FIRE på svenska

Jag kan fascineras av dessa off-grid-drömmar, men sett ur ett FIRE-perspektiv så är det egentligen ganska långt från detta. Att bruka jorden, skogen samt jaga är ju arbete och påminner ju mer om självhushållningen i glesbygd 100-150 bakåt i tiden.

Däremot, och här är finns det väl likheter: Just det här med att kapa utgifter totalt ger ju en motståndskraft som inte finns i vårt moderna samhälle normalt. (Sedan tillåter jag mig att misstänka att hon exempelvis har bil, vilket ju är en annan kostnadsdrivare.)

2 gillningar

Agree. Jag tyckte mest det var kul att hon uttryckligen sa att hon inte ville vara beroende av pengar, “financial independence” bokstavligen lixom :grin:

Jag tycker hennes sätt att leva är fascinerande, imponerande och… så himla dumt haha. Varför inte åtnjuta de framsteg som människan gjort de senaste 200 åren? Men som inspiration och tankeställare, visst. Folk är alldeles för materaliatiska idag och tror att de blir lyckliga av (nya) prylar.

3 gillningar

Jag tänker att hon försöker göra sin grej. Leva sin dröm. Kudos till det!

Om man gör lr strävar mot något som man brinner för så spelar det inte så stor roll vad det är. Huvudsaken är ATT det är lr blir.

4 gillningar

Va’? Är det redan måndag igen? :smiley:

Här kommer nya avsnittet av FIRE på svenska med avsnittstiteln Tankar om fonder 2025. Det tar vid där det förra slutade och handlar mer om de senaste 18 månadernas placeringar och hur det ser ut just nu.

14 gillningar

Tack för givande fikastund! :blush:

4 gillningar

Blev nyfiken och gjorde en liknande uppspaltning av ekonomin som helhet. Landar på följande FIRE-upplägg.

Avanza USA 17%
Handelsbanken USA Index 16%
Investor 16%
DNB Global Indeks S 13%
Plus Allabolag Sverige 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
AMF Småbolag 8%
Fasträntekonton 7%
LF Global Index 2%
Övrigt 1%

Första tanken åt mig själv… bah, håll det enklare dumstrut. Men det går bra som det är, det går bra.

Så i stora drag en likhet i att det är en ganska Sverige-tung 93/7-portfölj. Den täcker för nuvarande lite över 25 årsutgifter.

5 gillningar

Toppen! Jag vill dock ha längre avsnitt, gärna runt 90 min vore lagom, så att man kan titta medans man tränar :joy: Du kan fylla ut materialet med skivrecensioner och spela lite på syntharna :+1:

Nä men skämt åsido, toppenavsnitt! Gillar det du gör :slight_smile: Det är inspirerande!

2 gillningar

Tack för troget lyssnande och fikaskål på det! :teapot: :smiley: :+1:

Kul att det ändå är så pass lika vi tänkt även om du tror mer på jänkarna än jag! :smiley:

1 gillning

Du får köra i repris… Repetition är all kunskaps moder. :crazy_face:
(Skivnörderiet har en egen kanal. :see_no_evil: )

Stort tack för det! :heart: Jag tror under 30 minuter är ganska vettigt om man inte ska tröttna på en persons malande.

1 gillning

Jag tycker precis tvärtom, de ligger precis på smärtgränsen nu.

4 gillningar

More is more!

Jo, ja. Förtydligande då, nog orkar jag lyssna på mer av @angaudlinn men formatet tycker jag passar med 20 min max. Hellre fler avsnitt då :wink:

3 gillningar

Tack för trevligt avsnitt. Kul med vinylskivan som musiktips… i bakgrunden. :grinning:
Intressant allokering, friskt vågat. Avsnittet var lagom långt tycker jag. Jag ser fram emot nästa vecka.

2 gillningar

Jag jobbar vidare på påskäggen. Förväntningarna ökar nu när lyssnare uppmärksammat det. :joy:

och tack för pepp! :smiley:

1 gillning

Vi ser allt… :joy:

2 gillningar

Keep making a lot of money :slight_smile:
Bra avsnitt med intressanta tankar återigen.
Själv är jag i någon slags flerårig övergångsfas, där jag börjat gå från mer enskilda aktier till bredare/stabilare ETF:er och fonder. Har inte riktigt bestämt mig om eller hur mycket jag ska plocka över i någon slags räntebärande än. Jag har en del stabilt utdelande (hoppas jag) aktier/fonder/ETF’er och tänker att utdelningen får nog utgöra merparten av de inkomster jag behöver för min tidiga pensionering.

1 gillning

Tack för ett fint avsnitt! Räntor är skittråkigt, håller SÅ med om det. :laughing:

4 gillningar

Kul avsnitt igen :slight_smile:

Men jag blir lite förvånad att du anser dig vara i Lean-Fire men samtidigt KAN klara att börsen faller +40%
Känns mer som du LEVER som Lean-Fire men kapitalet är mer än nog för att vara "inte så Lean :wink: "

EDIT…eller menar du att du klarar ett börsfall på 50% OM den hämtar hem sig lite under dom 2år du kan leva på fasträntekonto pengarna?

1 gillning

Men intressant avsnitt som får mig att fundera på min kommande strategi. .
Tänkte mig detta efter ha lyssnat på dig o läst lite:
1 månadskostnad på lönekontot
1-2 månadskostnad på sparkontot i “lönebanken”
1 års kostnader på 4st olika rullande fasträntekonton (3månadsutgifter x4)
1 års kostnader på räntekonton i ISK
Resten på ett 70/30 Global/Svensk index ISK
Plus en årsutgifter på reserv ISK i annan bank.

1 gillning

Du har kanske lite rätt… men det beror ju på vad man menar med lean. Jag vill väl understryka att för de flesta lever jag lean-FIRE, som de ser på pengar och utgifter men att jag kan klara att kapa mer om det kniper.

Jag menar att jag absolut överlever om det försvinner 40%, men att det inte blir så kul. Men det handlar ju då om att jag inte har bil, inte semestrar etc… sådant som jag utgår ifrån är svångremsvarianten när skiten träffar fläkten.

Det som ställer till alla dessa luddiga begrepp är (ju) också att jag just nu har en tonåring hemma. Han äter mer än dubbelt så mycket som jag, men jag vet ju inte hur länge han är kvar heller. Jag är också bara några veckor in i “aktiva FIRE-uttag”, så vi får väl se hur det artar sig framöver.

Det finns m a o anledning att återkomma till dessa luddiga begrepp senare. :rofl: