Vi kör med påse till vårat “löste”.
Tack för ditt svar, det blir ju ganska bra då att försöka hålla 50/50 fördelning på det totala pensionskapitalet from 55 (och ta ut 4% på det efter skatt) och sedan utöver det addera även 5års utgifter i privat sparande som rekommenderas på RT i säkra räntor.
Tack för svaret, ja det blir ju mental bokföring att hålla 50/50, men det fungerar nog bra som du säger att göra så
Jag har en fråga. Hade du vågat gå i FIRE med säg 50 procents belåning på villan istället för som idag helt skuldfri?
Så är det, men jag brukar ju köra med frasen “räntor är så tråkigt”, så min satsning är ju lite av min variant på lekhink också. Med TINA menade jag nog egentligen mer “investerat på ISK” franför “plocka ut i panik” i det här sammanhanget. ![]()
Det tror jag, eftersom jag räknat fram och tillbaka på det så många gånger. Men det blir ju hypotetiskt eftersom en sådan plan då fått mig att investera mer tidigare, men samtidigt krävt ett större FIRE-belopp.
Men ja, blir svaret ändå. Det är tryggheten i matematiken som vinner det loppet. ![]()
Dags att deklarera!
Alla som minns den piffiga skriften räcker upp en hand.
![]()
Nu är det visserligen röd dag och alla verkar fortfarande smälta påskäggen och sillen samt njuta av att inte behöva gå till jobbet de älskar och stirra in i skärmen som skänker dem mening i tillvaron. ![]()
Här är iaf senaste avsnittet:
Ironin i inläggsingressen grundar sig i det faktum att många verkar hinna med YouTube mycket bättre under arbetsdagar.
Toppen avsnitt och kloka ord som vanligt. Nu kommer det dröja ett tag innan man själv når dit.
Tack! ![]()
Men varför dröjer det? Pga Trump eller för att du hade glömt deklarera? ![]()
Tack för ett bra avsnitt som vanligt. Apropå LP-skivans omslag, man blir nyfiken på vad du hade för frisyr på 80- och 90-talet? Jag har inte deklarerat ännu, men snart så. För den som har svårt att hinna deklarera kan man begära uppskov för att slippa avgift. Då är det en blankett man ska fylla i eller ringa till Skatteverket i tid innan deklarationens sista dag.
“råsyntssnagg och syntgardin innan syntgardin blev emogardin” ![]()
(Jag får återkomma från en annan dator när jag landat hemma i ärans och hjältarnas land igen. Jag är kvar i exil i fiendeland idag också.)
Ska man inte ha speciella skäl för att få detta godkänt? Typ utlandsvistelse, sjukdom etc? Det var iaf min bild. Oavsett är min poäng att de flesta som inte får tummen ur nog inte har så goda skäl. ![]()
p.s. Skivan är f ö en maxi med hårbandet Shanghai och den heter “Skattjakt”, om det inte syntes.
Om jag kommer ihåg rätt så kunde man få någon vecka-10 dagar extra utan synnerliga skäl. Men som du skriver längre tidsrespit kan man beviljas pga synnerliga skäl såsom sjukdom, utlandsvistelse, inväntan av uppgifter som ska ingå i deklarationen (specialfall).
Stort tack för en trevlig podd/vlogg… tubkanal. ![]()
Jag vet att du fått mycket frågor om 4 %-regeln, men jag har också fastnat lite där.
Det första jag grunnar på är kortleksliknelsen (som för överigt var fantastiskt fin och välillustrerad!) Och huruvida den är mer korrekt än en tärning hade varit. Är det verkligen så att börsens historik förutsäger dess framtid?
Det andra är att jag vill bidra med ett eget tankeexperiment ![]()
Säg att du och jag har samma summa i månadsutgifter. Jag planerar FIRE om 10 år medan du ju redan är FIRE. Säg att du började med 5 miljoner i kapital och att jag kommer att landa där om 10 år.
Jag kommer då att kunna plocka ut 4 % av 5 miljoner.
Vi ponerar också att börsen går bra närmaste 10 åren, så att du går plus på ditt kapital trots 4 % uttag. Du har därmed 5,5 miljoner i kapital medan jag har 5 miljoner den dagen jag går FIRE.
Dessutom har vi olika tidshorisont som pengarna ska räcka. Jag har 30 och du 20 år. Jag ser därför inte problemet med att höja sitt uttag om börsen går bra till 4 % av det nya beloppet…? Om jag varje år tänker det som att jag är FIRE år 1?
Argumentet att börsen riskerar att avkasta sämre efter bra börsår borde man ju i så fall även ta hänsyn till om man går FIRE år 1 för att det ska bli logiskt, eller?
Hoppas du fattar vad jag lurar på…
Jag processar det lite och återkommer… Jag uppskattar utmaningen och tankeexperimentet.
![]()
Är ett gäng år yngre, men med barnen som är små så blir det ingen FIRE, om inte drömvinsten på 155miljoner slår in på lördag.
Får du inte problem om du tar ut pengar under de goda åren. När väl börsen rör sig nedåt så har du helt enkelt inte lika många andelar i fonden (om du har en global fond) som kan återhämta sig, säg att du har 100 andelar värda 100000 = 10 miljoner. Tar du ut mer än 4% under de goda åren så har du fortfarande färre andelar än om du hade tagit 4%.
Tack för veckans avsnitt och svaret om tv-avgiften! ![]()
Har själv bara behövt hjälp med deklarationen en gång. När jag sålt mitt gamla torp, så hjälpte en kompis mig att skriva in på rätt ställe avdragen för renoveringskostnader och lite annat. Hade inte fått till det annars ska erkännas.
Kostade en pizza, så väl värt. ![]()
![]()
Jo, men jag upplever inte det är så det argumentetas när man säger att det är 4 % av ursprungsbeloppet som gäller varje år. Då bryr man sig ju inte om hur det gått de senaste åren det är då man GÅR FIRE, men ska ha det i åtanke när man ÄR FIRE?
Tack för veckans avsnitt.
Angående kortdragning vs tärningsslag tror jag att du missförstod Krabbsallads poäng. Som jag förstod det korta citat du läste upp, så var inte invändningen att börsen alltid går upp utan att börsens historik inte säger något om framtiden. Genom att du inte lade tillbaka de kort du drog ur kortleken fick påföljande dragningar en annan sannolikhetsfördelning. Med en tärning kan du inte ta bort de sidor som kommit upp, men du kan uppnå samma effekt genom att använda kortleken som du gjorde med skillnaden att du lägger tillbaks de kort du drar och blandar leken innan du drar nästa kort.
Tack snälla Jesper för ett fint och bra avsnitt