatten får du tillbaka . Precis som de utlänska jobbar tillfälligt och får betala mindre skatt … men jag har kontaktat advokater . De vill ha 25 tusen kronor . Och sen ytterliga ca 75 000 … 25 lax för hänsvia alla paragrafer , och söka rättigheterns (papperarbete ). Och efter det 75 tusen kr sm något slags affärs grej … jag knappt lyssnade noga när jag hörde det. Men jag lyssnade mest att han nämnde samma sak som den man jag träffade i norge och sa ja … så besvarar inte frågor ni inte kan. Eftersom min frågs för den som kan .

1 gillning

Det land man har upphålltillstånd och jobbat . Så Sverige ska betala de intjänade pengar .

Du får ”veta” vad du vill men jag anser att det är skitsnack, för hade det fungerar hade man hört om det. Precis som med flytta till Portugal för att slippa betala skatt.
Men betala du till ”advokaterna” vilka jag tror är några som scamar dig.

Skulle kunna vara återvandrarbidrag du tänker på men det är inga stora pengar.

3 gillningar

Tagga ner. Du har ställt en juridisk fråga på ett forum som inte handlar om juridik. Behöver du juridisk rådgivning föreslår jag att du tar kontakt med en advokat.

6 gillningar

Även om det du säger är sant tror jag ingen här kommer vilja hjälpa dig för du är så otrevlig. Personligen hoppas jag nu du blir scammad då ditt beteende är fruktansvärt.

2 gillningar

Man behöver inte bli otrevlig bara för att man inte får de svar man vill ha, bara ett tips i all välmening.

4 gillningar

Detta ämne är tillfälligt stängt i minst 4 timmar på grund av ett stort antal flaggor.

Känns som att denna tråd endast kommer att spåra ur så jag väljer att förlänga stängningen något.

13 gillningar