Fler ekonomiska ben att stå på | öka cash flow, var börjar man?

Hej!

Jag är ca 30 år och har i dagsläget inga barn, således en del tid över efter vanligt jobb (som ingenjör). Jag vill på något sätt skaffa mig fler ekonomiska ben att stå på utöver mitt vanliga jobb och min fondportfölj, men har supersvårt att veta vart jag ska börja. Jag är en person med mycket stort driv men blir frustrerad eftersom jag inte vet vad nästa steg är.

Någonstans finns det en dröm om att hålla på lite med fastigheter längre fram, men som akademiker är man rädd att jag inte har kompetens nog, finansieringen sätter även den käppar i hjulet.

Ni andra som förvärvsarbetar där ute, hur har ni skaffat er fler ekonomiska ben att stå på? Vart börjar man?

Hoppas vi tillsammans kan samla lite konkreta tips!

2 gillningar

Vad gillar du att göra?

Instagram, Blogg, Foto och liknande inom ditt niche-område är lätt och roligt att börja med. Ger inte mkt pengar men kan åtminstone finansiera din hobby.
(Mat, resor, motorcyklar, hästhoppning, schack, gräsklippning, grekisk mytologi?)

Spana även in Miljonär innan 30 som har en lite rolig serie pågående om extajobb, ”veckans jobb”.

Nu började jag förvisso som konsult, men annars är det en stark rekommendation. Hitta organisationer/människor som behöver någonting du kan och bygg en konsultportfolio. Börja smått och billigt, öka priset i takt med att du får fler kunder.

Det finns ju dessutom en hel del sammanhang där man skulle kunna marknadsföra sig själv till organisationer du inte känner. Typ här, eller plattformar som Upwork/Fiverr. Beror lite på vad du vill göra.

1 gillning

Det viktiga är att få pengar snabbt även om det innebär att man betalar mycket skatt, i din situation hade jag helt enkelt skaffat ett extrajobb.

Fördelar:

1. Enkelt att komma igång. Man i princip ringer runt lite så är man på banan.

2. Får cashflow typ månaden efter. Att starta upp någon sidoverksamhet och dessutom få den lönsam kan ta år, vilket kommer kosta dig enorma summor i förlorad avkastning.

3. Enkelt att att avsluta. Du skriver att du i nuläget inte har några barn, men det kan snabbt förändras.

Enda undantaget är om du har någon slags färdighet du snabbt kan komma igång med att ”hyra ut”, om du ex arbetat med program mot missbruk på behandlingshem och kan sälja enbart den tjänsten till en gammal arbetsgivare.

1 gillning