Det här var en fråga som väckte min nyfikenhet, “hur resonerar min man om det hade varit oss det gällde” osv- så jag frågade honom. Vi har ju pratat om såna här saker tidigare, men FIRE har aldrig varit aktuellt. Men vi resonerar mycket kring drömmar och ekonomi osv. När det gäller vår privatekonomiska del så är det mest jag som intresserar mig och har koll på den delen, jag har försökt engagera min man- men han är likt din partner någon som heller inte riktigt bryr sig. Innan när jag jobbade så tjänade han ca 60% av hushållets inkomst, och nu när jag pluggar så är ju den andelen större. Å andra sidan är hans inkomst lite mer oregelbunden just nu eftersom han är tjänstledig 30% från sin ordinarie tjänst, eftersom han forskar vid sidan av (och det är en inkomst han fakturerar lite då och då, så vi vet aldrig riktigt när de pengarna kommer in). Att han kan vara tjänstledig 30% och jag ändå studera är för att vi har låga utgifter i övrigt. Men jag frågade honom “hur hade du resonerat om det här var vi?” (Vi har ändå lite liknande förutsättningar förutom att vi inte har barn) Han tyckte det fanns en del frågetecken så det inte riktigt gick att besvara:
Har ni ett kapital redan nu, och det är det kapitalet som hade möjliggjort att du skulle kunna göra FIRE? Är det ett gemensamt kapital, eller har ni även haft (andra) egna pengar förutom den gemensamma ekonomin? Är det ett gemensamt kapital så tyckte min man att det inte hade varit rättvist att han hade tagit det för att göra FIRE, medan jag säger “det beror på”.