FIRE: top-down vs bottom-up-tankesätt | Tänk om FIRE bara är ett symptom på ett annat problem

Tack för kommentaren @Vagabond. Jag vill vara tydlig med att jag köper ditt resonemang och att det här blir ju väldigt personligt just baserat på den unika inställning som man har på sin egen livskompass. Min livskompass fungerar uppenbarligen lite annorlunda än många andras . :slight_smile:

För mig ger mig mitt lönearbeta / företagande utlopp för:

• Hänga med människor som är duktiga och som jag gillar.

• Jag får lösa problem som jag gillar och engagera mig i fråga som intresserar mig och som får mig att växa.

• Jag får utmaningar - både i volym men även i spets. Jag har insett att jag behöver både och. Ibland ett problem som kräver mycket intellektuell stimulans och ibland sådant som är hjärndött coh som jag kan göra medan jag kollar på en TV-serie.

• Jag får vara kreativ, strategisk och skapande.

• Jag får göra “bra affärer” och optimera på saker jag tycker är roligt - t.ex. åka på konferens på företagets bekostnad.

• Jag bestämma över min tid till stora delar själv.

• Jag får bestämma över mina arbetsuppgifter själv.

• Jag får en direkt koppling och feedback från världen på huruvida det jag skapar är relevant och värdefullt eller ej.

• Jag får göra det tillsammans med andra. Jag får träffa människor som jag annars inte hade träffat. Jag hamnar i sammanhang som jag annars inte hade varit i.

• Jag får bidra och hjälpa andra människor.

• etc…

Så för mig är det, om jag hade vunnit 100 miljoner, jag hade gjort i stora drag precis samma sak som nu. Dvs. skulle jag hänga mindre i forumet för att jag har penga rpå kontot? Tveksamt.

4 gillningar