För de som orkar så skulle jag verkligen rekommendera intervjun med Jacob Lund Fisker som jag länkade ovan. Han hade ett intressant resonemang om att det nuvarande systemet av
- utbildning → jobb → lön → konsumtion
var ett så invant system att det knappt gick att prata om alternativ med de flesta människor eftersom att det var som att prata med en fisk om vatten - dvs det är ett system så fundamentalt för världsbilden att det inte gick att se som ett system utan betraktas närmast som en naturlag.
Jag tycker attt FIRE-grejen, om än med sina begränsningar, har lyft mig ur vattnet så att säga. Vad är det som är naturligt och självklart med att jobba mellan 8-17 varje vardag? Göra meningsfulla saker, självklart, men lönearbete som koncept är ju inte det enda sättet att göra det. En rimlig nutidsmänniska behöver vissa bekvämligheter (skydd mot naturen, mat och vatten etc) men utöver det är det ju bara prioriteringar. Jobba för att sedan konsumera, eller inte jobba och inte konsumera, eller alla gråzoner och blandningar däremellan.
Mitt tänk: FIRE är ett samlingsbegrepp (som gör det lätt att googla inspiration inom området t.ex.) men målet är ju att jag ska styra mitt eget liv. För mig är tanken om att leva på mindre central och värdefull, det ger mig en kortare väg till frihet att själv bestämma över min tid, gör tiden efter arbete mindre ansträngd då kapitalbehovet är lägre och är bra för planeten. Det lirar också med min egen upplevelse av att stora delar (men inte all) konsumtion mest ger korta kickar utan långvarig effekt.