FIRE på riktigt - bjud in Oskar Lindberg

Nej.

(Tjugo tecken!)

Nu använder du härskartekniker :slight_smile: Jag har aldrig skrivit att personens “känsla av att det är svårt att få tiden att räcka till” är en flykt.

Jag kommer gärna med förslag! Du får dock gärna förtydliga vad du menar med “vilket jobb jag kan göra på heltid och få betalt medans jag spelar gitarr”

haha men vem är det som härskar egentligen, du sa: “Att du inte ser några alternativ mer än FIRE låter som flykt i mina öron.” trots att hon själv skrev: “jag strävar definitivt mest mot något och inte från något.” Men visst, jag la ord i munnen på dig och ber om ursäkt. Ville egentligen mest hålla med Augadlinn och inte säga emot dig…

Känns som att du Kriss delar Jans ståndpunkt, och det ÄR rimligt att ha invändningar mot FIRE-bloggare. Det är dock sällan intressant att höra människor berätta för andra som inte är på plats för att bemöta argumenten varför de tänker fel, och jag tror att det är det som skaver lite i poddavsnittet. Tycker därför också att det vore rimligt att bjuda in Oskar Lindberg, känns som att han skulle ha intressanta synpunkter på Jans invändningar som får stå (till viss del) oemotsagda i senaste avsnittet

Funderar lite på att @janbolmeson ofta hänvisar till Ramit Sethi-regeln om “spend lavishly on what’s important to you, cut down ruthlessly on everything else” (ungefär) men samtidigt inte riktigt förstår FIRE-folk som gör just det :slight_smile: De sparar stenhårt på det de anser onödigt och spenderar allt på att komma närmare sitt mål.

4 gillningar

Jag läser själv en mängd olika bloggar som handlar om FIRE, och tycker att de är väldigt inspirerande, främst har de hjälpt oss att dra ner på konsumtionen av direkta onödigheter och fokusera på det som vi tycker är viktigt. Varför håller vi på med detta då kanske någon undrar. Varför inte bara bränna lönen och spara 10% som de flesta andra gör? Upprepa detta månad ut och månad in fram till pensionen vid 70.

1. Alla kan/vill inte starta egna företag med allt vad det innebär. Min far hade eget företag och jobbade från 07-18 varje dag.

2. Alla kan inte jobba deltid, ta 6 månader ledigt, sabbatsår osv. Det funkar i vissa yrken, inte i andra. Hade jag villkorat när jag har tid/lust att jobba i kundens projekt hade de skakat på huvudet och tagit någon annan, sen hade jag haft väldigt svårt att hitta uppdrag. Jobbar man med kortare “gig” är detta säkert möjligt, eller om man kan jobba i vården på timanställning.

3. Min fru eller jag trivs hyfsat bra med våra jobb, och har väl ingen lust att “gå i pension”, men vi känner att dessa jobb tar för mycket tid av oss båda, och i kombination med två barn där hemma upplever vi att tiden helt enkelt inte räcker till för något annat än “förvaltning”, kan inte minnas när vi gjorde något kul senast, bara min fru och jag. Vi båda fick barn väldigt sent och var dessutom singlar tills vi träffades i 30-årsåldern, och är väl något av ensamvargar båda två. Det är nog denna längtan av att kunna lägga mer tid på våra respektive intressen medans barnen är i skolan som lockar mest av allt tror jag. Jobbet i sig har vi väl inget direkt emot, men det är just detta med att vara fulltecknad från tidig morgon tills dess att man däckar i soffan på kvällen som börjar tära på oss. För att kunna frigöra mer tid för egna intressen och sysslor, ja då måste något annat plockas bort från våra 24 timmar, och vi såg väl FIRE som den enda möjligheten till detta.

Nu blev detta svar mycket längre än vad jag avsåg, men ibland märker jag att det är nyttigt att skriva av sig lite. Oavsett våpra egna utmaningar tycker jag att det ibland blir lite för polariserat i diskussioner kring FIRE, man är antingen för eller emot. Varför ska man vara emot vad folk väljer att göra med sina egna pengar? Sparar man så pass att man kan leva ett bra liv på avkastningen, då är väl det en enorm bedrift som borde hyllas? För vissa räcker det med 10000 kr i månaden, för andra 30000 kr/månad.

/H

10 gillningar

Främst då för att kunna att konsumera mer och förstöra vår värld lite till?

Vem har sagt att man inte kan bidra även om man inte jobbar? Har ju hur mycket tid som helst att bidra om man lever FIRE.

1 gillning

@angaudlinn skrev i sitt post att antigen vill han inte rätta in sig i ett schema eller så kommer han på på morgonen att han faktiskt vill göra något helt annat. FIRE är ett medel att kunna skapa sig tid och göra saker när man själv har lust och inte enligt schema. Visst skulle han kunna göra sakerna efter jobb men då har han plötligt inte lust kanske.

