SÄPO. Kan inte svara på följdfrågor.
Hur reagerar ni på andras åsikter om att man inte jobbar och bidrar till samhället som alla andra??
Visst, man borde inte bry sig men hur berättar man tex för sin gamla far, som slitit med stolthet hela sitt liv, att nu skiter jag i att jobba och kommer framöver att pyssla med solsemester och pussel på heltid?
Ffa om förmögenheten kommer från arv… ![]()
Alla gör väl som dem själva vill. Du lever väl inte genom andra hoppas jag?
Arbetsnarkomanen som borde umgåtts mer med sina barn när de var små, är det honom du menar? ![]()
Det lät som ett skitbra svar, tycker jag.
(Jag sa ungefär så till just nämnde far.)
I så fall borde ett svar i stil med ”Jag är ekonomiskt fri så jag jobbar inte längre, men på senaste så har jag sysslat mycket med X” vara perfekt? Öppnar upp för en intressant diskussion om personen vill.
Jag håller med fast i Sverige är man mycket sitt jobb. ![]()
Jag skulle nog svarat på den frågan jag ville få ställt och pratat om mina intressen istället. Då slipper man ljuga och man kan fortsätta konversationen med följdfrågor och sånt.
Hade en granne som visserligen var arbetslös, men som använde sig av termen ”Fritidsforskare”
Du betalar skatt på kapitalet, du handlar mat, saker och upplevelser etc vilket bidrar till att folk har jobb, du betalar dessutom moms på det mesta vilket stärker statskassan. Kanske är du med i föreningar eller bidrar som volontär någonstans. Kanske sprider du information som andra har nytta av. Eller bara glädje och positiva vibbar, vilket också bidrar till ett mer hälsosamt samhälle.
Skulle säga att bara för att man har en anställning och vanlig lön betyder det inte att man tillför mer. Du ger ju någon arbetslös som vill ha ett jobb möjligheten också.
Hemarbetande. Håller på med egna projekt.
Känns som ni tar lätt på säkerhetsfrågan. Sverige har blivit farligare. Massa rån och skit, folk som kollas upp på sociala medier osv. Går du runt o sprider att du inte jobbar så finns risken att fel folk till slut får reda på det.
Det går säkert att improvisera men det vore bekvämt om man bara hade nåt som man kör hela tiden eller någon slags skenverksamhet.
-
Skriv dig på annan adress(samma kommun) bo där du vill.
-
Skaffa inga dyra prylar som du skyltar med.
-
Gå inte runt och sprid att du inte jobbar!
-
Viktigaste av allt, ta aldrig hem ett matbud eller folk från blocket!
Eller så slappnar du bara av. Spontant känner jag inte att rånrisken ökar bara för att du sluta jobba.