FIRE är ni också introverta?

Jag har funderat på om det är vissa personlighetstyper som drar sig mot FIRE?

Är det måhända fler introverta typer som kan tänka sig att äga sin tid?

Jag är INTP enligt Myer Briggs personlighetstest och längtar efter att jag ska slippa höra om bullrecept och annat ointressant hela dagarna.

Jag har aldrig tråkigt. Har en massa olika projekt och finner alltid någon intressant att lägga min tid på.

Hade varit roligt att höra vilka personlighetstyper som är FIRE och som strävar därhän. :blush:

16 gillningar

Jag har starkt intresse av FIRE och gjorde just testet. Uppenbarligen är jag INTJ och beskrivningen verkar i stort stämma.

1 gillning

Japp, åtminstone i mitt fall också. Mitt drömjobb som barn var lastbilschaufför. Är inte folkskygg men skulle definitivt föredra att jobba själv framför en dator och ha en handfull kollegor på kontoret som man kan tjöta med under lunchen typ.

Däremot har det slumpat sig så att jag jobbar i ett rätt extrovert jobb där jag träffar nya människor hela tiden. Så jag blir rätt utpumpad efter en arbetsvecka eller för den delen en arbetsdag. Det ska bli väldigt skönt den dag jag kan ägna mig åt trädgården och läsa lite böcker.

Men jag kan tänka mig att extroverta också kan drömma om FIRE så de kan åka på surfläger och ta skådespelar- och drejarkurser, dansa folkdans osv och vad det nu är de tycker om.

5 gillningar

Extrovert och introvert trivs i de flesta sammanhang.

Ifrågasätter allt så svårt att passa in i organisationer men om det krävs för att jag ska få ut något så kan jag foga mig och prestera.

Extremt tävlingsinriktad.

2 gillningar

Som en som lever som en med bas fire (med hjälp av sjukpension )Dvs inte mer än att man lever som när man jobbar. Så är det nog en stor fördel att man är introvert. Mycket tid själv och att man är mycket hemma. Man ska nog vara en person som kan njuta av att vara hemma flera dagar själv utan och vantrivs. Att kunna njuta av en go kopp i soffan framför tv mitt på dagen osv.

Tror inte att bara introvert räcker. Utan det är mer som spelar in i att någon faktiskt mår bättre för sig själv osv än när de umgås med folk.

5 gillningar

ISTP här (har gjort testet en gång men känner igen mig i mycket av typbeskrivningen) och siktar på någon form av FIRE.

Trivs mycket bra i bara mitt eget sällskap och att få förlora mig i något projekt eller efterforskning som jag råkar få för mig. Längtar efter att ha mer tid till det och kunna göra det utan stress eller dåligt samvete.

Ge mig en plats vid havet, en trädgård, ett växthus med en stol till mig och min fru, ett bibliotek med en varsin fåtölj och en verkstad där jag kan härja med diverse projekt.

7 gillningar

Tänk på att den här personlighetsklassificeringen är som ett horoskop ungefär. Det finns så vitt jag minns ingen belagd vetenskap bakom.

@Saihtam vet allt om det här, han får rätta mig.

6 gillningar

Horoskop tycker jag är en konstig jämförelse. Ett stjärntecken ger ju 0 information om en persons personlighet, medan ett MBTI-resultat förstås har en vag relation till personlighet, även om dimensionerna är godtyckligt valda och reduceringen av dem till dikotomier slänger bort mycket av informationen.

Men introversion/extraversion finns med i Big 5 också, så det får anses vara en någorlunda vedertagen personlighetsdimension.

3 gillningar

Enligt den (kuriosa) skalan är jag ENTJ och jag har aldrig längtat efter FIRE. Inte ens innan det begreppet tillhörde den dagliga vokabulären :joy:

2 gillningar

Är intp alla gånger ja gjort mbti test med 5w6 på ennegram, siktar på fire och är väldigt introvert, mbti är inte vetenskapligt bevisat eller har stöd i forskning eller så men är ganska intressant endå

3 gillningar

Jag tycker horoskop är en bra jämförelse. Förklaringsgraden för ett MTBI resultat är lika användbar. Ger noll användbar information (stokatiskt resultat) om personlighet.

