Fler högbelånade nyblivna familjer?

Mja, jag vet inte. Med tanke på att det finns en bank som går med på att låna ut 15 miljoner till dig så bör du ha en inkomst på 230.000/månad också, så du har råd :slight_smile:

Om du på något sätt fått låna mer än 5.5x din årsinkomst från en bank är jag mycket nyfiken på hur det gick till, för det vill jag också göra :slight_smile: Och isåfall förstår jag också att det kan bli tight att betala för dubbla boenden på detta viset.

1 gillning

Ok, superkonstigt resonemang.

Tjänar man bra så har man råd med 40k i extra utgifter varje månad?
dvs 80k skattade.
Utöver risken man helt plötsligt sitter i.
Just nu har jag ingen aning om vad banken kommer att godkänna sen när huset väl är färdigt.
Den som lever får se. Men du verkar tycka att en likande situation verkar rätt soft.
Testa gärna att evakuera ditt boende på dagen för att det är hälsofarligt för din 2 åring och ditt nyföddabarn att bo där, flytta runt i andra hand i 4 månader innan det blir totalt ohållbart och sen köp en liten lgh som du måste vara i med ditt nyfödda barn, men också sen vistas i i stort sett 24/7 under en pandemi… Testa det i 4 år så kan du återkomma sen med hur soft det var och hur mycket du faktiskt i slutändan haft råd med det.

Poängen med tråden var ju också att trådskaparen skulle känna att han inte var i så dålig sits ändå.

6 gillningar

Om man har en lön på över 200.000? Ja det bör man ha kan jag tycka. Sen att det inte är roligt att betala dom där extra 40 i månaden är en annan sak när man får prioritera bort lyxkonsumtionen man är van vid, men man bör definitivt ha råd med det.

Det här är naturligtvis hemskt och jättejobbigt för er psykiskt och andra som blir tvingade från sina hem av olika anledningar, oavsett det ekonomiska. Ingen som tycker något annat!

1 gillning

Det motsvarar väl ungefär en lön på 15 000kr och ett lån på 1.5 miljoner, för att sätta det lite i perspektiv.
(Nej, andra utgifter skalar givetvis inte på så sätt, men ändå).

Nja, det motsvarar väl en lön på 15.000 och ett lån på 990.000?
15.000 x 12 x 5.5 = 990.000.

5.5x årsinkomst.

Det är vad banken tycker, jag räknade bara på vad man får ut netto.

1 gillning

Lite överdriva.

1 gillning

Nä. Trots decennier av jobb och massvis med försök så har vi landat på månen, men vi har aldrig skapat ett bra journalprogram.

3 gillningar

Om du tycker att det är en bra indikation på vad som är mest komplicerat så drar jag mig ur diskussionen här.

1 gillning

När jag agerat tech advisor för företagsledare med låg tech-kompetens så är det här är ett återkommande problem - många har extremt svårt att förstå att vissa saker helt enkelt är horribelt komplicerade. Man tror att det är ett skämt, som du verkar göra. Eller att jag underdriver.

Ibland är det först när det är dags att betala SAP-konsulternas/likn. fakturor som de börjar förstå.

3 gillningar

Journalsystemet TakeCare som iallafall region Stockholm använder tycker jag är bra och användarvänligt. Nu blev det verkligen off-topic här. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Hej Anna,
Sluta oroa dig! Det behövs absolut inte. Ekonomin är ingen att bekymra sig om alls och karriären verkar jo också att vara planerat med bra utsikter båda på jobb med innehål och mycket bra ersättning. Kom i håg familjen, se till att ni båda prioritera partner och barn, jag ser störst risk för jobb-relaterat stress och överbelastning.

Ni har redan en bra buffert, nu är läge att börja spara på Lysa, vänta inte! Där kan fortsatt vara nedgång, men du kan aldrig tajma marknaden, viktigt är också att få en vana med spara istället för att konsumera.

Ni har redan till värmepumpen när den behövs (det är jo det ni har en buffert till)

Fasaden är om 5-7 år, dvs de pengar ni investerar på en LYSA konto nu, kan nästen ha fördubblats till den tid. Oavsett är det inte särskild sannolikt att ni tappar majoritet av de pengar ni spara upp till fasaden på Lysa.

Om du vill känna dig mer trygg så kan du använda fler Lysa konti och styra ditt sparande exempel:
Fasad om 5-7 år (60 månader 60x5000kr = 300000kr): lad lysa sätta risknivån, men jag tror det blir typ 50% aktier och 50% räntor.
Ny bil om 5-7 år (60 månader 60x5000kr=300000kr): samma som ovan.

Lysa Långtids spar: Jag vill tro ni borde ha utrymma till minst 10.000kr mer till långtidssparande på Lysa.

Alternativt är att strunta helt i räntor på Lysa, ni har så bra en ekonomi så även om där vill vara fortsatt nedgång på 10-20% över de nästa par år, så kommer ni att vara fult investerat när marknaden har nått bunden och får hela uppgången. Ni har tid och ekonomi och behöver egentlig inte vara orolig.

Om 10-15år har ni med största sannolikhet en fantastisk ekonomi om ni inte åker på ökat konsumtion (vad ni lätt kan komma till med de löner!).

Helt offtopic men… det komplexa är väl knappast själva systemet. Det är väl hur det byggs, dvs via offentlig upphandling av utsugande konsultbolag utan domänkunskap?! Klart det går dåligt då.

Men att jämföra med styrsystem för raketer… nja, det haltar väl rätt ändå ordentligt.

(Att SAP-konsulter kostar multum har INGET att göra med vad som har åstadkommits)

1 gillning

Personligen tycker jag nog att bygga ett styrsystem för raketer verkar mindre komplicerat med, men det är nog mest för att det ligger närmare mitt kompetensområde.

2 gillningar

Jag bilade upp avlopsstammen i källaren, fullt möjligt göra själv. Hyr en Hilti borrhammare och ett par helger så är det bilat. Utomhus kan vara mer omfattande, då förmodligen behöver du hyra minigrävare för det. Lägg ner nya plaströr samt FERNCO koppling i övergången.

Hur då? Det krävs mindre kod och går snabbare att utveckla, med färre resurser.

Båda är ohyggligt svåra, och mängden hängslen och livremmar i raketfallet är avsevärt högre (även om journalsystem också har mycket sånt), men den fundamentala komplexiteten är hög i båda fallen.

Raketekvationer är faktiskt relativt simpla och välförstådda.

Men min känsla är att SAP är ett system som man gjort medvetet komplex för att kunna sälja dyra konsulttimmar.

3 gillningar

SAP är gjort för att passa till allt. Allt brukar ofta bli komplext.

Gissar att barnbidrag och lite övertidsersättning dessutom tickar in också…