FIRE med partner

Hej!

Jag lyssnade intresserat på avsnittet “Ekonomisk fri: lärdomar efter ett år”. Har även lyssnat igenom en del av “FIRE på svenska”. Jag har långt kvar till liknande situation och drömmer nog snarare om FI eftersom jag tycker så bra om det jobbet jag har.

Jag undrar ifall det finns någon som är eller siktar på FIRE med en partner som inte tänker på samma sätt. Funkar det ens?

Jag och min partner har gemensam ekonomi vilket, ur min synvinkel, omöjliggör FIRE (ifall bara ena parten tycker det är något att satsa på) - ifall jag inte skapar FIRE för oss båda - det är dock ett ganska stort lass att dra ifall man inte har någon super-lön/inkomst.

Jag ser ekonomi som en av de viktigaste byggstenarna i ett hushåll som möjliggör hur resten av hushållet kan skötas och hur mycket tid som finns över till annat.

Tänker jag fel eller finns det varianter på hur man kan tänka här?

2 gillningar

Jag hade haft väldigt svårt att dela mitt liv med någon som inte delar mina värderingar när det gäller de stora sakerna och byggstenarna i livet. Kärlek, passion etc är för mig minimikrav för att överhuvudtaget börja överväga att dela livet med någon, de andra viktiga sakerna måste vara på plats. Jag älskar känslan av sträva och jobba mot samma mål med min fru, de diskussioner vi har handlar om hur vi bäst löser problem och vilken väg som är bäst, aldrig vart slutmålet är eller vad som ska prioriteras.

6 gillningar

Man kan ju fundera över sidoinkomster. Finns det något ni kan göra hemma som drar in lite pengar? Mitt standardförslag är att hyra ut del av hus eller sin sommarstuga tex via Airbnb. Eller sätta upp en webbshop med något, tex vintageprylar? Man måste ju inte likställa RE med att vägra alla former av jobb.

Sedan tänker jag att det antagligen är ganska vanligt i ett par att en är lite mer modig och vill ge sig på något som FIRE och den andra är mer konventionell och tycker att det känns alltför normbrytande och ”konstigt” att sluta jobba mitt i livet. Då får man fundera på hur bägge parter ändå kan få ut det de vill. Kanske bägge kan gå ner till halvtid??

4 gillningar

Kärleken och viljan är viktigast. Jag hade kunnat se mig gå fire med en partner som inte gör det. Eller vice versa. Men då har jag inga problem med att ha egna intressen, och både jag och frugan är billiga i drift. Konsumptionsnivå och jobb är inte en central värdering för mig. Viktigast är som skrevs ovan att man har något driv och är en schysst person.

Vissa grundsaker måste iofs fungera kring bostad. Var jag FIRE och frugan inte hade jag nog helt naturligt gjort ännu mer av hushållsarbetet.

3 gillningar

Jag är FIRE sedan våren 2024 och min fru jobbar nu 3 dagar i veckan. Gemensam ekonomi. Jag har betalat alla (typ) räkningar sedan vi gifte oss 2001 eftersom jag tjänade mer. Min fru la dock in ca. 500K mer i huset än jag. Samma sak nu med räkningar när jag är FIRE. Det räcker mer än väl.

Min fru har tidigare jobbat 80% och tagit mer tid med barnen. Hon gick ner till 60% nu efter semestern.

Funkar och har funkat bra.

10 gillningar

På vilket sätt omöjliggör gemensam ekonomi FIRE? Är det att din partner säger nej till FIRE såvida inte din partner kan göra samma sak? Men om man haft separata ekonomier så hade du haft mer valfrihet att göra vad du vill med dina pengar?

Kan det vara så att det handlar om osäkerhet från din partners sida? Låt mig förklara hur jag tänker: Många vet inte ens vad FIRE riktigt innebär. De vet inte hur mycket pengar krävs, de undrar säkert om “kommer det mesta vara placerat på börsen-och vad innebär investeringar på börsen”, kan man verkligen förlita sig på tillräckligt med kommande avkastning för att försörja sig osv. Har man inte det intresset eller följt FIRE på närmare håll så finns det nog många frågetecken om ens partner tar upp det en dag. Det kanske måste få lov att mogna utan att stressa fram ett beslut där din partner tycker det känns ok? Det kan vara en sån enkel sak som att hen känner “vad händer med min partners ekonomi om börsen kraschar, finns det tillräckligt med pengar kvar då eller ska jag med min lilla lön lyckas dra runt hela lasset då?”.

Jag försöker tänka mig in i hur jag hade reagerat om min man plötsligt en dag kom hem och sa att han vill sikta mot FIRE (i vår situation nu så hade det inte funkat-vi har inte de pengarna). Men låt säga att vi hade haft pengarna-då hade jag nog vacklat lite för stunden- trots att jag inte på något vis missunnar honom detta. Men jag studerar (=mycket liten inkomst) och hade nog blivit lite skraj inför framtiden utifall det kommer stora oväntade utgifter och min man hade gjort FIRE med inte jättemycket marginal i ekonomin. Skulle det innebära att jag blir tvungen att avbryta studierna och gå tillbaka till jobbet eftersom vi då behöver de pengarna? Går min dröm förlorad, för att han ska kunna fullfölja sin? Har jag rätt att genomföra min dröm på bekostnad av att han då får vänta med sin? Eller ska vi gå en slags medelväg där vi får sälja vårt hus om det skulle innebära mindre kostnader (jag tror inte det, eftersom vårt hus är billigt i drift. Däremot skulle man ju få loss en del cash som kan agera ekonomisk krockkudde) så han kan göra FIRE och jag fortsätta studera som planerat? Jag fick känna på tidigare i somras känslan av att ev behöva uppge min dröm. Företaget min man jobbar på behövde säga upp personal, men vi visste först inte vilka som skulle behöva gå. Min första tanke var att vi klarar ju oss på min studieinkomst (och visst- han hade ju fått a-kassa), men vad hade hänt om han hade blivit arbetslös under längre tid. Nu tror ju inte jag det, han har ett humankapital som räcker och blir över långa vägar. Men man ska aldrig ta något för givet. För mig var det en självklar tanke att jag ev behövde gå tillbaka till jobbet i en sån situation. Men om det hade varit att han istället hade gjort FIRE, hade det känts ok för mig att göra det för att han en dag säger “älskling, det har varit ett jätteras på börsen just nu och det är inte läge för mig att ta ut några pengar-kan du dra ett större lass tills börsen återhämtar sig och kan du då gå tillbaka till jobbet, alt jobba extra?”. Min man hade aldrig gjort en sån grej, han hade varit mer ansvarsfull än så om han hade gjort FIRE. Men om jag hade varit en partner som inte visste något om börsen, eller FIRE, eller uttagsplaner och allt vad det heter-då hade jag nog varit rädd att ett tyngre ok fanns på mina axlar, eller känt att jag med min fasta studieinkomst (eller jobb) hade ett större ekonomiskt ansvar utifall extra pengar behövt komma in. Kan det vara det som din partner känner/är rädd för? Om du visar en ekonomiskt plan som håller, om ni sätter er ner och pratar om allt i detalj-skulle det kunna lugna hen och du ändå kan sikta mot FIRE? Hen kanske är rädd att du lutar dig för mycket mot din partner isf, och det här att hen säger att då måste båda kunna sikta mot FIRE är ett sätt att gardera sig (då finns det tillräckligt)?

Jag har faktiskt levt i ett sånt förhållande där jag fick dra ett stort lass. Inte med någon som gjorde FIRE, men med någon som var ekonomiskt oansvarig, som förlitade sig på att det var jag som drog in stålarna (han hade eget företag). Han kallade mig “skämtsamt” (men jag tyckte då INTE det var kul) “min egen lilla personliga checkkredit”. Vi hade separata ekonomier, så tanken var ju att han bara lånade av mig och jag skulle få tillbaka det-men det fick jag ju inte. Hade inte haft något emot att stå för en större del av ekonomin (dvs att det inte skulle vara ett lån), om det inte vore för att han valde att sitta hemma och spela X-box hela dagarna istället för att jobba (jo, jag hörde honom flera gånger tacka nej till uppdrag pga “han var upptagen”, för att sen gå och sätta sig med sitt tv-spelet igen). Det var inget roligt liv att jobba så mycket övertid som jag gjorde-men fick knappt del av de pengarna själv.

Men det här hade ju varit lite av en dröm om: tänk om jag blir färdig med mina studier och får ett toppjobb-tänk om min man hade kunnat tänka sig att säga upp sig för att bli en hemma-man som sköter om hushållet där jag försörjer honom? Jag förstår alla de män som vill ha en hemmafru, det hade varit ganska glassigt :sweat_smile: Skämt åsido-jag vill jobba med något som är kul och intressant, det är därför jag utbildar mig nu. Jag hade mer än välkomnat om min man ville säga upp sig (men nu gillar han verkligen sitt jobb, så det är inte aktuellt) om vi hade råd. Inte för att jag förväntar mig att han tar hand om hemmet-men jag vill iaf att vi ska ha råd att anlita städfirma och annat som nu känns lite för lyxigt för oss.