Big five däremot har en faktisk förmåga att förklara personlighet.

5 gillningar

Nej jag är ju med i forumet.

2 gillningar

Inte introvert till naturen utan av erfarenhet. Med åldern blev jag mer allergisk mot ytliga och energislukande individer som inte bidrar. Och så var det en massa plattityder och klichéer från ledningen där jag jobbade senast, vilket fick mig att välja egenfinansierad ledighet.

4 gillningar

Jag har under hela mitt arbetsliv varit totalt ointresserad av det sociala på jobbet och bara känt att det var jobbigt. Luncher, fikor, AW, firmafester, klämkäck teambuilding, kickoff, kallprat i köket där det pratas om hur altaner byggs om, senaste bilen som köpts, barn som gör saker. Kontorsmiljöer (har jobbat nästan uteslutande i öppna kontorslandskap) tröttar ut mig något enormt, då jag har svårt att skärma av och fokusera, mitt filter är inte särskilt bra. Är alltid sjukt trött när jag kommer hem från en kontorsdag. Så har det varit de 30 åren jag jobbat. Det påtvingade sociala med folk jag inte valt själv, det är så utmattande. “Va, sitter du här och äter lunch ensam, stackars dig!” “Ja, för jag behöver ladda batteriet så jag orkar eftermiddagen, now piss off så jag får avnjuta min lunch i lugn och ro.” tänkte jag ofta när folk sa så.

Däremot har jag aldrig problem när jag varit ute hos kund på uppdrag eller när jag arbetade som utbildare och höll kurser. Kändes helt annorlunda för där hade all interaktion ett syfte liksom, kändes mer meningsfullt och jag hade något tydligt att ge/utföra. Då hade jag alltid mycket energi. Plus att då behövde jag inte göra det där kontors-tråkiga heller utan jag kom dit, levererade mitt jobb, avslutade, lämnade. Perfekt. I nuvarande jobb är det generös home office + att mina kollegor inte ens sitter i mitt land så det är ingen som bryr sig om var jag sitter och jobbar just. Skönt.

Jag kommer sluta jobba om 1.5 år. Kommer inte sakna vare sig jobb eller kontor en millisekund. Ser verkligen fram emot att min tid och var jag är någonstans inte längre kommer dikteras av en arbetsgivare, herrejösses vilken frihet! Lätt värt lite extra ansträngning för att nå FIRE (vid 50, för min del).

295 arbetsdagar kvar. :smiling_face_with_sunglasses:

13 gillningar

Finns omröstning här:

2 gillningar

MBTI har ingen vetenskaplig grund och är väl lite som färgerna.

Tråden har spårat ur och handlar nu om MBTI snarare än om folk som söker och blir FIRE i större utsträckning är introverta.

5 gillningar

Trådstartaren inkluderar ju själv Myers-Briggs i sitt första inlägg, så varför säger du att tråden har “spårat ur” :face_with_raised_eyebrow:

Här kan tydligen allting snabbt anses ha “spårat ur”, så fort svaren det inte passar varje enskild individ… du milde, lite kuriosa som varken behöver eller ska tas på blodigt allvar har väl aldrig skadat någon :head_shaking_horizontally:

9 gillningar

Nope :sweat_smile: övervägande extrovert

Sen vet jag inte varför FIRE / äga sin tid skulle vara kopplat till att vara introvert.

Oavsett extro/intro så kan man ju vilja äga sin tid för att göra det man får energi av. Tänker jag åtminstone

5 gillningar

Vi hade en gång påtvingad kickoff med teambuilding-övningar centrerade kring färgerna.

6 gillningar

Och det var en heeeeemsk upplevelse, eller? :joy:

1 gillning