Då tror jag att du får ha en riktigt bra plan på hur du mentalt ändrar dig från full fart spara till full fart slösa.
Min erfarenhet är att det är svårt att ändra på. Mest troligt så lever man ju på något sätt ett liv man vill leva när man sparar ihop till FIRE. Att sedan direkt byta det mot ett med fem gånger högre förbrukning är inte det lättaste. Kanske inte ens önskvärt. Jag tror mer på att ha en hyfsat lika nivå före och efter FIRE.
Jag räknar med 25k för att ha tillräcklig buffert. Det kommer inte att bli så att jag kommer att “spendera” mycket mer – det handlar framför allt om hyra i Spanien under oktober–april samt resor dit. Jag kan spendera upp till 15k under april–oktober i Stockholm och upp till 35k under oktober–april i Spanien. Jag har inget särskilt behov av att lägga ut mer pengar, men i Spanien kan jag t.ex. äta på restaurang när som helst. Jag vet att det inte blir lätt att börja spendera mycket mer pengar.
Så 4200 bara där alltså? Det är då långt över 10% av en snittinkomst efter skatt.
Ergo: Närmare 20% av en snittinkomst efter skatt alltså.
Jag är med på premissen att fler kunde spara och investera mer om de vill, men din ingång i tråden blir lite skev när det mer känns som att du slår dig för bröstet. Blir du uppsagd, sambon tröttnar på dig eller en sjukdom slår till, då kan det gå fort. Alternativt att ni blir föräldrar eller bestämmer er för sommarstuga eller hus i Spanien etc. Jag tycker lite ödmjukhet inför livets olika vindlingar kunde vara på sin plats.
Och då har OP dessutom delat kostnaderna med sin sambo. Att dela boendekostnader, försäkringar etc på två är betydligt billigare än att bo på egen hand
Ja, och det var dessa siffror jag kommenterade. TS skrev att 3k var hens del av lägenhetspengarna. Jag förutsatte att fortsättningen gällde detsamma.
Jag har också låga kostnader, men handlar för två iom hemmaboende son, så siffrorna är inte jättekonstiga. Däremot är slutsatsen kring 90% och hur andras liv ser ut lite udda här. Det är det jag vänder mig mot.
Jag tror du missförstår LL. Jag tolkar det som att han menar att det är sundare med en jämnare utgiftsnivå både före och efter FIRE.
Azno eller TS? Jag tror Azno missförstår och jag tror TS gör som så många andra i RT-bubblan och som ofta är ganska unga och inte fått sig sin beskärda del av livet bajsmackor och surdegar…
Jag saknar ingenting i mitt “arbetsliv”, men jag saknar att inte leva ett liv som är oberoende av arbete. Jag vill inte slösa tid på jobbet och uppleva mörker, regn, blöta, snö och minusgrader. Jag vill läsa böcker och prata spanska med spanjorer, därför behöver jag betydligt mer pengar – framför allt för att kunna betala extra hyra i Spanien.
FIRE-communityn är ju ganska bred och spretig. Smalisar, knubbisar, de som jobbar lite i bar osv osv. Det ena är väl inte bättre än det andra tänker jag.
Om du försöker komma till att de som har eller har haft hög inkomst automatiskt är sympatilösa egoister så tror jag du är ute och cyklar lite. Sagt i all välmening.
Jag förstår inte varför du och några andra skriver att 10 miljoner svenskar inte kan investera 90 % av sin lön. Jag skrev: “Varför är det så svårt för svenskar att begränsa sina utgifter under några år för att nå FIRE många år tidigare?”, inte “Varför investerar svenskar inte 90% av sin lön?”
Att jag nämnde mina 90% i rubriken berodde enbart på att forumet inte tillät mig använda ett kortare rubriknamn.