Andelen svenskar som inte vill ha barn och som är introverter är nog under 10%. Hade du inlett med den informationen så hade ingen reagerat. Du är en minoritet helt enkelt.
Vill du ge lite exempel? Så kanske vi kan hjälpa dig att förstå varför människor gör så. Eller så kan vi hålla med dig.
Du flyttar målstolpen hela tiden så jag inser att jag spenderar tiden bättre genom att lämna tråden här och ger därmed upp försöken att få dig att förstå var du tänker fel.
![]()
Hur ska man spara 90% när man får ut 29000 kr före skatt? Helt omöjligt.
En fundering jag får när jag läser dina inlägg är varför du egentligen vill spara så hårt? Du säger att du vill göra FIRE för att kunna bo i Spanien och sluta jobba. Men om du i dagsläget lever på 5k (10%) och sparar resten (vilket borde bli 45k), så tänker jag att du borde kunna lägga en del av det du sparar på att köpa/hyra bostad i Spanien och spendera mer tid där redan nu, och ändå spara en stor del av din inkomst varje månad. Jag tänker även att du redan nu borde ha råd att ta någon månads obetald semester (alternativt förhandla om mer semester) så du kan spendera mer tid i Spanien, eller kanske till och med kunna jobba på distans därifrån under vinterhalvåret.
Varför vill du fortsätta att leva snålt och spara så mycket för att förhoppningsvis kunna göra vad du vill i framtiden istället för att göra det du vill nu? Framförallt eftersom det du vill göra verkar vara fullt möjligt att uppnå idag även med fortsatt sparandet.
För att återknyta till ämnet tror jag nämligen det är därför många inte vill leva som du. De har hellre en lägre sparkvot (ibland för låg, det kan jag hålla med om) för att kunna spendera hela livet med att göra ungefär det de vill, istället för att vänta 10-20 år för att förhoppningsvis kunna göra exakt vad de vill (förutom eventuella saker som har en deadline, t.ex skaffa barn).
Kan du säga något mer om detta? Utöver personliga skäl. Är det att du tänker plocka ut tjp vid 55 till exempel?
För att få förståelse kan man väl vända på det; du sparar 90% säger du. Varför nöjer du dig med det? Spara 99% genom att tjäna mer och spendera mindre bara.
Om du inte har problem att vara disciplinerad finns det ju inte direkt några ursäkter.
Tror att det också finns en tendens för enäggstvillingar som inte har separerats vid födseln att aktivt vilja urskilja sig från den andra och uppfattas som en egen individ och inte en kopia.
Dvs. i vissa fall kanske man inte gör en sak man skulle ha gjort om man var ensambarn bara för att man inte vill göra samma sak som tvillingsyskonet.
Alltså coast FIRE?
Jag resonerar likadant även om man får ha förståelse att det inte är för alla att göra uppoffringarna som krävs för att ha så hög sparkvot som 50-90%.
Det är mest meningsfullt att spara hårt i början eftersom det har så mycket tid att snöbolla senare.
Motargumenten är att man ofta tjänar sämre tidigare i livet och ska bygga sitt liv så att helheten blir trevlig.
Folk vill ha barn, hus, resa medan de är unga etc.
Det är inte fel, bara ett annat sätt att prioritera, man investerar i minnen, relationer etc.
Men de som investerar i skräpkonsumtion och inte blir lyckligare av det borde ha gjort annorlunda.
Jag vill inte sluta jobba (det är kul!), och “njuta av livet i Spanien” låter relativt ointressant (för mig). Vi människor är olika.
Med det sagt, jag sparar rätt mkt ändå.
Jag har aldrig sagt att vi inte har barn. Men vi har bara ett barn och eftersom vi med hård disciplin – inte med höga löner – har betalat av tre lägenheter, känner jag inget ansvar för att barnet även ska behöva ärva stora pengar, det är mycket viktigare att hjälpa till genom att ge know‑how.
