FIRE på svenska

Bara om det du hade vid årsskiftet är en summa som räcker för 4%-uttag, om de är investerade enligt forskningen och om du inte pillat på pengarna sedan dess.

…kan du hälsa din kompis Kalle. :smiley:

2 gillningar

Hej, eminente herr Angaudlinn! Jag har lyssnat på samtliga avsnitt hittills och tycker mycket av det du säger låter klokt! Jag har ett par frågor. Jag tror du har svarat på den första någonstans förut men jag har missat/glömt bort det.

• Vad räknar du på för genomsnittliga månadsutgifter? Jag räknar med 10000-12000 ungefär baserat på min servettskiss™. Jag förstår att det verkar lågt för någon som har hus (obelånat dock), så vore intressant att höra om du räknar ungefär likadant. Sen hänger det förstås mycket på bilens vara eller icke vara.
  • Hur är dina tankar kring en eventuell förmögenhetsskatt? Socialdemokraterna luftade den tanken för nåt år sen. Har för mig att det stod 3 miljoner på lappen de drog ur tombolan den gången, vilket jag förmodar att du har eller åtminstone riskerar att ha om börsen går upp. Den politiska risken med att ha ett stort kapital är en av anledningarna till varför jag funderar på nån form av barista-FIRE istället. Det är i alla fall helt klart en faktor att ta med i beräkningen om man funderar på en fat-FIRE. Men det är klart, det är ju häftigt att betala skatt!

Jag är en sån som inte brukar kommentera, och uppenbarligen finns det flera som jag. Så kom ihåg att bakom varje siffra i statistiken så finns det faktiskt någon som har tittat! Har bara sällan någon lust att kommentera. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Tackar och bockar! :smiley:

Jag har valt att hålla exakta siffror i det fördolda, mest för att alla med invändningar inte ska idiotförklara mig eller fastna på oväsentligheter. För, som du säger, boende, transport, familjeförhållanden, hobby, vanor etc, spelar alla in. Men är du singel och bor billigt så tycker jag 12k i månaden låter fullt rimligt (om ISK-skatten inte ingår).

Ja det har jag, än så länge iaf (sa han lite cyniskt uppgivet :rofl: ). Men, jag kan inte ta höjd för en massa lösa testballonger från oppositionen. Och, även om detta sker så återstår det väl att se om, när och hur det implementeras. Detsamma gäller ju fastighetsskatten eller, om det rör en, ränteavdraget. Jag försöker förhålla mig till den verklighet som gäller nu helt enkelt.

Javisst, kul som katten! :crazy_face: Skämt åsido är skatt helt okej, men den ska ju vara implementerad på ett vettigt sätt och när det blir avdrag, tillägg och sådant lite till och från som andan faller på i riksdagen, det är då man blir förbannad.

Trivs du med barista-lösningen så är det säkert en bra mellanväg.

Ett bra påpekande och tack för feedback här. Jag gör detta mycket för min egen del, men också eftersom det önskats och flera uppenbarligen tycker att det tillför något. Det finns en hel del med FIRE-planer där ute i stugorna trots allt.

4 gillningar

Hej angaudlinn. Jag tycker det är skitkul att någon delar sin efarenhet av FIRE på svenska, i sverige.

Har själv funderat en del på fire senaste 2-3 åren, är dock i början och är i början av min sparkarriär och det är väll 15-20 år bort iaf :joy:

Jag tycker du gör ett fantastiskt jobb för att vara i början av din youtube karriär. Klippen känns (för mig) informativa, väl klippta och genomtänkta. Jag gillar att du lägger in bloopers och att du inte klipper bort te drickandet. Det känns välldigt genuint och ger en personlighet.

Något som du eventuellt skulle kunna göra är att lägga in kapitel på klippen. Så att vi som sett din introduktion 12 gånger nu, kan hoppa över den :sweat_smile: Eller ifall att man behöver gå iväg för någon anledning lätt kan hitta tillbaka till “tittarfråga 2” utan att behöva skumma igenom klippet och leta efter vart man var

Tack för mig :blush:

8 gillningar

Stort tack för fin återkoppling! :smiley:

Jag ska överväga kapitelindelning. Det är mest lathet som stoppat det hittills. Jag har nog också varit lite rädd att folk ska skippa för mycket och sedan ställa frågor om sådant som sagts. Det är väl pedagogen i mig som är van vid tiktokgenerationen. :rofl:

Sedan har jag en vana att säga “som sagt” och “precis som jag var inne på” och sådant låter ännu dummare om lyssnaren skippat saker tidigare.

p.s. Te är människans livselixir och är en given del av FIRE. :teapot: :fire: :joy:

3 gillningar

Jag läste hos Mad Fientist att det är kaffe som gäller. Fin kvarn, specialbönor och pour over kör vi på. Bengen känns i och för sig som en tedrickare.

