Jag kan bara hålla med, kan man klara sig utan bil är det så mkt pengar man kan spara på det. Jag har fortfarande mindre barn och dessutom en hobby som inte funkar utan att ha bil, men en vacker dag ska jag också klara mig utan bil.
Har varit ‘privilegierad’ att vara uppväxt utan bil, min sambo lika så. Nu bor vi i radhus med två små barn och klarar oss utmärkt utan bil. Finns vissa (typ granne eller arbetskollega) som tycker det är märkligt. Någon t.o.m. uttryckte det som oansvarigt när man har barn. Som tur är umgås vi med andra typer. Tycker själv att det tvärtom är väldigt ansvarsfullt. Våra barn lär sig att man kan gå eller cykla nästan överallt (vår 4-åring har precis lärt sig cykla själv!), vid längre distanser finns buss och tåg. Miljövänligt, bra för hälsan att röra på sig mer och ekonomiskt! Vänner till oss som bor i ett radhusområde utanför stan, med två barn, är utan bil och kör istället cykelvagn. De inspirerade flera i området att det går utmärkt utan bil, och två av deras grannar har nu gjort sig av med bil.
Fattar att det finns (boende)situationer som kräver bil! Tror dock många är fostrade i att bil ingår i vuxenlivet, och skulle må bra av att bli lite utmanade.
Tack angaudlinn för en härlig vlogg! Har följt din resa på rikatillsammans och tycker den är superinspirerande ![]()
![]()
Snacka om att sakna fritid.
Är det det trötta “ambulansargumentet” som gör sig påmint igen?
Ja, det är ju min bild också. Mina barn i 20-årsåldern inser ju själva att det inte är ett måste och då har jag ändå min kvar. Men det har ju hjälpt att jag inte varit pappataxin åt dem under uppväxten.
Men, som jag också sa, det funkar såklart inte överallt. Jag understryker detta igen eftersom jag precis såg att detta avsnitt är det enda som fått några negativ tummar på tuben. Jag tillåter mig att tro att det är ett par petrolheads som tänker som dina kollegor och grannar.
Underbart att det går att sprida! Inte bara för deras egen del utan på samhällsnivå tror jag vi alla tjänar på det. Här i faggorna breddar de nu en 80-väg och gräver upp delar av Sveriges bästa åkermark för att folk ska ta bilen själv till jobbet. Jag tillåter mig att tycka att det är en dålig idé, speciellt som det finns välfungerande busstrafik och marken behövs till matodling.
Stort tack för fin återkoppling! ![]()
Dagens avsnitt var kanon! ![]()
En fråga, hur byggde du upp dina krockkuddar? Satte du in en slant varje månad eller sålde du av fonder?
Kul! Det är alltid någon som hinner före mig in i tråden. Men idag prioriterade jag en promenad i vårsolen med yngste sonen. ![]()
Jag tror jag sagt det någonstans, kanske i intervjun med Jan och Carro, men hursomhelst en bra fråga. ![]()
Hösten 2023 slutade jag månadsspara och istället satte jag in beloppet på ett fasträntekonto. Planen var att köra detta ett år och ha tolv konton där varje konto med viss livrem skulle täcka två månader. Nu blev det till slut fjorton konton med lite mer och inflationen påverkade, så i runda slängar funkar det ändå. Jag började binda på ett år, gick sedan ner till halvår och nu kör jag rullande tremånaders med dessa konton.
Och… här är då avsnittet om uttagsstrategin som jag skissat fram och tror på ska funka för min del.
(Åtminstone så länge.)
Helt rätt prioritering! ![]()
Okej, tack! ![]()
![]()
Det här avsnittet satte igång massa tankar hos mig, kul! Jag har några år kvar så jag har ju tid att fundera ut något jag tror kommer att fungera för mig.
