Har redan fått några reflektioner, en som jag tror många oroar sig för mycket över är vad andra ska säga, den kan de flesta släppa, alla andra är så uppe i sig själva att de inte märker att man inte jobbar, speciellt nu när “alla” som jobbar hemma har flytande tider.
En annan är vad man ska göra av tiden, men hittar snabbt nya saker att göra plus att man (iaf jag) blir kreativ när man kan fritt välja vad och när man ska göra saker.
Sen som jag sagt i nån tidigare tråd, att det kostar mer pengar vara ledig gäller inte för mig iallafall, hittills har de varit väldigt billigt vara ledig.
Har varit på börsen så länge att jag vant av mig från att oroas över vad börsen är för dagen. Har en del av kapitalet i ränta och kommer ta “lön” från den delen och balansera från aktier/fonder årsvis. Men har ingen 4% regel då framtiden är oviss än. Så får väl uppdatera framöver
Bra
Det handlar om att få en bra balans i sitt liv.
Det finns många som klankar ner på den som vill prioritera annat löneslöseri. Var och en väljer själv om man själv helt vill avstå löneslaveriet helt eller delvis. Andra väljer att samla kapital så att dom kan försörja sig själv och andra många gånger om. Det finns inget fel eller rätt men om man tittar bortom skrikiga amerikanare och ser hur en svensk lågmäld FIRE lever ja då är Oscar med familj ett bra alternativ
En väldigt konstig invändning mot FIRE är att dom flesta jobbar ibland eller delvis. Med samma resonemang är Jan B ingen indexinvesterare eftersom han har en lekhink
där han investerar i aktier. Nej FIRE handlar om äga sin tid och slippa löneslaveriet. Ser verkligen framemot avsnittet där Oscar med fru intervjuas.