Det är säkert rätt i ditt fall med det testet, eller var det chefen som tryckte på också? Är man en viktig kugge kan det ju vara lite struligt att ersätta någon.
Väldigt sant och här, väldigt anekdoktiskt kring den här dagen:
Jag var hos tjejen imorse, tog morgonpromenaden till centralen, såg en film, läste några kapitel i min bok och lyssnade på dagens ekonomiakuten och surfade lite RT innan tåget ankom Lund. Sedan hann jag träffa mamma en sväng och promenerade hemåt i sällskap med sonen genom ett soldränkt Skåne. Nu har jag hunnit lyssna på lite musik, packa upp och vattna några bortglömda krukväxter och snart ska det lagas middag…
“Prestationsnivån” har varit ganska låg idag, ändå känns inte en sekund bortslängd. Det är precis som i donkenjingeln.
tja jag har ju hintat lite om att sluta helt så chefen blev la “glad” att jag ändå är kvar. . o kollegorna va väl mer “det hade jag med velat göra”
Nja det va väl min ide, lite komplicerat när vi bara är tre i gruppen o mycket som bara jag kan göra. . sen kommer en av dom tre sluta i “riktig” pension om 2år. . . så chefen vill väl gärna jag hänger kvar om än på halvtid till hen slutar och en ersättare anställs som då jag lämnar över allt till o är kvar på halvtid till den nya är i gång. . .tror jag
halvtid bör funka för mig då det mesta i mitt jobb händer mellan 7-12 resten av dagen är mest “underhåll”
Så jag “tror” jag kan trivas med halvtid. . man kommer upp, har en rutin men är ändå hemma kl 12
Så det skall vara. . känner att man är SÅ stressad att få allt gjort på helgerna så allt “onödigt” får man dåligt samvete av.
Man minns ju semestrarna som liten då ALLT skulle klämmas in i dom få gemensamma lediga dagarna. . blir bara stress.
Vakna utan en enda plan för dagen o bara ta den som den kommer låter som en dröm för mig…kanske mardröm för andra
Först tänkte jag nej, inte ett helt avsnitt utan siffror… men efter att ha lyssnat måste jag säga att det här nog var det bästa avsnittet hittills. Det är nog mycket det jag vill uppnå också, någon sorts harmoni i tillvaron, utan att riktigt ha kunnat konkretisera det så bra än.
Jag är fortfarande nyfiken på om du har fler tankar kring pensionen och hur det kompletterar ekonomiskt, även om jag nu förstod att du inte räknat med de pengarna.
Själv har jag nog landat i att faktiskt räkna med de pengarna som del i min kalkyl, samtidigt har jag bara tre år kvar till jag kan plocka ut min TJP, vilket gör att det kanske är mer relevant. Jag tänker att jag kommer att ta ut delar av den mellan 55-65 och under den perioden komplettera med uttag ifrån min portfölj, för att därefter ta ut även allmän pension och då komplettera med mindre del ifrån min portfölj. Första fasen ca 5% uttag, och därefter kanske 3%, jag hoppas att det inte är för offensivt. Finns även en hel del övervärde i en fastighet jag skulle kunna realisera genom en flytt till någon mindre/billigare.
Extrakudos till bloopers på slutet, skrattade högt för mig själv här hemma
Äh vad härligt att höra. Jag kände att jag var trött på mitt eget pengasvammel så det var lagom att blanda upp det och de där orden från sonen var väl det som satte det i rullning ordentligt.
Var lugnt, det kommer mer om det. Jag tänkte jag skulle tänka lite högt om det framöver också. Det finns så många olika sätt att se på det.
Ja, det var extra många nu… min mamma var orolig att jag först pratar om hur lugnt jag tog det med crème Fraichen och sedan svor som en bortsbindare i sista klippet. (Jag välte ut temuggen och stänkte ner mig och allt runtomkring. )
Mest intressanta avsnittet hittills utifrån mitt perspektiv. Känner igen mig i massa saker.