3 gillningar

Brandon är vinländare och gift med en skotska så jag tror mer att det handlar om att han dels fått smaka kaffe som inte smakar diskvatten och dels är upprorisk mot den forna kolonialmakten.

:crazy_face:

p.s. Jag gillar Brandon. Bra inlägg och syntsvin precis som jag.

Jo, men känns det inte olustigt att tvingas sälja aktier/aktiefonder? Jag har själv tre års buffert och känner att det är för lite. Kan man tro på en tillräckligt stor genomsnittlig uppgång över tre år? Man brukar ju tala om fem år (5+25).

Kan man säga att det här är ett exempel på “sequence of return risk”? Att det går ned i början av uttagsfasen.

Nej, det tycker jag inte. Jag har iofs bara sålt av en gång och det var i december. Just nu har jag avvaktat och valt att leva på rester från första kvartalet och andra småtillskott. Men att ta ut en procent av kapitalet per kvartal är ju inte hela världen. Leker vi med exemplet tio miljoner så är det 100k man tar ut och en tioprocentig nedgång utgör då 10 k av det realiserade beloppet. Jag vet inte om det är något att direkt hispa om. Då ska man nog inte satsa på FIRE-livet. :smiley:

Man och man. Det är ett sätt att räkna för extra livrem ja. Eller så kör man 100% Bengen eller så kör man lite av varje, som jag.

Det kan man. För det är exakt det… om det nu består vill säga. Man brukar ju oftast prata om sequence of returns risk uträknat per år och inte per månad.

2 gillningar

Blödrött på börsen och här sitter en arbetsstrejkande eldvakt och pratar om det gångna kvartalets små upp- och nedgångar i tillvaron. :sweat_smile:

Inspelat i onsdags, för de som behöver den kontexten.

12 gillningar

:joy: :joy: :joy:

Bra med lite filosofiska tankar :+1:

2 gillningar

Först, tack att du lägger ut dina tankar. Det är intressant att följa och puttar mig lite i sidan så att jag försöker kolla på ekonomin. Jag gör inte alls som du. Jag slutade arbeta i somras. Räknade en massa, men insåg att jag tröttnar på det efter ett tag och bestämde mig för att bara gå nu. Pengarna räcker så länge de gör :see_no_evil: och skulle de inte räcka hela vägen så får jag väl jobba lite igen. Jag förstår att de flesta som är härinne och hänger har ett större intresse av ekonomi, medan jag är sådär halv-intresserad. Har inte heller koll, upptäckte i förrgår (söndag) att börsen har gått ner när jag var inne och kollade läget. Så framtiden får visa vilken sorts fire-resa det blev för mig. Just nu njuter jag av att kunna beta av min lista med saker jag vill få gjort, vilket har låtit mina stressnivåer sjunka rejält =) Det sociala har inte utökats något särskilt, men däremot är jag mer avslappnad när jag ses med vänner. Jag tycker också att det är väldans skönt att bara kunna haka på aktiviteter , speciellt inom musiken, som är på kvällen utan att känna att jag inte får sovit det jag behöver, något som tidigare varit knöligt för mig. Och så sätter jag mig och kollar intressanta program (som detta ju :sunglasses: ) i lugn och ro.

6 gillningar

Jag tror det där är en utmärkt strategi också, så länge man iaf känner till ungefär vad man gör av med och inte är typen som ökar på det där efterhand.

Men, den avslappnade sociala närvaron är verkligen en av de stora vinsterna i FIRE-livet.
:smiley: :+1:

1 gillning

Den här känslan skulle jag också vilja ha! Jag känner inte att det skulle vara möjligt att jobba igen efter att jag har varit ledig några år, vad skulle jag kunna få för jobb?

Här håller jag fullständigt med. Jag har fått mersmak. :joy:

I samma bransch som nu? Du har väl din legitimation kvar och folk brukar ju behövas. Sedan kanske du inte vill, men det är ju en annan sak.

Jag har svårt att tro att någon vill anställa mig om jag har varit borta i några år.
Lärarbristen verkar vara en myt eftersom det är svårt att få en tjänst. Väldigt många behöriga som söker.

1 gillning

Tack för svar på min fråga, fundering eller vad man ska kalla den.

Stor igenkänning på utläggningen om vad man ska göra med all sin tid efter FIRE. Det känns verligen som en icke-fråga :slight_smile:

1 gillning

En tydlig skillnad har jag upptäckt: Solbrännan börjar synas redan i början av april.
:rofl: :sunny: :+1:

6 gillningar

Bra där!

För egen del:

• Rejält mycket mer tålamod med dumheter. Rörande folk och saker. (Mr Orange undantaget…)

• Bättre form pga all tid för träning

• Mer tid för nära och kära

• Mycket bättre ekonomi pga all tid för pysslande med kapitalet ( NOT but I wish :wink: )

2 gillningar