FIRE-portfölj med hävstång?

Hej!

Min FIRE-resa i 20-årsåldern är bara påbörjad (siktar på FIRE vid 40 med 10 miljoner). Söker råd kring mitt upplägg för FIRE-portfölj på Avanza. Tanken är att portfölj-delarna ska ha låg korrelation med varandra och växeldra samt ge stabilitet. Därav bara en mycket liten del företagsobligationer i räntedelen vilka har hög korrelation till aktiemarknaden.

Då värdepapperskrediten på Avanza är förmånlig under 10% på 1,99% tänker jag att det kan vara klokt att använda då den genomsnittliga avkastningen för portföljen bör vara högre. Förstår att det ger mer volatilitet men hyfsat milt med endast 1,1 hävstång.

Saknar jag något i min portfölj? (Vet att commodities kan vara klokt för inflationsscenarion)

Tankar kring mild hävstång under FIRE/Stay-rich?

Portfölj Avanza 10% hävstång på allt

Avkastningsdel 55%

35% Länsförsäkringar Global
5% Handelsbanken Gl småbolag
10% Avanza Emerging Markets
5% Plus Alla Bolag Sverige

Värdebevaringen/låg aktiekorrelation 45%

10% Captor Iris Bond
10% AMF räntefond mix
10% AMF lång
8% Xetra guld
5% Swedbank Realränta

2% Sparkonto på Avanza

Spontant tänker jag att du borde ta högre risk i 20 årsåldern?

Alltså förutsatt att du inte freakar ur och säljer av vid en börskrasch. som sker då och då.

7 gillningar

Om det inte är väldigt stora summor du sätter in varje månad så hade jag också satsat mer “aggressivt” än så här. Det är tjugo år till din tänkta FIRE och att då köra 45 procent värdebevarande känns direkt kontraproduktivt.

Jag drog precis pluggen och jag har aldrig under min sparkarriär varit i närheten av 45% värdebevarande och hade säkert inte varit här idag om jag kört med både hängslen och livrem genom sparkarriären.

Men… man måste ju känna sig själv såklart. Är du typen som blir nervös och agerar på det så är det ju definitivt tryggare så här.

11 gillningar

Risktagande.

Du är så ung att ditt sparande antagligen är en stor andel av din tillväxt, och då både kan och ska du ta risk. Med risk menar jag inte Nigerianska statspapper, trisslotter och senaste cryptotrenden, utan ökad andel aktiefonder.

3 gillningar

Ursäkta mitt otydliga inlägg. Frågan gäller om en framtida stabil FIRE-portfölj att leva av.

Nu i tillväxtfasen sparar jag i (med 1,1 hävstång dessutom):

60% LF Global
10% Handelsbanken gl småbolag
10% Avanza Emerging
5% Plus allabolag
5% Spiltan invest
5% Plus fastighet index
5% AMF småbolag

Samt buffert på sparkonto

Om 20 år när det är dags kommer många av de där fonderna inte finnas mer. Kommer antagligen finnas andra bättre alternativ också.

Ta det problemet när det kommer och fokusera på det du kan göra nu.

6 gillningar

Det var ju en lite annan fråga.

Men att sitta idag och detaljplanera en portföljsammansättning om 15 år känns lite svårt. Du vet ju inte om de specifika fonderna finns, eller hur ekonomin i allmänhet ser ut. 60/40 vs 60/30/10 etc är väl ungefär detaljnivån som är relevant att sitta och fundera på idag om man tycker det är kul.

2 gillningar

Bra poäng! Sannolikt kommer det finnas andra produkter om 15-20 år som är ännu bättre.

Tycker dock det är intressant att konstruera portföljer efter hypotetiska scenarion och försöka optimera. Det tränar en också inför att faktiskt övergå i en liknande strateg så småningom.

Planera inte för mycket bara. Fallet kan bli så mycket längre om du detaljplanerar en framtid som sedan inte blir precis så.

I uppbyggnadsfasen är det isf bättre att du planerar din fördelning och labbar med olika scenarior kring den… om du nu känner att det är kul att planera. :slight_smile:

1 gillning

Kanske en Allvädersportfölj skulle vara något för dig? Ett upplägg skulle kunna vara att köra en allvädersportfölj med hävstång under uppbyggnadsfasen och sedan fasa ut hävstången (look what I did there) när du är i FIRE.

Teoretiskt så får du högre CAGR och lägre risk än en renodlad aktieportfölj.

2 gillningar

Mycket intressant upplägg RobertK. Jag har följt tråden en del där det skrivs mycket klokt.

Gillar tanken med att ha samma portfölj i faserna i spridda tillgångslag men att justera hävstång för att få upp tillväxten i denna fasen. Vilken hävstång är i så fall rimlig?

1,25 hävstång på Avanza är förmånlig och kanske en lagom grad?

1 gillning

Ja, så hög hävstång som du är bekväm med, så länge det är förmånlig ränta. Själv håller jag mig runt 1.4x hos Nordnet.

Kolla gärna på hur mycket portföljbelåning som ger tvångsförsäljning vid en viss % nedgång. Exempel krävs en 38 % nedgång för att utlösa tvångsförsäljning vid 50 % belåning. (Förutsatt att du har stabila indexfonder som har 80 % belåningsvärde)

Om att belåna sin aktieportfölj | Placera

7% eller 17 % är nog vad som brukas sägas 7 % för att vara i princip säker.

I tråden rekomenderas den som har långt sparmål att ha det mesta i en globalfond.
Och inte så mycket i guld och räntefonder. Och gärna belånat.

Går man på det är Nordnet Global 125 ett bra alternativ eftersom det är en globalfond med hävstång.

Personligen orkar jag inte med enbart aktiefond med hävstång för svängningarna blir så jobbiga. Svängningarna i uppgång är inget problem men i nedgång är belåning skitjobbig.

De senaste 100 åren har det funnits tre långa perioder på mer än 10-15 år när aktiemarknaden underpresterade mot gold och räntor, så jag tycker det är ett dåligt råd att bara ha en aktiefond.

Tror även den mest ESG centrerade globalfonden är betydligt bredare än Nordnet global 125, 11 % microsoft ? 8 % Nvidia? inget Apple? Föga förvånad att den gått bra dock. Men vill man ha så hög andel i något bolag kan man ju lika gärna köpa aktier.

Nordnet Global Index 125 innehåller 692 aktier.
Länsförsäkringar Global Index innehåller 1217 aktier.

DNB Global innehåller mer än 1400 aktier sist jag kollade.
Storebrand Global All Countries innehöll mer än 2000 aktier sist jag kollade.

Det är de globalfonder som haft mest exponering mot de 7 största teknikbolagen ar de som gått bäst de senaste åren, inte de med störst diversifiering.

Men när teknik faller så är stor bredd i diversifieringen mindre dåligt.
När marknaden faller är det bra att inte ha hävstång.

1 gillning

Jo men rekommendationen här var till en 20 årig kille som aldrig sparat i fonder i hela sitt liv, att då säga att ha så mycket hävstång som möjligt gärna med belåning, tycker jag är oansvarigt. Skulle du själv reka detta till en kille som precis lämnat gymnasiet? Vad vet vi om hur han kommer reagera vid en säg 40 % nedgång som istället då blir 60 % + vid 40 % belåning.

Bara för att förtydliga så rekommenderar jag inte att köra hävstång på en aktieportfölj, inte heller en portfölj med bara aktier och räntor. De har för låg riskjusterad avkastning för det.

1 gillning