FIRE, avkastning och pension

Hej forumet.

Vi står på tröskeln till att kliva av lönearbetet helt i det närmaste. Frun kommer sluta jobba nu till sommaren och jag om ca. två år.

Har läst lite här om hur man borde placera framgent mm. men hur bör jag tänka med uttag av kommande intjänad pension om 15 år…? Det blir inte jättemycket men den ska väl oxå tas med i beräkningen? Har bara räknat på 4%-regeln på det vi har idag.

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Det beror delvis på hur mycket det handlar om och utttagningsperioder etc. Men en start är att titta lite på @axr som gjort en fin genomgång kring Monte Carlo-simuleringar och där kan man även lattja med tjänstepension, vanlig pension etc. Det är lite tungrott innan man tagit sig över hur man ska tänka. Sedan är det en superverktyg med en kanongenomgång:

https://rikatillsammans.se/forum/t/gor-din-egen-fire-pensions-simulering-en-forifylld-montecarlo-simulering-for-svenska-forhallanden-som-du-kan-kora-sjalv-och-andra-i/24516/66

1 gillning

Beror lite vilken typ av TJP det är.

Om det är fondlösning så är det ”bara” att ta med det i totala kapitalet så att säga, speciellt om det är en mindre del. Klart att man måste planera uttaget på minpension.se senare men 15 år före så räcker det nog med att räkna det som ”vanligt” kapital minus trolig skatt på tex 30%. TJP är ju brutto och beskattas vid uttag. Tråden som @angaudlinn länkade till av @axr var väldigt värdefull för oss. Sen hamnade vi inte helt oväntat nära en stay rich 50/50 portfölj räknat på totala kapitalet.

Om det är förmånsbestämd pension tex ITP2 som mer är en summa pengar per månad (som typiskt bara inflationsjusteras) än ett kapital, så kan man ta med det som en intäktsström (minus skatt) när de pengarna senare kan tas ut. Även det kan man lägga in i simuleringen ovan. Så håller man det som en separat del.

Om det är traditionell lösning så kan man hantera det som något av alternativen ovan. Att ta med det som kapital motsvarade fondlösning då får man räkna en del, dela upp trad kapitalet i tex aktier och räntor då trad är en mix av dessa (som försäkringsbolaget förvaltar). Jag valde dock att hantera det som motsvarande förmånsbaserad pension eftersom garantidelen är rätt hög för mig och med hög konsolideringsgrad så jag kan betrakta det som säkra pengar om än med låg tillväxt. För att inte gör det för komplicerat.

Så jag jag tänkt i alla fall :slight_smile:

2 gillningar

Tack för svar

1 gillning

Kommer nog se kommande pension som “garanterade pengar” då vi har låg pension.

2 gillningar