Hej allihopa,
Jag har funderat på ett koncept som blir vanligare internationellt, “Earned Wage Access” (flexibel lönetillgång), där anställda kan få ut redan intjänad lön innan ordinarie lönedag, t.ex. 2-3 ggr i veckan istället för en gång i månaden.
Det här fick mig att fundera på en mer grundläggande fråga som jag är nyfiken på vad ni tycker om:
Är det skadligt, särskilt för unga vuxna, att få tillgång till sin lön flera gånger i månaden istället för en gång?
Vad skulle vara fördelen med det sättet?
Vad är problemet som du har med att lönen kommer en gång i månaden?
Många löser detta “problem” genom att kostnadsfritt använda ett kreditkort under månaden fram till lön.
Det enda som sker om man förlitar sig på denna tillgång är att man blir en slav till arbetsgivarens gunst och “givmildhet” att tillhandahålla detta.
Ett kreditkort löser detta utan att man är involverad med arbetsgivaren på detta sättet.
Alla varianter där man får stålarna från ett fristående företag är kanske inte ett “lån” ur juridisk mening, men kostnaderna där till är värre än ett SMS-lån.
Som jag förstod det är det arbetsgivaren själv som står för kapitalet. Det skapas det aldrig någon kreditskuld för den anställde. Tjänsten är helt kostnadsfri för individen. Hur kan det vara värre än ett SMS-Lån?
Förskott på lön kan även beviljas av arbetsgivaren om man har en tillsvidareanställning och god relation.
Men för att det ska vara lönt måste man sitta i ett lyxfällan scenarion där en räkning håller på att gå till kronofogden.
Är man inte skuldsatt över öronen så har man tre månadslöner i buffert och då är det inte så intressant att få lönen lite tidigare.
Jag är inte säker på att alla vill ha ett kreditkort eller kan få ett för den delen.
Håller med det är bättre än SMS lån men som sagt verkligen en nödlösning.
Hehe kanske hade använt det om börsen dippade rejält vid de tillfällena brukar jag köra matlåda, panta alla burkar och ”glömma plånboken” mm för att kunna investera max. Men det är osunt beteende och jag försöker bli bättre ![]()
Är det vanligt att hushåll eller unga vuxna har 3x månadslöner i buffert?
Om pengarna tar slut innan lönen kommer så vet jag inte om man löser det grundläggande problemet genom att betala ut förskott på lönen, i varje fall inte om det sker regelbundet. För enstaka tillfällen kan jag se en poäng dock.
Nej, förmodligen inte.
För sommarjobbare eller ungdom som jobbar helg kunde förskott på lönen vara intressant då det i den åldern borde prioritera upplevelser.
Men så fort man är vuxen och driver ett hushåll utan föräldrarnas hjälp är bufferten viktig!
När jag jobbade inom restaurang var en av förmånerna just att man fick dricks efter varje arbetat pass. Skattefritt dessutom. Numera skattar alla även på dricks och man får den utbetald likt lönen en gång i månaden. Det är inte ett gigantiskt problem. Dock vet jag att flera av mina vänner som är kvar i branschen saknar den gamla goda tiden när man fick pengar oftare. Speciellt eftersom de jobbar på flera olika ställen och mindre regelbundet.
Har jobbat lite med arbetsliv ganska brett genom åren och fick en gång se sms-konversationer där en anställd tiggde om lite pengar till dotterns födelsedagspresent från arbetsgivaren. (I det fallet va situationen att lönen inte betalades ut ordentligt ens den 25 men att medarbetarna som va väldigt utsatta kunde tigga sig till lite av sin egen lön). Bland det vidrigaste jag sett faktiskt. Att behöva förnedra sig hos sin arbetsgivare för pengar.
Fattar att detta inte är samma sak men känslan för mig är farligt nära.
Vad är föresten poängen med denna tråd. Vad vill du diskutera? Om detta är en bra grej eller?
Detta har jag full förståelse för. Har du någon uppfattning om det är så att några av dem inte vill använda ett kostnadsfritt kreditkort (och i så fall varför) eller inte kan få ett kostnadsfritt kreditkort (och i så fall varför)?
Tjänsten jag såg (minns tyvärr inte va den hette..) är exakta motsatsen till det scenariot. Det handlade om app kopplad till tidrapporteringen där man själv väljer att ta ut endel av redan intjänad lön utan att behöva be om lov för de som jobbat timmar eller skift inom bemanning/hotell/restaurang. Jag ville bara höra folks input då många här ofta har ett vettigt perspektiv.
Tanken är väl inte nödvändigtvis att pengarna har tagit slut, utan mer att det handlar om flexibilitet. Man får helt enkelt tillgång till sina egna redan intjänade pengar när det passar en själv bäst, istället för att vara låst till ett fast datum?
Jag tänker att för att någon ska behöva förskott på lönen så måste pengarna vara slut, alternativt att man tänker sig handla för mer pengar än man har tillgängligt.
För min del så ser jag företeelsen mest som en början på en ond cirkel med ökad risk för en accelererande nedåtgående spiral.
Läste du detta svaret som jag gav till Emil Vikström ? ‘‘När jag jobbade inom restaurang var en av förmånerna just att man fick dricks efter varje arbetat pass. Skattefritt dessutom. Numera skattar alla även på dricks och man får den utbetald likt lönen en gång i månaden..’’
Ja, det gjorde jag men jag kan inte se hur det på något sätt skulle förändrat mitt svar till dig.