Det är måndag igen och jag säger som övriga som pratar pengar på tuben: Det är svårt att inte säga något om tullkriget, men det handlar lika mycket eller mer om 4%-regeln och strategier kring hur man sitter ned i båten.
En annan tefråga från en amatör till en expert
Vad ska man egentligen ha för “tekula” eller vad det nu heter? Jag har några sådana där runda från IKEA man öppnar genom att trycka ihop en fjäder. Jag tycker dock de läcker lite teblad så att det sista teet inte blir så bra. Tips?
Hahaha, expert och expert… men tycka till kan jag iaf:
“Teklämma” kallar jag dem. De är generellt okej till en mugg, men sämre sådana håller inte tätt eller slits ut fortare och då får man bocka till dem för att de inte ska läcka. Sedan har jag mött (oftast äldre) tedrickare som tror att man ska “krama ur dem”, men då trycker man ju sönder nätet. Yngre tedrickare vill gärna leka med dem och då spills det eller de går sönder (men det är kul att leka typ dinosaurie med dem!). Ett tips om man gillar dem - ha några stycken så slipper du ta en blöt för nästa mugg.
Sedan finns “sänkena” som är nå’n liten grej med öppning som man sänker i muggen på en kedja. Undvik lika mycket som aktivt placerade fonder!!! Usch, jag hatar dem. Vilken skitlösning…
Silarna man hänger på kanten är okej, men kräver ju att man har vatten hela vägen upp, det är väl enda nackdelen.
Som miljömuppen jag är gillar jag inte de där “konferenshotellfickorna” där man “bygger” sin egen tepåse. Det blir alltid för mycket te eller för mycket slabb.
Själv häller jag tebladen i en värmetålig glaskanna, kokar en liter vatten och häller över. När allt dragit färdigt fyller jag termosarna genom en tesil. Bäst blir det om man gjort lite extra vatten så kan en liten slatt i varje termos få värma upp dessa medan bladen drar.
Jamen, smart. Jag har alltid tänkt att man lägger tebladen i silen och kör kokande vatten genom, men då måste man ju som du säger ha vatten hela vägen upp, annars kan man ju inte låta det dra.
Nästa gång kör jag tebladen i det kokande vattnet istället, och när det dragit färdigt kör man allt genom silen. Vilket uppvaknande i 52-årsåldern
Kul att så stora delar av denna tråden handlar om te
Du glömde örtte
På tal om silar så hade min mormor en ”kula” med hål i som man sänkte ner med hjälp av en kedja.
Funkade helt klart bättre än Ikeas tesil.
Jag kör dock bara påse
Haha, jag läste precis det inlägget innan jag skrev mitt men tänkte inte på att vi menade samma sorts kula För mig fungerade den kulan alltid bra.
Kan var den tråkigaste tepåsen i världen. Kan absolut dricka det när det krisar men det krisar väldigt sällan för mig.
Pukka har en del bra te, sen har jag x antal olika sorters chaite hemma. Vill uppenbarligen att det ska smaka som en halv kryddhylla och kan gärna krydda till själv med extra ingefära.
Hej! Tack för ett grymt bra avsnitt. Jag har en fråga kring 4% regeln, om jag vid 55 har ett totalt pensionskapital på tex 10 miljoner (tjänstepension, inkomstpension, ppm) kan jag då applicera 4% regeln på det totala pensionskapitalet från 55 även om tex inkomstpensionen & ppm kickar in först vid 67? Givet att det är 50/50 fördelning mellan global indexfond/räntor i det totala pensionskapitalet…Eller tänker du att 4% regeln bara är applicerbart på det privata sparandet?
Trinity-studien var primärt inriktad mot pension och SWR.
Givet 50/50-fördelning borde 4%-regeln kunna appliceras på det pensionkapitalet efter skatt.
Du har dock inte fullständig möjlighet till ombalansering mellan de olika pensionsdelarna.
Uttagslängd samt uttagsstart för tjänstepensionsdelar och 0/25/50/75/100% uttag av allmän pension kan användas för att reglera storleken på månadsuttaget.
Jag tycker du fick ett bra svar av @SNS här ovanför. Det är ju inte riktigt samma sak eftersom skatter och uttagsregler spelar in, samt den där detaljen med ombalansering.
Men att ha 4%-regeln som en mental modell för uttagen låter absolut görbart. Kan man bara hitta rätt syn/inställning/“mind set” så är den användbar till mycket. Det går ju att testa med olika pensionsuttag (som SNS är inne på) och kombinera med kortleken och se vilka svängningar man kan åka på också.
Jag har inget svar på din fråga, men det är ju ganska stor skillnad på hur skatten dras från pension (ca 30% skatt på det som tas ut) jämfört med från ISK (ca 1% skatt per år på kapitalet).
Studien som kom fram till 4%-regeln gjordes i USA, med ytterligare annorlunda beskattning och andra förhållanden än här i Sverige.
Det kan vara lämpligt att räkna lite, men jag törs inte säga hur.
Och det hör nog hemma i en helt annan tråd än denna. Jag föreslår att du startar en ny.
Jag räknar statlig pension, efter skatt, som att en räntedel kickar in i min kalkyl. Ganska stor sådan, täcker en bra bit över hälften av utgifterna. Kan i och med det hålla en rätt hög aktieexponering på ISK och känner inte samma behov att vikta ned den närmre pension som många tycker.
Tack för att du delar med dig. Kul att höra dina resonemang. Vad jag funderar på är om det verkligen är TINA? Om riskfria ränteavkastningen ligger på 2% ich så kan man ju förvänta sig 3-3.5% på en kort räntefond och en medellång 4-5,5%. Om förväntade medelavkastningen på aktier ligger på ca 8% så sänker räntorna risker markant utan att dra ner avkastningen allt för illa?