FIRE på sex år (90 % av lönen till ISK)

För att många har det tufft att få det att gå ihop som det är? Förvisso har vi andra halvan som egentligen inte behöver ha det så men ändå :slight_smile:

Åh, fy helvete vad torftigt - är mitt svar på varför inte fler gör som TS.

3 gillningar

Fattar inte var han får 90% och 6 år ifrån? Låter ju väldigt lyxigt. För mig skulle det ta minst dubbla tiden och innebära ett leverne på ca 2500kr/månad.

2 gillningar

Görbart om TS tjänar väldigt bra.

Men vi saknar för mycket detaljer för att kunna säga något.

Jag skulle inte kunna spara 90% men klarar drygt 70%.

Du skrev i och för sig implicit det genom att fråga varför folk inte begränsar sig så pass mycket att de kan bli FIRE på typ sex år.

Vilket inte går utan en så extrem sparkvot.

2 gillningar

Passiv: ”cirka sex” kan vara åtta eller nio, lika som “20–30 år tidigare”

Jag tänker att det beror på en eller flera av följande:

De VET inte att det är möjligt.
De KAN inte skapa tillräckligt stort sparutrymme (pga för låg lön eller för höga kostnader).
De VILL inte leva så torftigt så länge som krävs.

8 gillningar

När man pratar om så här få år och extrem sparkvot är det nog i så fall mer ärligt att försöka ta ett rättvisande snitt eller mer exakt antal år.

9 år är 50% mer tid än 6 år så en minst sagt väsentlig skillnad.

Men ja, fler kan göra det om man kan tänka sig en längre tid än 6 år.

1 gillning

Jag är ny på forumet och blev väldigt negativt överraskad av de offensiva reaktionerna. Jag ville bara förstå mer om varför saker är som de är, men väldigt få svarar konstruktivt.

För egen del visste jag inte om FIRE eller vad man kunde uppnå med långsiktigt investerande innan jag hittade RikaTillsammans när jag var 30 år. Så innan dess tillhörde jag kategorin “VET inte”.

När jag sedan visste hade jag redan 2 små barn, man och villa med pågående renovering. Då VILLE jag inte längre. Att hårdspara med små barn hemma är idioti enligt mig. Varför skulle jag leva ett sämre liv och jobba hårt då för att kunna vara ledig när barnen var stora? Bättre då att jobba deltid medan barnen var små.

Vi har sparat lagom och kommer att kunna gå i FIRE när yngsta barnet tar studenten. Men innan dess reser vi och lever ett bra liv tillsammans med våra barn.

15 gillningar

Jag ställde min fråga eftersom jag läste att ISK‑användare i snitt sparar under 3k i månaden. Det känns väldigt märkligt för mig när jag samtidigt ser hur mycket människor runt omkring mig kan spendera under bara en kväll.

1 gillning

“Som man frågar får man svar” lyder ett talesätt :slight_smile:

ISK har inte funnits så jättelänge, förr handlade folk aktier på banken. Det pratades inte om FIRE när många av oss var unga. Lite ödmjukhet är alltid klädsamt. Du hade också kunnat förtydliga att det gäller vad du ser i din krets.

6 gillningar

Kort svar är för att de flesta inte tycker att det är värt en relativt extrem uppoffring på 6-20 år för att kunna få det gött senare.

De flesta prioriterar här och nu och en jämnare livskvalitet och konsumtionsnivå över hela livet istället.

Plus att många inte vet att det är möjligt.

Tycker inte att det är svårt att förstå, och då försöker jag ändå bli FIRE själv och värderar framtiden mycket högt.

3 gillningar

off-topic: Nej, det du skriver här är språkligt fel. :nerd_face:

2 gillningar

Tråkig start, jag håller med dig om att det är en onödigt hård ton.

Men jag hoppas du samtidigt förstår att de specifika siffrorna blev lite väl provocerande för många, och inte helt felaktigt så.

Nu tycker jag dock du fått realistiska svar, man vet inte, man kan inte eller man vill inte. Och i viss mån en kombination.

Däremot de som slösar och klagar, det är en kategori som skulle kunna krympa :blush:

1 gillning

Du kom in med en trist attityd i textform. Det kan handla om att vi missförstår hur du menar, men de exempel och ordval du gjort leder till mothugg. Jag får höra en del ifrågasättanden också eftersom jag lever FIRE efter att ha haft i princip snittlön i arbetslivet. Då vill folk gärna se det som att jag späkt mig och offrat allt. Det har jag inte, men jag har inte heller investerat 90% av inkomsten ett enda år. Det var aldrig möjligt.

Vill du ha mer om min FIRE-resa så har jag varit med i podden ett par gånger och driver en egen tubkanal på temat, men en central del på båda ställena är att man har förståelse för att FIRE inte är för alla och att man är ödmjuk inför olika livsförutsättningar. (Hojta om du vill ha länkar.)

Det var här jag tyckte du gick vilse. Sedan får man ofta svar som man frågar. :smiley:

11 gillningar

Du tänker att det är något du valt, men sanningen är att det i mångt och mycket är något du begåvats med. Där har du en stor del av det övergripande svaret bortom bara FIRE-frågan.

Disciplin och samvetsgrannhet är en mycket genetiskt ärftlig komponent i ens personlighet. Ens uppväxtmiljö och omständigheter ovanpå det som formade ens vuxna personlighet är ju sällan något vi ”väljer” heller, per se.

Grattis till begåvningen och uppväxten :+1:

11 gillningar

Det som hindrar mig från FIRE är: a) barnens aktiviteter b) huset vi köpte för att få plats med barnen c) resor med barnen

3 gillningar

En väldigt bra och intressant poäng! :slight_smile:

Allt mänskligt beteende påverkas av gener och miljö.

Vi brukar ändå ge människor erkännande för hur de använder sina förmågor. Andra kastar sina förmågor i sjön.

Om man reducerar allt till “du råkade bara få rätt biologiskt startpaket” blir begrepp som ansvar, stolthet, ambition och karaktär ganska urholkade.

Vissa tjänar pengar på att vara impulsiva, andra på att vara analytiska. Inget är mer rätt eller mer fel.

3 gillningar

Mycket är ju även beroende av tid och tillfälle :slight_smile:Dejtade en gång i tiden en person vars släkting fört in färgtv i landet, dock tyvärr före sin tid. Några år senare gjorde samma sak succé fast med en annan införare.

Tycker vi pratar för lite om IQ och andra genetiska förutsättningar. Allt för många ungdomar förväntas exempelvis studera på högskola utan att ha den egentliga förmågan till det. Det blir ett samhälleligt svek.

6 gillningar