Intressant variant av ungefär samma tankesätt. Det som jag (och säkert även du) kommer att skruva på framöver är väl hur bekväm man känner sig med administrationen av detta. Min lilla “kvartalsmetod” ska jag väl utvärdera efter ett år också. Men just nu känns den rimlig och jag tänkte prata den strategin i ett avsnitt senare också.
Många FIRE-filurer verkar både älska och frukta just uttagsplanen.
Ja USA-fonderna skulle gott kunna bli globalfonder. Jag tar några år att fundera på det, ungefär så snabbt rör det sig i portföljen.
Det är mestadels den trögrörligheten, samt ett bet på att USA ligger för Europa kring AI och att AI kommer bli en större del av… ja allt.
Vi kanske har en skillnad i hur pass snäv svångremmen blir om fasträntedelen behöver aktiveras. För egen del kör jag på min vanliga utgiftsnivå, exklusive semesterresor, inklusive ISK-skatt. Jag är lite i valet i kvalet att ha buffert för ISK-skatt på grund av hur tråkigt det låter.
Ett sätt att försöka se påverkan av ett stort börsfall är att i montecarlo-simuleringen ändra inställningen för SWR och t.ex. sätta den till “10 worst years first”
Jag tycker det är ganska friskt vågat att köra FIRE med mer än 90% på börsen. Tror du att du kommer att fortsätta med det även efter ytterligare lycka med investeringarna / mer kapital? Eller tänker du lätta på gasen och ha mer ”säkra” medel då?
Typ inte riska pengar man behöver för att tjäna fler man inte behöver.
Dels gillar jag Cederburgs resonemang och med låga utgifter och krockkudde blir ändå risken mindre. Dessutom är ju som sagt mitt mantra: Räntor är så tråkigt.
Jag hör logiken prata. Skulle jag få känslan av att “nu” är toppen verkligen nådd så kanske jag tänker om. Men mest troligt missar jag ju den insikten…
Jag kanske har lite större marginal i mitt FIREande så det känns rimligt att ha mer ”säkra” pengar meeeen det är väldigt svårt att sitta med en rätt stor summa med låg avkastning när det finns potentiellt ”bättre” placeringar.
Tänker att man inte får bli slav under sina regler heller. Jag kryper sakta från 70/30 inte mot 60/40 som jag kanske borde utan mot 80/20 vilket jag inte alls menat egentligen.
Det där är ju grymt svårt. .jag KOMMER ha svårt med detta när jag går.
Har man ett kapital som delat med antalet år man behöver det så är man ju egentligen “hemma”
typ man har 6M o vill ha 300.000:-/år i 20år så är man ju klar då ett fasträntekonto troligen håller inflationstakten.
MEN jobbigt om börsen går bra dessa 20år o man hade KUNNAT få större marginaler.
MEN lika jobbigt om börsen dyker o håller sig låg. . då blir det “varför chansade jag när jag redan va i hamn?”
Jättesvårt…
Så är det definitivt. . men när man planerar en rätt tight fire som jag gör så väljer man mellan “play it safe o leva rätt snålt” eller chansa lite o få bättre marginaler. . .tror jag kommer göra lite både och (några års play it safe buffert men resten på börsen)
Hela resan finns i avsnitt 3-5 i vloggen, för det är lite mer komplext än det kan verka.
Men elva år från noll till genomförd FIRE, om man bara räknar pengarna på kontot. Innan det betalade jag av lån, vilket ju ökade möjligheten till hög sparkvot.
Intressant nytt avsnitt som träffade helt rätt här då jag just idag hade det där samtalet med chef och min arbetsgrupp
Jag valde tillslut efter MYCKET tankar att gå ner till 75% nu direkt. .50% nästa år. . . som “feg test fire”
Skall bli intressant om man kan släppa jobbet o om jobbet släpper mig min lediga tid eller om man känner sig som på jobbet ändå. .
Men känns det så slutar jag helt. . .
Det du sa om att folk tycker du “slösar tid” är väl just det jag längtar till att kunna göra.
Jobbar man fulltid så blir det inte så mycket tid kvar att “slösa”
Men i FIRE hoppas jag man kan känna att som exempel man vaknar, det är skitväder ute o man slösar bort dagen med en Tv–serie utan att kännas sig att man “slösat bort en dag” som är lätt att känna om man bara har helgerna att göra allt det där man måste göra.
Nu hann du likt en snabb vessla före, men då jag ju “slösar” med min tid så lät jag mående komma före… men här är länk till de som inte prenumererar men ändå vill följa.