FIRE på sex år (90 % av lönen till ISK)

Hallå allihopa! Försök gärna hålla diskussionen om smör relevant för tråden.

Och @tom7 : du får säga vilka smör det handlar om, det här är inte SVT.

3 gillningar

Så du menar att er avbetalade 3a i Stockholm enbart kostar 6000kr i månaden inkl BRF avgift/hyra, hemförsäkring, el, internet, vatten/uppvärmning, etc? jag tror du ljuger.

1 gillning

Det finns dock BRF föreningar i Stockholm som har väldigt bra ekonomi och knappt har en avgift, då går det ihop

1 gillning

Ibland är elen lite dyrare, då hamnar det på lite över 6000kr. Men jag väljer alltid det billigaste elbolaget som är möjligt – jag har redan bytt några gånger för att få de bästa priserna. TV är gratis (11 kanaler – mycket mer än man behöver), internet kostar 49kr och försäkringen 139kr. Värme och vatten ingår i avgiften och BRF:en gör nästan inga investeringar.

Men det spelar ingen roll hur mycket jag spenderar. Min tanke var att minska onödiga utgifter – framförallt att inte köpa saker eller tjänster dyrare än nödvändigt, eller betala för sådant som i praktiken inte ger något mervärde i livet – och tack vare det öka avkastningen och nå FIRE tidigare. Det är flera experter som säger att det spelar mycket större roll att minska levnadskostnaderna än att välja en ETF som är lite billigare.

1 gillning