Det beror också på vilken ålder man själv respektive partnern är. Min hustru är åtta år äldre än mig och jag hoppas på RE när hon går i pension.

Det är ju också möjligt att en slutar jobba och den andra fortsätter jobba, om det är det man vill.

4 gillningar

Jag tänker att det inte behöver vara ett problem, men det beror på hur det skaver. Jag siktar på att sluta jobba tidigare än riktåldern (får se hur mkt tidigare, det är en bit kvar). Min partner är inte lika sugen på det, han tror att han skulle bli för passiv och deppig. Vi har gemensam ekonomi, med en lika stor summa “fickpengar” varje månad där vi inte lägger oss i vad den andra spenderar den på. Min fickpeng går i större mån till mitt eget firesparande, medan min partner konsumerar lite mer och sparar lite mindre (han har inget direkt mål med sitt sparande i nuläget). I framtiden tror jag inte att det blir ett problem om jag slutar jobba tidigare och han inte.

Däremot, skulle någon av oss vilja vara mer ledig NU så kräver det gemensam planering och ansträngning då vi har små barn (som går på fsk, så minskad arbetstid innebär inte mer egentid, om vi inte båda skulle gå ner lika mkt). Är det där skon klämmer för er? Eller har ni så olika syn på konsumtion och hushållsekonomi att egen fickpeng eller dyl är svårt?

1 gillning

Tack för många intressant inlägg.

Jag/vi är inte nära att göra FIRE, men vi är mitt i livet (46,47år), barn som går sista året på gymnasiet och inom 2-3 antagligen inte bor hemma. När hushållet går från barnfamilj till vuxenhushåll funderar jag på hur jag vill ha ekonomi och jobbliv.

Jag tänker att FIRE förutsätter två delar: sparat kapital och koll på utgifter. Jämfört med ett vanligt svensson-hushåll har vi mer sparat och kanske mer koll på utgifter, men vi behöver nog steppa upp lite där. Jag tänker inte att man behöver leva snålt med FIRE, men ifall man inte har mängder av kapital får man nog leva lite mindre glamoröst.

@MariaF tog upp några intressanta tankar, där jag funderar på några: skulle min partner behöva ta ett större ekonomiskt ansvar? Nja, ifall jag planerat korrekt i min FIRE ska jag väl bidra med lika mycket som jag gör idag. Dock tror jag att det kanske är just där min sko klämmer - jag bidrar idag med 3/4 av hushållskassan och min partner är väldigt ointresserad av ekonomi i största allmänhet. Mest rättvist kanske skulle vara ifall jag gör FIRE och vi bidrar lika mycket till hushållskassan.

Ifall min partner kom hem och sa att hen skulle göra FIRE så … då skulle mitt svar bli annorlunda jämfört med @MariaF - mest eftersom det är jag som drar runt hushållskassan. Vi skulle behöva prata igenom bidrag till hushållskassan …

Det här med att välja partner och att tänka samma kring frågor är nog lätt i teorin. I mitt fall träffades vi i 20års ålder, fick barn i 30års åldern. Vi har haft fokus på så mycket annat än ekonomin när vi bildat familj, även fast ekonomin förstås alltid funnits bakom och lösts på något magiskt sätt (av mig).

Nu, mitt i arbetslivet och barnfamiljen håller på att lämnas bakom oss, pustar jag ut lite och funderar på hur resten av livet ska se ut. Allt blir inte alltid som man tänkt sig på alla områden, men för oss har jättemycket blivit jättebra.