Det finns ingen anledning att investera 90%, det var bara ett exempel på vad jag gör. Någon annan kan t.ex. investera 60% eller 40%.
Jag måste framför allt vänta tills barnet är klart med alla sina studier och därefter till oktober, när det inte är lika varmt i Spanien ![]()
Disciplinen är väl en stor anledning. Dock är lönen en annan, spara 90% på 17.000 i månadslön så är du snabbt både bostadslös och snart tandlös!
Som någon annan sa, livet gör det svårt.
Kommer man på tanken om FIRE tidigt i livet så är det naturligtvis lättare att spara undan mycket.
För min del kom jag på tanken samtidigt som frugan och jag letade hus.
Från att inte ha ägt någpn bostad innan och rest en hel del så sparade vi ihop en miljon i kontantinsats på 3 år och lånade ytterligare 4miljoner till ett hus
Klok som man bara blir av livets kängor insåg vi snabbt hur dyrt det är att bo i hus. Samtidigt fick vi vårt första barn och alla som fått barn vet att ska man ha två i relativt lagom följd så pratar vi ungefär 4-5 år av låg inkomst då föräldrapenning inte är något att hänga i julgranen om man dessutom vill ha några dagar över till sportlov och andra lediga perioder tills barnen är 12 år gamla.
Sen följer en del livsstilsförverkligande, man vill renovera lite och man vill ha saker man kanske inte behöver men som gör livet jävligt najsigare, typ en webergrill till hot dogsen ![]()
Nu är äldsta dottern 5 år och yngsta 2 år, räntorna är om än inte låga igen så ändå rätt behagliga men elpriset är fortfarande trist.
Trots det har vi börjat få några kulor över nu varje månad så får nog FIRE vänta 10 år till åtminstone.
Tänk på att utgifterna inte är konstanta genom livet, det som du kan tänka dig är behagligt att leva på nu kan te sig omöjligt senare om du vill ha barn och större bostad. Bara att hålla huset flytande med 4 mille i lån går säkert på 20-25k i månaden utan någon djupare analys (amortering inkluderat då, inte en kostnad men kassaflödesnegativt)
Började du 10 år tidigare än mig så hinner du nog snöbolla dig till FIRE ändå om du skaffar barn sent i livet, det mesta handlar om timing
Låter ganska extremt, även för mig. Men t.ex. 100k netto in som DINKs med bra jobb i Stockholm och 20k i utgifter, dvs 80% sparkvor är helt möjligt om man är villig att inte dras med i uteliv, dyra resor, bilar och är villig att bo lite mer obekvämt.
Själv är jag villig att leva väldigt knapert så länge jag är fri, men tyvärr har jag barn som sätter en miniminivå på spenderingen. Det är en sak att utsätta sig själv för det och något annat att utsätta sitt barn för det.
En webergrill till hot dogsen?? Jag har missat något? jag har 3
plus två till av annat märke för andra tillfällen ![]()
Nej jag skojar ju såklart, ville mest förmedla att ibland väljer man att betala mer för något man verkligen vill ha, kanske för att det är bättre kvalitet och man förväntar att det håller längre eller ger en bättre upplevelse.
Man kan såklart välja bort dessa saker och nå FIRE tidigare men det är en avvägning man hela tiden måste göra
Japp, här är långsiktiga planen FIRE blir väl typ vid 63
men fram till dess vill jag ju inte späka mig och leva på 10% av min lön för att rulla runt på 30k per månad resten av livet ![]()
Jag menade något annat – tiotals (små)saker varje vecka som sänker den potentiella avkastningen utan att förbättra livet över huvud taget.
Det finns till exempel två olika smör i butiken med exakt samma smak och många köper – utan att tänka – den som är 20kr dyrare. Det innebär att man helt i onödan förlorar omkring 350kr som den prisskillnaden skulle ha vuxit till i portföljen genom åren. Absolut inget mervärde i livet, bara rent och fullständigt onödigt slöseri.