FIRE på svenska

Korrekt. Men det ämnet finns med som en kommande vloggidé.

Som @NoMarc noterat:

#tjohoo! :partying_face:

Så, det ska nog lösa sig, för även detta lärde jag mig relativt nyligen.

4 gillningar

Nu kan du be nå’n måla om kolonistugan och sitta och titta på med en :tropical_drink: i näven. :sunglasses:

6 gillningar

Så länge man faktiskt betalar skatt…d.v.s. kapitalinkomsterna är större än avdragen (ex ränteavdrag)

2 gillningar

Sjukersättning funkar för SKV, så kommer be om grävhjälp i rabatterna även i år.

3 gillningar

Här är tredje delen i min lilla trilogi (amortera - renovera - investera) om min personliga resa mot FIRE och heter följdaktligen Tankar om investering. :smiley:

21 gillningar

Tepaus! :yum:

:teapot::teapot::teapot:

2 gillningar

Mer ett resonemang än en kort och koncis fråga, men…

Jag funderar på hur utgifter/kostnader ändras över tid. Och hur man kan tänka kring det när man beräknar fire-belopp och olika upplägg. Barn som kostar olika mycket i olika perioder t.ex. - själv har jag ett barn på lågstadiet och ett på mellanstadiet. Det känns svårt att se i tebladen vad budgeten hamnar på inom några år liksom. Givetvis finns det ju en aspekt av att mätta mun efter matsäck, men i ett fire-scenario så kan det kanske vara ett rimligt antagande med några år av större budget när barnen bor hemma och sedan kan man krympa den om/när barnen börjar flytta hemifrån eller kan tänkas stå för egna utgifter (bor i storstadsregion så vem vet när barnen flyttar ut).

Finns säkert andra liknande exempel/situationer, även om jag just nu inte kommer på klockrena exempel.

Jag inbillar mig att det är en sak att rätta mun efter den lön som kommer in på kontot än att ha x miljoner på isk som man inte “får” nalla extra av om man har lagt sig på en mer lean än fat fire-nivå. (Är ensamstående med barn vv, så i mitt exempel finns det ingen partner med back-up inkomst. Knappt 20 år kvar till riktålder.)

Har du några tankar om detta att dela?

1 gillning

Jag tänker att man behöver ha disciplin oavsett om man har en “fast” utgistsnivå, eller om man räknar med att den ska ändras över tid, när barn flyttar ut etc. Samma disciplin behövs nog för att kunna ackumulera så att man når sin FIRE-nivå, annars kommer man troligtvis att “nalla av ISK’n” även under den tiden man har en lön som kommer in på kontot.

3 gillningar

Lite förenklat tänker jag också att den lön och utgiftsnivå jag har nu, och klarar mig bra på, är samma nivå jag vill kunna ha om jag slutar jobba i förtid. Sedan kommer ju pensionen att göra att jag inte behöver täcka hela den kostnaden med avkastning och nyttjande av mitt eget kapital. De första åren kommer kapitalet att minska, under ett uttag av enbart TJP. Efter riktålder blir det mer bevarande av kapital och konsumtion täckt av avkastningen av detsamma (plus pensionen).

Jag förstår hur du tänker, men jag tror det är väldigt individuellt. Med det menar jag att det beror på vad du tänker att du ska lägga mer på barnen för att de blir äldre. I min värld är inte skillnaderna så stora utgiftsmässigt under ett barns uppväxt, åtminstone inte mellan tumme och pekfingret.

Ett litet barn drar en del blöjor, burkmat och förskola/barnpassning.
Ett låg- och mellanstadiebarn växer ur kläder som en annan byter strumpor och ska på kalas/party stup i kvarten.
Ett högstadie- och gymnasiebarn har (enligt mig) mer eget ansvar för kläder och transporter, men äter å andra sidan som en oxe.
Så summa summarum tycker jag inte det förändrades så mycket. Däremot, ska man köpa allt de pekar på, ta med dem på flera utlandssemestrar om året och leka taxi så blir tonåringar dyrare såklart.

Om man har “nallningstendenser” så tror jag inte FIRE är ens aktuellt från början. Är det något som krävs (annat än möjligen vid fat FIRE som kommer av att man inte lyckats bränna goda inkomster eller arv) så är det disciplin. Har man en “FIRE-lön” på X kronor i månaden så är det ju inte någon skillnad mot att ha vanlig knegarlön. Du kan ju inte gärna gå in till lönekontoret eller chefen och be att få nalla lite på nästa lön. Och om du gör det, då är du inte FIRE-typen.

Sedan nämner du att du är ensamstående, närmar dig 50 och har mellanstadiebarn i storstadsområde. Då kommer ju det med vissa förutsättningar. Det kan handla om en föräldrarelation, hur lång tid barnen är kvar i hemmet, hur tuff man vågar vara kring när det är dags att flytta och vad en tonåring kan förvänta sig för boende etc.

Men även detta kräver ju lite självinsikt, självdisciplin och tydlighet. Det måste inte vara strängt eller snålt, det är inte det jag säger, men just “nallandet” på pengar som du är rädd för tror jag lika gärna visar sig i att man låter en tonåring “nalla” på tiden de lovat vara hemma, "sjuåringen “nalla” på städningen av legot på golvet osv.