Jag har, än så länge, ett ekonomiintresse i form av att följa bolag, och göra direkta bolagsinvesteringar och inte bara fonder. Därav får jag en del utdelningar och min initiala tanke var att sluta återinvestera utdelningarna (har även några utdelande ETF’er och fonder) och låta dem gå in på räntekonton för kommande konsumtion.
Förhoppningen är att utdelningsökningarna år från år i varje fall ska täcka inflationen, och därmed täcka lika stor andel av mina kostnader över tid.
Tack för intressant avsnitt. Du verkar ha en genomtänkt plan. Jag ser fram emot nästa avsnitt. ![]()
Grymt! I aim to please. ![]()
Ja, utdelningar har ju sina poänger. Utan att ha hela bilden av hur du planerar så tror jag framförallt att det är bra om man har en plan och stöter och blöter den ett tag, innan man bestämmer sig för att köra på den fullt ut. ![]()
Då du berättar om dina uttagsregler talar du omväxlande om uttag från bufferten, räntedelen och fonderna och jag får inte riktigt grepp om det. Som jag förstår det har du fasträntekonton och aktiefonder. Är det fasträntekontona som du benämner som bufferten eller är det något jag missat i lyssnandet?
Japp, det är korrekt uppfattat. “Rullande tremånaders fasträntekonton” är långt och stökigt att säga, så “buffert” blir det ibland. Men ja, det är samma pengar. ![]()
Enligt din uttagsstrategi riskerar du väl att förbruka bufferten vid en lång börsnedgång? För det var väl två år den täckte? Eller finns det väl tilltagna bankkonton som bas?
2-2,5 år ska det räcka och visst kan det ta slut, men även vid lång kräftgång ska totala investeringarna räcka. Det visas av både Monte Carlo-simuleringar, forskning och historisk data.
Måste säga att det är riktigt intressant att följa dina avsnitt. Har tidigare läst boken “Miljonär innan 30 och pensionär vid 40”. Det som jag tycker är spännande är hur olika vägarna till FIRE kan se ut. Från bokens författae som uppnåde en ganska extrem sparkvot till hur du gjort och änndå lyckats trots hus, bil, familj etc. För egen del så har det handlat om att om vi bara låter våra pengar få fortsätta arbeta ostört till vi är 55 år så kan vi sluta arbeta om det är det vi önskar. Ursprungligen så började vi spara för att ha möjlighet att bara arbeta 50% om vi ville men nu har vi landat i att runt 75% är mer tillfredställande för oss så och då kan vi låta pengarna vara istället.
När det gäller “normal avkastning för 3 månader” så pratar du realt, men siffrorna du jämför med i fonderna är nominella, så det blir lite glapp där.
Man behöver jämföra realt med realt, och nominellt med nominellt, annars blir det knas. Siffrorna man ser på räntekontot och i fonderna på Avanza är nominella. “Normal avkastning på börsen” som @janbolmeson brukar prata om anger han realt.
God poäng Jedi master, jag tar det till mig. ![]()
Gäller det också vid rejäl nedgång när man går FIRE, alt. barista-FIRE?
Ja. Barista-FIRE är ju inte mer annorlunda än “vanlig”, sett till matematiken. Det kvittar om man behöver ha ut 5k eller 50k i månaden för att klara sig, så länge det investerade kapitalet är så stort att ett fyraprocentigt årligt uttag (från startsumman) täcker behovet.
exempel: 10M som då tillåter uttag på 400k första året tappar 30%. Du kan enligt regeln ändå ta ut 400k inflationsjusterat år två. På samma sätt gäller det om du har 1M och tagit ut 40k där bakom disken på Starbucks.
Sedan måste man ju fatta att om vi har ett toppenår och 10M blivit 15M (eller 1M blivit 1,5M) då är det fortfarande inflationsjusterade 400k (eller 40k) som gäller.
Kan jag enligt 4% regeln gå FIRE nu utifrån vad jag hade på kontot vid årskiftet?
(Det är inte Kalle i filmen som har skrivit brevet) ![]()