FIRE forever eller bara "livslångt"?

Hej

Älskar verkligen att sitta och kolla på det här forumet med alla kunniga, intressanta människor som verkligen gillar att prata sparande och ekonomi med målet att en dag i framtiden kunna leva på sina tillgångar utan att kanske jobba alls med annat än just det man vill för dagen.

Gillar tanken med 4%-regeln som många tillämpar men ibland så slår mig tanken och den kanske är en aning morbid MEN 4%-regeln är väl egentligen oändlig användande av sitt kapital men vi alla dör ju en dag, hur räknar man med en sjunkande siffra som räcker “livet ut”?

I min plan så är de rörliga pengarna i stort sett slut den dagen jag dör. Uppbundet kapital i hus/lägenhet och annat kommer ju så klart att finnas och egoistiskt hoppas jag ju så klart att min kära fru överlever mig några år.

Hur räknar man om man vill ha ut ~30k/mån i säg ~20 år, FIRE/pension vid 60 och snitt levnadsålder 81år?
Vad är startsumman som sakta men säkert går mot noll i en värld där utvecklingen på börsen ligger runt 5% t.ex. efter +/- 20år?

1 gillning

Det är en missuppfattning. 4%-regeln är för att ha mycket god sannolikhet att kunna leva på kapitalet i 30 års tid innan det tar slut. Men det är fortfarande bara en mycket god sannolikhet.

Kapitalet kan om planeterna står fel på börsen ta slut inom ”bara” 30 år med 4% uttag. På längre sikt är det så gott som garanterat att kapitalet tar slut.

Finns mycket matnyttig diskussion om regeln här jag kan rekommendera

1 gillning

Toppen, där ser man. Hittade även ett annat svar i en annan tråd från Angaudlinn som klargjorde det enkelt och snyggt. Gött att ha en plan/planer beroende på hur ekonomin ser ut om 10 år :wink:

1 gillning