5 gillningar

Det här var en fråga som väckte min nyfikenhet, “hur resonerar min man om det hade varit oss det gällde” osv- så jag frågade honom. Vi har ju pratat om såna här saker tidigare, men FIRE har aldrig varit aktuellt. Men vi resonerar mycket kring drömmar och ekonomi osv. När det gäller vår privatekonomiska del så är det mest jag som intresserar mig och har koll på den delen, jag har försökt engagera min man- men han är likt din partner någon som heller inte riktigt bryr sig. Innan när jag jobbade så tjänade han ca 60% av hushållets inkomst, och nu när jag pluggar så är ju den andelen större. Å andra sidan är hans inkomst lite mer oregelbunden just nu eftersom han är tjänstledig 30% från sin ordinarie tjänst, eftersom han forskar vid sidan av (och det är en inkomst han fakturerar lite då och då, så vi vet aldrig riktigt när de pengarna kommer in). Att han kan vara tjänstledig 30% och jag ändå studera är för att vi har låga utgifter i övrigt. Men jag frågade honom “hur hade du resonerat om det här var vi?” (Vi har ändå lite liknande förutsättningar förutom att vi inte har barn) Han tyckte det fanns en del frågetecken så det inte riktigt gick att besvara:

Har ni ett kapital redan nu, och det är det kapitalet som hade möjliggjort att du skulle kunna göra FIRE? Är det ett gemensamt kapital, eller har ni även haft (andra) egna pengar förutom den gemensamma ekonomin? Är det ett gemensamt kapital så tyckte min man att det inte hade varit rättvist att han hade tagit det för att göra FIRE, medan jag säger “det beror på”.
Om det varit så att det kapitalet egentligen var ämnat för annat (och nu tar jag ett hypotetiskt scenario): låt säga att vi hade haft barn, och jag tagit ett större ansvar för hemmet som möjliggjort att han kunnat göra antingen karriär, eller tjäna mer genom att jobba hårdare, och på så vis jobba ihop det kapitalet åt oss. Låt säga att det kapitalet egentligen vart ämnat att vara vår “pensionsförsäkring” eftersom min karriär fått stå åt sidan-då hade jag kanske inte varit lika med på noterna att det kapitalet skulle gå till att han vill sluta lönearbeta och istället ha kapitalet som sin inkomst. Eller att de pengarna var ämnade för en annan gemensam dröm vi pratat om, men han istället velat använda det till sin nya dröm om FIRE. Då hade jag nog inte varit med på det. Trots att han dragit in merparten av det. Men om det hade varit hans helt egna kapital (dvs det kommer tex från de “månadspengar” vi haft var och en för sig) och de pengarna hade räckt- då hade jag sagt “go for it”. Där sa min man “men är det våra gemensamma pengar så hade jag inte tyckt det vore rätt oavsett vem som tjänat in mest av dem”.

Om det däremot handlar om framtida intjänande för att om x antal år kunna göra FIRE, då tycker jag inte det finns något som hindrar att man kan göra omtag i sin ekonomi och bestämma nya omfördelningar av hur mycket var och en ska bidra till hushållskassan. Om du skulle vilja skära ner på din del-ditt bidrag- för att kunna spara ihop för att ha råd med FIRE så hade jag också sagt “go for it”. Båda i ett förhållande måste inte sikta mot FIRE för man ska kunna genomföra det. Och här försöker jag återigen tänka mig in i min och min mans situation och jämföra lite. Om det är så att en ny 50/50 ekonomi (istället för 75/25) hade inneburit att jag knappt hade några marginaler kvar i min egna ekonomi, så hade jag ansett att vi bor för dyrt och velat flytta isf. Om man ska ha 50/50 ekonomi så får man anpassa sin levnadsstandard till den som har lägst ekonomi. Nu har jag och min man bosatt oss lite bättre än vad jag hade valt om jag levt själv. Men vi har på några år amorterat ner till så mycket att min del motsvarar vad jag hade i lån på min bostadsrätt när jag träffade honom. Så nu hade jag känt mig trygg med att kunna betala min del utan att det påverkar mina marginaler om vi hade gått över till 50/50 ekonomi. Det jag inte hade vetat om jag hade klarat, det hade varit större utgifter som kan komma med hus (sånt som normalt inte kommer med om jag hade behållit min bostadsrätt). Men då hade vi sett till att det fanns en ordentlig husfond att ta av. Men om det inte är så för din partner så får du kanske acceptera att hen vill ändra era levnadskostnader/levnadsvanor- och det kanske innebär en flytt och dra ner standarden om du vill sikta mot FIRE.