Ekonomin, placeringar och sådant är klart med marginal. Men just de mjuka värdena är någon som både jag och en del andra undrat över innan jag gick i FIRE. Jag har bara varit i FIRE knappt ett år men hittills så är det ganska fullt upp. Men då är det “fullt upp” med promenader med hunden, mer tid för matlagning, ideellt arbete i en idrottsförening och vara mer här och nu i stället för framåt framåt.
Tack för detta avsnitt! Intressantast hittills! Jag skulle gärna se en repris på detta, men säg ett år från nu eller liknande. Det är intressant om den nyfunna friheten står sig i längden eller om det är “nyhetens behag”.
Ser fram emot att en dag få uppleva allt detta själv
Jag kanske har frågat det redan men tråden börjar bli lite lång (kanske skulle haft en tråd per avsnitt?)
Men detta att tänka på jobbet på fritiden, sitta o planera dagarna på väg till jobbet o helger är ju nått som man lever med hela tiden . . .
Hur fort släppte detta egentligen? Är det inte lätt att tänka “hur löste dom det?” "har dom gjort det o det o det mm)
Tappade du “jobbtänket fort” eller hänger det kvar lite än?
Njae, jag vill inte käka upp bandbredd här. Detta är Jans och Carolines skapelse.
Alla gör inte det, det vet jag bestämt. Det handlar säkert om hur man är som person, men också om vilken typ av tjänst man har. Jag vet många som stänger dörren till jobbet och som inte är där i tanken förrän de öppnar den igen på måndagen.
De sparar jag också - du är en bra frågespruta! Men merparten försvann ganska snabbt. Framförallt när de nya terminen startat och jag inte var med. Då blev det tydligt för mig mentalt att nå’n annan övertagit ansvaret.
(kontext: Vi känner varandra lite från ett annat forum. Där hade jag en tråd om att eventuellt sluta jobba. Mitt senaste inlägg var från september 2021. Nu hade en annan forumit trådgrävt fram den och undrade hur det gick.)
Ja, då var det måndag igen. Den här gången funderar jag lite över allas favoritämne börskrascher och över hur tidningar och andra gärna gör domedagsrubriker av ingenting.
Angående #8 så är det ändå rätt lugnande att titta tillbaka på börsen de senaste 40åren så har det bara hänt 2ggr att börsen gått back mer än ett år i rad. . (2000-2002 och 2007-2008) och båda gångerna är det kraftiga uppgångar före och efter dessa nergångsår.
övriga minusår har hela tiden kraftig uppgång före/efter. .
Nu är man nyfiken tittare på #9 då jag just valde att gå ner till 75% i väntan på FIRE. . (dock har jag just nu gått ner till 75% med hjälp av Semester och ATI/Flex timmar)
Just nu känns det skönt att ha gått från 5dagar jobb o 2 dagar helg till 3,5dagar jobb o 3,5dagar ledigt.
Dock ÄR det lite jobbar 100% på 75% av tiden. . svårt att komma ifrån helt
Jo så är det väl..MEN det är lite intressant HUR denna “Historiska avkastning” gestaltat sig. .och att det historiskt alltid kommit starka perioder efter både korta och långa nedgångar. . så det KÄNNS som 2årsutgifter utanför börsen är rätt lagom för att klara “vanliga” nergångar
Rätt galna kast vissa år
|1999|71.00%|
|2000|-11.90%|
|2001|-19.80%|
|2002|-41.70%|
|2003|29.00%|
|2004|16.60%|
|2005|29.40%|
|2006|19.50%|
Avsnitt 9 ligger uppe och er rentier tuggar på om halvtid och deltid och om lite olika alternativ till FIRE. Ett något spretigare avsnitt av flera skäl, men jag hoppas det get lite tankegods ändå.
Deltid ÄR lurigt. . .jag har som sagt gått till att jobba 3,5dar sen ledig 3,5dagar- - -
MEN idag är min lediga eftermiddag och har svarat på 3st samtal och några mail. . nästa lediga måndag em har jag ett möte inbokat .
Men tror bara det blir året ut 75% tills semesterdagarna och ATI tiden slut. . sen 100% FIRE