Kollar runt lite på nätet efter bloggar / YT-kanaler etc som fokuserar på livet efter uppnådd FIRE. Hittar några halvintressanta men de flesta fokuserar på att bygga förmögenhet. Inte att använda den.
Har ni några bra tips? Gärna i Europa.
Nästa fråga är varför ni följer det ni följer? Vad vill ni se i en blogg/vlogg?
Konkreta siffror och uppföljning?
Livsstil och saker kopplat till det?
Tips?
Annat?
Ytterst sällan man ser öppen identitet och detaljer i ekonomibloggar. Ofta blir det antingen anonymt med detaljer eller öppen identitet men utan detaljer. Vad föredrar ni?
Själv gillar jag att läsa om och lyssna på andra nästan oavsett upplägg och tycker att det finns några guldkorn här och där t.ex. vår egen @angaudlinn. Finns det fler här på RT som bloggar/vloggar?
Funderar lite smått på att starta en blogg själv. Mest för att jag gillar att skriva och sprida information + diskutera med likasinnade. Skulle det vara intressant för någon? Utan publik blir det ju som att tala med sig själv
Räcker det inte att skriva i RT och andra ekonomiforum? Jo kanske men det är lite svårt att hålla en röd tråd här.
Jag vet ingen annan än den som tipsats om ovan. Miljonär innan 30 är den blogg du ska kolla in. Ett minus är dock att sökfunktion saknas på Tradevenue.se dit den är flyttad för några år sedan. Bloggen låg på en egen domän tidigare.
Jag började blogga 2006 och då fanns det egentligen bara en annan liknande blogg (Jakob som hade bloggen “Hur jag blev rik”). Jag valde då direkt att blogga anonymt och skriva ut allt i detalj gällande ekonomin. Dvs lön, sparande och exakt kapital i kronor.
Anonymiteten var så klart extra viktig när jag jobbade och skrev att jag planerade att sluta inom några år eller skulle kommentera årets löneförhandling. Men även nu när jag slutat jobba tycker jag det är lättare att prata detaljer i ekonomin som anonym. Och jag anser att kronor och ören är viktigare för en ekonomiblogg än hur jag ser ut eller vad jag heter.
Det finns hela skalan från de som är öppna med namn och bild och ändå pratar kronor (tex Oskar på https://enkelboning.com/) till de mer försiktiga som trots anonymitet bara pratar procent av portföljen (tex Petrusko https://petrusko.blogspot.com). Men överlag tycker jag nog man kan dela upp det i antingen anonym men öppen med pengarna eller ej anonym och lite mer vag kring detaljer i ekonomin.
Nu är situationen en annan än 2006. Både vad gäller konkurrens att nå ut och få läsare men också möjliga kanaler med sociala medier, YT etc där fördelarna med att vara öppen och publik med sin person kan överväga för den som är duktig på ljud, bild och form på något sätt.