3 gillningar

Allt FIRE är väldigt mycket på tankeplanet för mig ännu, men för egen del så är jag mer van vid att spara än att spendera. Det är några år sedan jag först hörde talas om FIRE och då kändes det som något som låg lååångt in i framtiden om det alls var möjligt. Det är lätt att då räkna lite mellan tummen och pekfingret på vad man kanske möjligen har för eventuella utgifter och det fire-belopp man landar i är ju inget som förpliktar. Nu efter en skilsmässa, några års sparande och andra livshändelser som påverkar förutsättningarna så försöker jag vara lite mer konkret i beräkningen och därav funderingar på hur framtidens utmaningar budgeteras. Känns fint att höra att din erfarenhet är att inte kostnaderna skenar bara för att barnen bli äldre. Det känns som en bra motpol till olika anekdotiska (och säkert överdrivna) “bevis” bland vänner och bekanta om hur pengarna flyger ut när barnen blir tonåringar.

Ang nallningstendenser tror jag att jag klarar stå emot. Just nu tar jag ut föräldraledighet på deltid och har då dragit ner på sparandet, men det känns ovant och nästan obekvämt att även under en begränsad period inte spara som tidigare (har bara ett ev de automatiska månadssparanden igång nu… :scream:). Kanske är det som blir utmaningen för mig på sikt? Men men, första steget blir väl att räkna ut ett ärligt FIRE-belopp för att se hur långt det är kvar dit!

Tillägg: så länge man sätter av ett regelbundet sparande från lönen så är ju det en sorts yttersta reservbuffert på ett sätt. Skulle något oförutsett hända som kräver mer än vad det finns på buffertkontot så kan man ju i krissituationer använda månadssparandet… utan att röra isk alltså. Jag kanske outar mig själv som försiktig general här :sweat_smile: men jag tänker att det är i planeringsstadiet man lägger grunden.

Aha, då fattar jag varifrån frågan kommer. Been there, done that, didn’t buy the t-shirt. :+1:

Jag berättade om frågan när jag och sonen käkade middag nyss. Sedan gjorde han kaffe till sig och då skojade jag och sa att jag skulle fylla på tråden genom att säga att jag glömt skriva att vissa tonåringar dricker extrema mängder kaffe. :rofl:

Mer allvarligt så tror jag att dina vänner och bekanta nog är de som gärna sopar lite extra framför curlingstenen… Dels är det ju ett val, dels en personlighetsgrej och dels troligen lättare att göra om man är lilla kärnfamiljen med goda inkomster. (Men teori, den kan vara fel.)

Ja, man får vänja sig. (Nu blir det skamlös plugg inför måndagens avsnitt… ->) Jag styrde över månadssparandet först till fasträntekonton och sedan till att leva upp en lön under längre tid. Hela den processen tog strax över ett år och det var en bra utfasningsmekanism, för då kändes det inte lika konstigt.

Ja, gör det och gör det ärligt, om du nu tänker FIRE. Följ upp, lägg på marginaler, testkör etc. Vill du vara hardcore så kan du “go full axr” och slå ut tandkrämen och räkna ut dagskostnaden (jag skojar! @axr).

Allt det där låter ju toppen. Det är ju lite samma sak även vid uttag, om skiten träffar fläkten. Men då ska det ju helst vara att tiotusen oförutsett i t ex maj ska ju s a s vara inhämtat igen efter sommaren, annars är man ju på tunn is. Men bäst är ju om det där oförutsedda finns med i kalkylen i form av X% av årsutgifterna redan från början.

2 gillningar

Leva på en hel lön?? Flera gånger??? :scream::exploding_head::face_with_peeking_eye: Ser fram emot det avsnittet!

Får kanske göra mätningar på både kaffe och tandkräm och efter opti-avsnittet kanske man även ska kartlägga barnens toavanor (skojar!) så jag har ärligt underlag för beräkningarna!

3 gillningar
8 gillningar

Uppskattar verkligen de här avsnitten! Det är kul att höra hur andra har gjort utifån sina egana förutsättningar. Vad som funkar är inte alltid det som rent matematiskt och vetenskapligt är det mest optimala. Blir kul att få höra mer.

6 gillningar

Välkommen till forumet och tack för den värmande kommentaren också! :smiley: :+1:

4 gillningar

FIRE på riktigt! :grin:

“Jag måste veta att jag klarar av att leva ett liv utan pengar”

5 gillningar

Blev lite förvånad, hon säger att hon vill leva utan att vara beroende av något. Men alla behöver värme, skydd, vatten, ett socialt sammanhang och mat. Resten är ju ibland valbart.

Men alla är vi beroende. Men kan förstå grundtanken, att det är vettigt att veta hur man tänder en eld, lever utan el och så vidare. Men gissar och hoppas att hon laddar sin mobil med solceller.

4 gillningar

Hon visar sin lilla solpanel och vedspisen i videon.

1 gillning

Vilken tur, då behöver jag inte oroa mig för det. :blush:

2 gillningar