Jag är inte säker på att min man hade velat flytta eftersom jag vet hur mycket han älskar att jobba i trädgården. Om han inte hade haft ett givande jobb så hade han säkert kunna tänka sig att jobba minimalt (bara för att täcka utgifterna) eller jobba volontärt eller liknande. Han hade aldrig varit sysslolös. Och hade jag också haft ett givande jobb som jag hade velat jobba med oavsett, och pengarna hade räckt utan att jag behövde slå knut på mig själv, samt att det räckte till att spara- då hade jag inte haft något emot att försörja honom (jag har fått för mig att han får en ok pension även om han slutat jobba inom några år). Jag hade då förväntat mig att han tog hand om vårt hushåll, mot att vi hade sett till det fanns ett sparande som gav både honom och mig en guldkantad pension (inte bara ok pension). Hade jag inte haft ett givande jobb så hade jag nog inte velat 100% försörja någon annan, då hade de pengarna haft större betydelse för att kunna forma det framtida livet. Om man inte har gemensam ekonomi så tror jag på att betala räkningar procentuellt efter sin inkomst. Om man får lägre inkomst pga FIRE, så krävs det speciallösningar som jag inte ens funderat på. Men det är alltså om man inte har gemensam ekonomi.

Mitt ex som såg mig som en personlig checkkredit tog aldrig hand om hemmet, jag hade aldrig kunnat spara till en dräglig pension åt varken honom eller mig. Jag var låginkomsttagare och jobbade arslet av mig medan han bara satt och spelade X-box dagarna i ända. Han gnällde utifall jag unnade mig något och frågade “du hade aldrig en tanke på att fråga mig om jag hade behövt de pengarna istället?”. Däri låg min ovilja i att försörja någon annan just då, skillnaden mot hur det är idag.

Men för mig och min nuvarande man handlar det om att möjliggöra varandras drömmar. Vad är din partners dröm, eller drömliv? Ni är i den åldern att det fortfarande finns tid att stöpa om sina liv. Du har ingen skyldighet att fortsätta betala 3/4, men du får vara beredd på att det kan bli en förändrad levnadsstandard.

Du kan inte förvänta dig att gå från en 75/25 till en 50/50- fördelning i ekonomin om det innebär att er valda levnadsstandard skulle göra att hens alla pengar går åt till räkningar men hen sen inte har råd att unna sig annat. Om så är fallet så kanske du accepterar en lägre levnadsstandard så hen får lite mer utrymme i sin ekonomi? Bara en tanke? Så hade vi resonerat iaf!

2 gillningar

Varför skulle det påverka din partner om du är fire?

Jag tolkar frågan som Hur kan man uppnå Fire när man har gemensam ekonomi med en som inte har samma ekonomiska mål. Den andra i förhållandet lever troligtvis som gemene man och tycker det är omotiverat med en så pass hög sparkvot som behövs. Att leva Fire med en partner som lönearbetar är väl jämförelsevis oproblematiskt?

1 gillning

Dum fråga kanske men hur kan du kalla det gemensam ekonomi?

Gemensam ekonomi för mig är att alla pengar hamnar på samma konto och “ditt och mitt” försvinner.

Eller du kanske prata om hur ni hade det innan ni fick delad ekonomi?

2 gillningar

Jag tänker så här: Helt oavsett hur ni valt att dela hushållsutgifterna så funkar ju FIRE så länge ni pratar om det och är överens om fördelningen. Har ni enats om att du står för 75% (tyckte jag mig se vid scrollning) så är det ju isf 75% av utgifterna du ska täcka med din FIRE-kalkyl. Om ni sätter er ner och pratar genom utgifter, framtid när barnen flyttar, minskade kostnader kring t ex transport och kanske en viss omfördelning av hushållssysslorna, då kanske du ska betala 60%. Oavsett så ska ju inte ditt eventuella val kring att inte jobba påverka ert gemensamma liv. Men på samma sätt är du inte livegen och måste jobba bara för att din partner gör det.

Jag börjar se en framtid där jag och särbon flyttar ihop. Men då skaffar vi ju boende och utgifter som vi båda anser oss klara av. Jag har tjänat mer än henne under yrkeslivet, men hon tjänar mer än mina investeringar avkastar under FIRE. Så jag ser kommunikationen här som det viktiga. Flyttar vi ihop krymper ändå utgifterna som idag finns för att vi har två separata hushåll.

1 gillning

Det var lite det jag var inne på. Och att du isf förklarar hela konceptet för henne. Jag har ju nämnt det att min särbo visserligen har sin egen ekonomi, men att jag fick ändå stilla hennes oro genom att berätta vad som fanns på kontot. Först då förstod hon att jag inte var helt skogstokig och en drömmare med huvudet bland molnen. :joy:

Japp, det är isf lösningen. Jag tycker det är snyggt att ni enats som ni gjort pga inkomster och insats i boendet, men sedan är man ju inte livegen. Vad hade t ex hänt om du valt att byta karriär och välja ett yrke där du tjänar avsevärt mycket mindre? Eller om din partner gjort ett karriärsbyte som gör att hen tjänar mycket mer? Även då behöver man ju prata ekonomi och hur man fördelar utgifterna.

