Bra sammanfattning av hur det kommer sig att vi pysslar med de här beräkningarna ![]()
![]()
Trots att jag läst det förr var det nog nu det gick in i skallen ![]()
![]()
Bra sammanfattning av hur det kommer sig att vi pysslar med de här beräkningarna ![]()
![]()
Trots att jag läst det förr var det nog nu det gick in i skallen ![]()
![]()
Här kommer två av två av nummer tio. Kalla det vad ni vill, men det är iaf fortsättningen på Tankar om 4%-regeln och här fokuserar jag mer på missuppfattningar och risker med 4%-regeln. ![]()
Ja, en liten ljudmiss den här veckan, men stå ut, det blir bättre.
Får se om del 2 gör mig klokare
men förstår mig inte på meningen att prata om 4% regeln i ett land där vi HAR pension.
Sen ålder. . är du 80år är 4% regeln HELT meningslös. . även i mitt fall som 53åring är det lite annat att räkna på
Så om du slutar vid 30 efter en fin och rask karriär på en norsk oljeplattform? Är det inte bra om pengarna räcker längre än 30 år då? ![]()
Det beror på. Tänk på att Bengen också hade ett sekundärt mål som önskemål från sina kunder. Men poängen är ju att det helst i alla fall ska räcka hela vägen.
Ja, vi visa på den mogna sidan 50 får göra egna kalkyler, men det behövdes lite inlägg om regeln för att nätet fullkomligt sprudlar av missuppfattningar. Det kom ju direkt ett i kommentarerna, så uppenbarligen kan det inte sägas tillräckligt många gånger.
Givetvis, dom där “30år” är lite specifikt, passar rätt få. .är du 40år passar väl “30år” modellen rätt bra…är du yngre eller äldre passar den sämre
Jag är kanske lite negativ men generella “regler” är SÅ svårt där nästan ALLA har olika förutsättningar
“enklaste” måste väl vara att räkna på sina egna årskostnader o bara plussa ihop dom o gissa att avkastningen slår inflationen.
Så tex: där A,B,C är årskostnad dom åren
A. . X fram till 55år (om du har tjänstepension) x=din ålder
B. 55-65år
C. 65-> - - låt säga till 85år
För mig som 53år blir det då:
(Ax3)+(Bx10)+(Cx20)
I mitt fall är A=250.000:-, B=150.000:- och C=100.000:-
så: (250000x3)+(150000x10)+(100000x20)=4.250.000:-
Vilket är klart lägre än 250.000:- x 25 enligt 4% regeln
Det är en poäng, men finns det något avsnitt i studien där man tittar på sannolikheten och procentsats om “die with zero” är grundförutsättningen?
Tack för uppföljningsavsnittet!
Jag bör kanske skriva ner lite riktlinjer och förvara på ett bra ställe, så jag har de om 25 år. ![]()
Jag håller med och alla måste ju överväga sina förutsättningar. Regeln är ju en sorts “riktlinje” som man kan avvika ifrån om man vet vad man gör. Men ser man till varför den kom till och i vilket sammanhang kan man ju lätt förstå att det finns relevans kring att åtminstone förstå den fullt ut. ![]()
Nej, inte i den forskningen för att Die with zero aldrig var eftersträvansvärt. Men det luriga är att med “vanlig” 4%-regel fluktuerar ju beloppet upp och ned beroende på vilket exempel man följer, oavsett om det är Bengens originaltest eller en simulering. Men du kan ju inte fluktuera över och under en nolla i verkligheten, eftersom en negativ summa aldrig kan “avkasta ikapp”. Det är där många tänker fel.
Tack för lyssning! ![]()
Det är en bra övning att testköra siffrorna lite då och då, i huvudet, på servett och via simuleringsverktyg. Ju mer man testar desto mer fattar man… tror jag iaf.
Även det som @jolt1 är inne på, att anpassa nivåerna över tid, går att simulera och kan man landa på ett lägre, men fortfarande realistiskt, startvärde så är det ju desto bättre.
För min del så blir det lite vad det blir, har inte jättestor förmåga att öka min sparkvot. Så hoppas tid, kontinuitet och 10% + 415kr i månadssparande räcker. Men håller koll på mina 300 månader och hur pensionsprognosen ser ut.
Som du sagt: Ska du primärt ha det till att dryga ut den “vanliga” månadsinkomsten så är det ju inte lika livsviktigt heller, men en bra tumregel.
Som mitt halvusla exempel med biokvällen varje månad. Om man plockar ut 300 spänn, 3000 eller 30000 är ju inte det centrala, så länge man är realist med förväntningarna.
Tack för trevlig lyssning. Ser fram emot fortsättning. ![]()
Nästa gång du ska fylla på bränsle i volvon kan du göra ett avsnitt med titeln “Tankar om bilen”. ![]()
![]()
Inte avslöja så där, bara för att du har spåkula.
jag vågar inte tänka så, man blir ju lite galen då. . .skulle man tänka att “om jag inte köper den här stereon för 100.000:- så kan jag istället ta ut 4000:- per år livet ut” skulle man tillslut inte köpa nått
haha
Men man skulle ju ha varit lite smartare med pengar i sin ungdom. . spara tidigt hade varit trevligt.
Men “min generation” hade många tur med bostadsaffärer. . grunden till min ekonomi idag är helt klart värdeökningar på boendet.,inte smart sparande i min “ungdom”
Ja, det får ju finnas gränser såklart, men den där “bioungdomen” hade nog bränt det på en solresa och sprit, så därav att jag förordar bio hela livet. ![]()
Mmm, så är det ju. Jag motverkade denna fina bostadsutveckling genom att betala av mina lån istället för att investera. Men som jag sagt, jag bryr mig inte en sekund idag för jag lyfter inte ett ögonbryn när räntan rör sig.
Jag har ingen spåkula men en hel del mer eller mindre dåliga ordvitsar. ![]()
(Jag är dessutom ointresserad av bilar.)
Varför inte? Inom kort har du så många fyratusen-per-år att du kan leva på det utan att jobba, och då kan du i stället använda hela månadslönen varje månad till sånt där trams.
Det skiftet är rätt stort.
Nu är det måndag igen och medan jag åkt buss och sedan promenerat mellan Malmös skivaffärer ihop med sonen var det tydligen premiär för senaste avsnittet av FIRE på svenska där en dryg skåning tydligen dissar bilägare… eller kanske just precis inte det. ![]()
Bil är dyrt som attan. . jag hade ett antal år där jag kunde låna fars bil när jag ville, oj va pengar man sparade på det, dom pengarna som blev början på mitt större sparande.
Men sen när far blev dålig o inte kunde köra mer så blev det jag som fick hjälpa dom o storhandla, köra till släkten mm.
Idag “behöver” jag en bil för att ta mig till mitt fritidsintresse och kunna ta mig o mor till alla skäktfödelsedagar, jul mm.
Men dyrt är det, kollade på en ny rätt simpel elbil idag men blir en galen månadskostnad
Helghumor:
Jag “hovrade” med muspekaren över mina tolv publicerade videor idag för att se vilken liten loopad kortfilm det blev och hur muppig jag eventuellt såg ut.
I fem av tolv konsumeras det te. Är det egentligen en tedrickarpodd?
![]()