Jag råkade se en skrift från Pensions UK om olika levnadsstandarder under pensionering, baserad på viss forskning och brittiska förhållanden.
De delar in de olika levnadsnivåerna i minimum, moderat och bekväm, och anger vad man behöver netto per år, exklusive hyra och amortering/räntor.
Jag har omvandlat beloppen till SEK och reducerat beloppen med 6% eftersom detta är skillnaden i levnadskostnader mellan Storbritannien och Sverige. Jag anger beloppen per månad.
Jag har lagt till en fiktiv bostadskostnad (hyra och/eller amortering och räntor) för de olika nivåerna, för minimum 6000 kr för singel och 10000 kr för ett par, för moderat 7000 kr och 12000 kr och för bekväm 8000 kr respektive 14000 kr. Med dessa tillägg och 4 % regeln blir kapitalkraven för fire följande:
Singelhushåll:
Minimum: 6 miljoner kr
Moderat: 12 miljoner kr
Bekväm: 16,2 miljoner kr.
Parhushåll:
Minimum: 9,8 miljoner kr
Moderat: 17,4 miljoner kr
Bekväm: 23,2 miljoner kr.
Min budget för motsvarande är 42,000/m för två som lever moderat kan man nog säga så det ser OK ut. Skulle tom kalla det bekvämt så om jag lade på 20 till skulle det kännas lyxigt (men såklart inte räcka till riktigt lyx som flera bilar, båtar, fina semestrar etc)
De där beloppen synes mig absurt höga, och tydligen är metodiken bakom “forskningen” att de frågat ett gäng randoms hur mycket de tycker att man ska ha för de olika nivåerna, så jag har svårt att se varför man skulle fästa någon vikt vid det hela.
Poängen är väl snarare att visa vad olika pensioner räcker till. I allafall uppfattar jag det så hos minpension.se som har något liknande det som TS nämner. MinPensions indelning är bas-, medel och pluspensionär. Hur mycket pengar behöver en pensionär - minPension
Det är intressant att se den svenska indelningen jämfört med den brittiska. På den svenska lägger pluspensionären 3900 kr per månad på mat, den brittiska “comfortable” lägger 8750 kr per mat, då inkluderas takeaways, restaurangbesök och en budget för att bjuda andra på mat en gång i månaden. Den svenska pluspensionären lägger undan 500 kr per månad för resor, totalt 6000kr per år, den brittiska comfortable reser till medelhavet i 14 dagar för 30000 kr och gör 3 weekend resor för 5000 kr styck etc.
Jag undrar mest vad syftet med detta är, lite som ekorren också är inne på. Inte bara för att det känns som att någon satt ett fuktat finger i luften, utan också för att de exkluderade siffrorna oftast säger mycket mer om någons levnadsstandard, både den till synes högre som den till synes lägre.
14057 + bostadskostnader säger väldigt lite om levnadsstandard efter det kan innebära allt ifrån ett ouppvärmt hyrrum i källaren till en ägd herrgård.
Det är väl för att skillnaden i bostadskostnader är så stor att den inte går att schablonisera. Gillar deras kolumner där man kan se vad som ingår i deras tre olika nivåer och vad de kostar
Toppen om det tillför något för dig. Jag såg det lite annorlunda och det sa mig inte så mycket just pga det beskrivna. En siffra på en skärm säger i sådana här lägen ganska lite om läget ute i verkligheten.
Att försöka översätta siffrorna till svenska förhållanden blir ännu svårare, inte minst pga sådant som gas- och elräkningar.
Men det är bara mina åsikter och ingen sanning såklart.
Två sovrum har de tydligen tyckt är minimum för ett par, medan tre behövs för en moderat levnadsstandard. Personligen skulle jag nog se noll sovrum som minimum, ett som moderat och två som “bekvämt”.
Så ett par i en tvåa på Östermalm lever alltså inte ett bekvämt, eller ens ett bra liv. Vilka stackare.
Och mitt boende med typ sex sovrum faller ändå under minimum. Som sagt, det behövs nog att man specificerar mer eller exemplifierar för att bara tabellen ska säga något.
Återigen: Man får tycka annorlunda och jag vet att det är länkat till undersökningen, men Sverige är inte Storbritannien (eller Malta) och vad som är ett bekvämt liv kan innefatta så mycket mer än spenderbar summa.
Tydligen är resultatet av dessa definitioner att 82 % av de brittiska pensionärerna lever på miniminivå eller under, medan 9 % lever ett måttligt liv och 9 % ett bekvämt liv.