Underbart konstaterande! Och bra att tänka framåt, helt oavsett beslut som kommer.

Hej, något mitt och ditt har vi inte. Min fru kanske inte får pilla på mina tre cyklar… Allt tillsammans. Vi har haft samma upplägg sedan vi träffades och gifte oss 2001.

1 gillning

Jag och min fru är runt 50 och jag lyfte frågan med min fru att om jag fick sparken från mitt jobb om hon hade varit okej med att jag inte skaffade mig ett nytt jobb. Utifrån hennes (eller min) inkomst så skulle vi kunna leva på endast en inkomst och det var inget problem för henne rent ekonomiskt. Men orättvisan i att jag skulle vara ledig och att hon fortsatt skulle slita med 50-timmars veckor på jobbet kändes inte okej för henne så svaret var nej. Däremot tror jag att jag hade varit okej om hon gick i tidig pension och jag jobbade vidare så det är kanske ett alternativ för oss.

Vilket otroligt själviskt perspektiv. Det är helt okej att du pluggar och går på studiebidrag mitt i livet medan din man drar det tunga lasset, men du skulle inte kunna tänka dig göra detsamma för honom. Om du hade en ordentlig inkomst skulle er ekonomi säkert gå ihop för en FIRE, men han sponsrar din dröm.

Vadå otroligt själviskt perspektiv? Vad är det som säger att han sponsrar min dröm? Jag har tillräckligt i inkomst (studiemedel plus lön från arbete) för att täcka “min del” av utgifterna vi har. Vi lever inget vidlyftigt leverne, och har ca (nu har jag inte siffrorna framför mig) 24-25k i utgifter per månad (inkl allt, och jag menar allt-boende, mat, bil, personliga kostnader mm) tillsammans. Dvs 12-12.5k per person när man delar det på två. Min nuvarande genomsnittliga månadsinkomst inkl studiemedel och sommarjobb är ca 23-24k netto per månad. På vilket sätt sponsrar han min dröm? Är det själviskt av mig att önska att om min man hade velat sluta jobba så ska han verkligen se till att vara noga med att det ekonomiska håller tätt och att han fortsätter klara att betala utgifter trots ev börskrasch? För annars måste ju jag vara beredd att ge upp mina studier och börja jobba igen (jag får ut ca 34k efter skatt från det jobb jag är studieledig ifrån. De har höjt lönen ganska mycket sen jag tog beslutet att börja studera, och det är mer än väl för att försörja oss båda), eftersom mina nuvarande 23-24k inte riktigt räcker för oss båda.

Vem hade varit självisk i ett förhållande om man säger upp sig utan att ha hängslen och livrem och kommer och säger “hoppsan-det där gick inte så bra, kan du ge upp det du håller på med och försörja mig ett tag”?

Det verkar som om du har förutfattade meningar om hur vi lever vårt liv och att han på något vis skulle dra ett tyngre lass än mig. Jag har en tillräcklig inkomst och drar in mer än tillräckligt för att dra mitt egna lass, men den räcker just nu inte för 2 personer. Och huset skulle vara det sista min man vill sälja, vi är väldigt ense om att vi lever vår dröm i huset. Det hade varit helt ok om han velat göra FIRE, och det fanns ordentliga marginaler så det garanterat fanns avkastning för hans del av kostnaderna. Men jag hade varit tveksam om det inte fanns tillräckliga marginaler och det fanns en reell “hoppsan-risk” att jag hade behövt avbryta studierna vid en börskrasch och jag hade behövt avbryta studierna för att kunna försörja 2 personer. Jag hade inte sett det som ett problem om han blev ofrivilligt arbetslös, eller sjuk eller annat-för det är inget man väljer själv. Det är sånt som händer. Men om man medvetet inte vill jobba mer så anser jag att man måste ha tillräckliga marginaler för att kunna bära sina egna kostnader, och inte att den andre ska riskera behöva avbryta allt den just då håller på med för att täcka upp. Hade jag varit färdig med studierna och därefter börjat jobba igen så hade det inte varit något problem-då hade min inkomst räckt för oss båda.