Då tolkar jag din flykt att han försöker fly från sitt tråkiga jobb, men så förstod jag inte honom. Han gillar sitt jobb (precis som jag gillar mitt) men vill inte lägga 8h (troligtvis de bästa timmarna) per dygn på att göra saker som inte han bestämt.

Att hitta ett jobb där han på morgonen kan välja att inte gå till, och dessutom få betalt, för att han känner för att läsa en bok är nog väldigt svårt, därav mitt svar.

FIRE är för mig verktyget för att ta bort alla begränsningar i vad man vill göra. Jag menar, kolla på pensionärer idag (RE), de är ju super-upptagna med sina liv. Många kommer på att hälsan var något de kanske skulle ha prioriterat före lön.

2 gillningar

Fortsätter diskussionen från FIRE på riktigt - bjud in Oskar Lindberg:

Oscar med familj valde Leksand eftersom de då kunde cykla till allt. De har en gammal bil för att kunna åka till fjällen och åka skidor. Dom har valt att spara hårt för att sedan sluta löneslava. Det betyder inte att dom är sysslolösa. De valde att prioritera barnen. Oscar med familj är en svensk variant av FIRE. Det är många som angriper FIRE utifrån att dom inte jobbar. Men om du uppnått ekonomiskt frihet varför inte använda friheten till något exempelvis prioritera barn och familj. Kanske är drivkraften i stället är för FIRE motståndarna att bli mer ekonomiskt fri. Vad ska man med rikedom till om man inte använder den. Till Jan och Carolin läs Oscars båda böcker innan ni intervjuar honom

1 gillning

Ok, det finns såna jobb men det kanske är ett jobb man inte vill göra och måste därför kompromiss. Men visst kan man försöka tänka lite utanför boxen och försöka hitta något man kan jobba med samtidigt.

Jag testar t.ex att gå ner 50% under sommaren och det märker jag direkt ha gett stor livskvalité. Jag har dock turen att köra min egna låda och förlorar inte någon direkt inkomst då det nästan går runt med 50% beläggning. Tyvärr så är det få uppdragsgivare som vill ha en på 50% en längre tid.

Ditt jobb låter väldigt intressant. Behöver ni personal? :slight_smile:

3 gillningar

Att konsumera gör iallafall mig lycklig. Sedan bör man ju alltid sträva mot så hållbar konsumtion som möjligt. Samhället behöver människor som jobbar i vår exportindustri, vård, skola och omsorg. Att glida runt och kanske göra något om man känner för det är inte särskilt solidariskt som jag ser på det.

Vi kanske inte hade behövt lika mycket vård och omsorg om fler hade kunnat göra en exit tidigare i livet :slight_smile:

Vi är ju alla olika, vissa identifierar sig med sitt jobb, andra med sina passioner som de inte har som jobb. Vissa behöver utlopp för sin kreativitet, andra för sin entreprenörskap. Det är väl där FIRE kommer in lite tror jag, passar kanske de som har passion och vill leka med kreativa saker som inte direkt behöver vara kopplat till pengar.

F*n, jag låter nästan som om jag vore en sådan på vänsterkanten, vilket jag inte är :slight_smile:

2 gillningar

haha Jag känner igen mig. Eko-liberalism är det nya svarta… det har jag bestämt iaf. :slight_smile:

Eftersom jag valt att jobba mycket med människor (dvs, det kräver fysisk interaktion) och dessutom främst människor som befinner sig på en annan plats 8-15 på vardagar (dvs, de går i lagstadgad grundskola) så är en hel del av mina arbetstimmar låsta till tider utanför detta. Detta fungerar bra nu när mina egna barn är äldre och jag kan absolut vara ledig fram till 14 en dag, som exempel, men som du satte ord på så bra - arbetsgivarens tider och önskemål om heltid är inte alltid förhandlingsbart i alla branscher.

1 gillning

@janbolmeson lyssnar på podden och fnissar lite åt att du och min 70-åriga pappa lider av samma tendens att likställa RE med att ge upp livskraften och välja ett liv av olycka (läs: utan kontor och fika)

Du argumenterar för FIRE-livet men hakar upp dig på ordet RE. :slight_smile:

5 gillningar

Håller med många andra här. Bara tiden till mer träning, umgås mer med föräldrarna och sina barn, bli hundägare m.m gör ju att max 4 timmars arbetsdag är ganska lagom.

