Ja, det var ju just det jag fäste en kommentar om också (efter att ha missat den raden i mina anteckningar vid ominspelningen).
Alla som varit föräldralediga, sjukskrivna, pluggat etc vittnar om samma sak. ![]()
[hötter med näven]
-Skärpning @jolt1 !
![]()
![]()
Ja, det var ju just det jag fäste en kommentar om också (efter att ha missat den raden i mina anteckningar vid ominspelningen).
Alla som varit föräldralediga, sjukskrivna, pluggat etc vittnar om samma sak. ![]()
[hötter med näven]
-Skärpning @jolt1 !
![]()
![]()
Det är min farhåga också. Tror att jag kommer att gå från 100 till 0 istället, för att slippa den där förväntan som finns om tillgänglighet etc.
En tanke är också att ta något helt annat jobb på deltid, och då med fördel ett jobb som bara kan göras på plats, och inte på distans. Som en bonus får man lite av det sociala på köpet (fikaraster etc.), om man nu vill ha det.
Tack för trevligt avsnitt! Har själv länge jobbat deltid, väldigt skönt om man levt som trasdocka för länge.
Men är nog samma som med Fire, det gäller att veta vad man vill fylla sin fria tid med.
Men det är nog bra att praoa Fire på deltid, om man är osäker och vill känna hur mer egenstyrd tid känns. ![]()
Tack @Melwa ![]()
Jag förstår såklart att det finns andra skäl till deltid, men att göra det för att vinna fritid, det tror jag i de flesta fall är en dålig idé.
Precis. Men som “trasdocka” behöver man ju det till vila, återhämtning etc.
Det däremot kan nog vara en idé om man tvekar ja. ![]()
Jupp. ![]()
![]()
Fire på svenska betyder eld .
Ja, det är svårt att förneka, även om jag skulle konstruerat meningen annorlunda. ![]()
Jag brukar också säga att min nuvarande roll är eldvakt.
Jag körde deltid i många år, både 60% och 80% med lediga dagar mitt i veckan. Även långa breaks runt sommar- och vinter-ledigheten med extra lediga månader. Det är varken som FIRE eller heltid, det blir nåt mittemellan.
Jag tycker definitivt det är en bra mellanväg.
Det funkade kanske inom ditt yrke, på din arbetsplats eller med din personlighet? Jag förmodar att det är ganska individuellt, men jag föreställer mig att just yrkesrollen har en del att göra med det ändå.
Det gäller ju framförallt att arbetsgivaren går med på det.
Tack för dagens avsnitt! ![]()
Hade inte fattat 4% regeln innan, men nu tror jag att jag förstår.
Kan den regeln funka även för mig som ska börja plocka ut mitt sparande när jag går i pension?
Tack själv för att du lyssnar! ![]()
Definitivt. Matematiken finns där, så bara man greppar tidsperiod och hur uttagen sker så ska det fungera. Men återigen, utifrån historiska siffror och given riskspridning. Så’nt måste man ju slänga in som brasklapp.
Och… för att hålla inläggen konsekventa och tråden uppdaterad. Här är dagens avsnitt! ![]()
Idag blev det lite oplanerat del ett av två, eftersom jag tuggade på så. Det blir mer om misstag och risker i nästa avsnitt.
Såklart, men har klurat kring hur man ska räkna för att ta ut lagom mycket över tid. Har räknat att jag kan behöva cirka 300 månaders uttag, beror på hälsa och sånt såklart. Men ska blir intressant att se hur du gör, så kan jag få hjälp att tänka. Även om jag får vanlig pension vid sidan om, så är det lite samma hur man räknar tänker jag.
4%-regeln kallas även det ibland, 300-regeln, eftersom det är just 300 månader på den period som motsvaras av 4% på årsbasis. ![]()
Jag märker själv att det ofta är lättare att räkna tvärtom, dvs X kronor i månaden x 300 = kapital som behövs vid starten.
Japp, sådant avsnitt kommer.
Och det är ju väldigt mycket samma sak egentligen, det är bara summorna som skiljer “guldkantspensionär” från kodhippies som slutar vid 40.
Grym historielektion, tackar för lyssningen!
Lite bakslag för våren denna veckan kontra när du spelade in gissar jag. Typ 15 grader kallare i min del av Småland jmf med i torsdags…suck
Tackar och bockar! ![]()
Var det därför det var kallt på tåget när jag rullade genom i förmiddags? Jag fick ta ner jackan från hatthyllan (helt sant). Väl tillbaka i södern kunde jag skippa den igen.
Antingen det, eller den ibland sjukt låga klassen på våra tåg. Åkte ett Öresundståg förra veckan, som såg ut som det rullat rakt ut ur en Åsanissafilm (inredningsmässigt)…
Tack för ett bra och lärorikt avsnitt. Jag ser fram emot nästa vecka. ![]()
”Kodhippies” ![]()