2 gillningar

Ja exakt, att kunna ägna mer tid åt sådant man tycker är roligt istället för att lägga större delen av den vakna tiden på att göra något åt någon annan. Det tycker jag är en utmärkt bra sammanfattning till varför många, vi själva inkluderade, satsar på FIRE. Alla familjer är olika, och jag vet inte hur @janbolmeson får vardagen att gå ihop då han verkar jobba kopiöst mycket och har två barn. Kanske ett poddavsnitt om “life-hacks”, hur man kan frigöra mer tid? En dammsugarrobot sparade t.ex. extremt mycket tid åt oss. Au-pair är bara att glömma med vad de kostar, mina föräldrar är 80 år och kan inte göra speciellt mycket med barnen. Fruns föräldrar bor 700 mil härifrån och har även de haltande hälsa och har endast rest hit en gång (vilket var guld värt, de tog i princip hand om allting).

Vi har inte kommit på något annat sätt än att det är jobbet som måste stryka på foten, om vi ska ha mer tid till våra egna intressen. Jag inbillar mig att barn/familj tar mycket tid oavsett hur gamla barnen är. Jag är samtidigt efter en period av depression/gå in i väggen inte så hurtig som många av våra grannar/bekanta som tränar, har 3 barn, jobbar heltid, donar med hus och trädgård, har byggprojekt, osv osv. Här är det sakta lunk som gäller.

/H

5 gillningar

Nu har jag gått och dragit benen efter mig i månader, ingen störande lön, inget störande jobb. bara gör de jag känner för när jag vaknar, oftast en stund med ungarna, nu på sommarlov med långfrukost även på vardagar.

Jag skrattar mycket mer per dag nu än per kvartal för några år sen.
Parodi är att höra att “vi borde bidra”, snacka om att skjuta bakom målet helt.

Jag är ingen direkt Fire eftersom jag knappt läst om dem, och inte följt dem. Men har slutat jobba för nu, och jösses vad problem som försvann, och då är jag kanske en fire light utan min vetskap.

5 gillningar

Intressant tråd! Och jag håller med många här, FIRE kan ju likaväl handla om att ta sig mot att göra något kreativt som det är väldigt, väldigt svårt att tjäna pengar på, men som man brinner för och som är kreativt. ”Skaffa ett roligare jobb istället” fungerar liksom inte som argument i det läget.

Man kanske dessutom är 0% intresserad av entreprenörsskap och bara vill sitta hemma och göra sin konstnärliga grej (vad det nu må vara), utan att tänka på att något måste säljas eller jobba åt andra. I det läget är väl FIRE utmärkt.

3 gillningar

För mig är FIRE ett av flera bra svar på frågan
“vad ska jag göra med inkomsten jag inte behöver, som andra skulle ha mycket mer glädje av?”

Ett alternativ är att skänka massor till välgörenhet om man trivs med sitt jobb. Tex Warren Buffett som sattsar att skänka så mycket om möjligt och älskar sitt jobb.

Ett alternativ till detta är att göra FIRE för att arbeta för att göra världen bättre utan lön. Det passar många som har något be brinner för. Tex Bill Gates som sattsar att skänka så mycket att det inte fanns någon bra nog att skänka till, och därför gjorde en FIRE för att skapa sin egen stiftelse.

Det vore intressant att höra er prata med de som aktivt valt FIRE just för att de har något de brinner för.

Liten tanke om detta med att gå i tidig pension pga barn. Jag tänker att den perioden när barnen är tidskrävande är ganska kort ändå. Det känns inte så när man har tex en tvååring och en fyraåring. Men fem år senare är det en helt annan grej. Ytterligare fem år och de har delvis egna liv.

Så ser man barnen och familjen som det man ska ägna sig åt under sin RE bör man göra det tidigt, annars är risken att man lägger mer tid på barnen och blir för involverad i barnens liv under en period när de egentligen behöver bygga självständighet och börja klara av saker på egen hand. En 11-åring behöver inte helfokuserade föräldrar hemma på heltid. Då bör man som vuxen ha andra saker för sig än att lägga all tid på familjen.

1 gillning

Grattis!

Återkom gärna med lite reflektioner om ett halvår eller ett år. Jag är supernyfiken på lite motbilder till all arbetsnarkomani som alltid levereras av de som invänder mot FIRE.

Det skulle också vaa kul att höra lite kring hur pass du/ni löst det här med marginaler (dvs räcker 4% även mentalt?) och hur man hanterar plötsliga svängningar på börsen. Jag känner att vägen mot FIRE får en att lätt tänka: Oj, idag drog fonderna in två månaders utgifter och en vecka senare kan det vara * Woops, nu sjönk det motsvarande en månads utgifter*. Inte så att jag blir orolig, men är det inte lätt att fastna i sådana tankebanor?

[enter Guldfeber med ett skimrande svar :wink: ]