Mitt resonemang och förslag har absolut mer av spekulation och chansningen över sig. Poängen med det är att via lite högre risk kunna vinna 5 års tidigare pension exempelvis. Tid kan du aldrig få tillbaks, men om mina 5 miljoner blir 0 så faller jag bara tillbaks på att behöva jobba lite längre. En chansning givetvis, men samtidigt inte en orimilig chansning som om jag tog alla pengarna och köpte lotter för allt. Utan snarare att jag går från en index-fond till Spiltan investmentbolag och AMF småbolagsfonder som kanske ger lite bättre avkastning än LF Global Indexnära.
Jag vet att indexfonder är där man landar om man skall hitta den perfekta riskjusterade avkastningen men vad är poängen att ha pengarna när tiden är förbi och du är gammal eller död. Om du redan från dag 1 vet att du typ med din placering(i indexfond) kommer missa målet. Då väljer i varje fall jag att gambla lite, gå för att nå min dröm om jag samtidigt har en ganska mjuk fallback lösning i form av bra pension, andra besparingar osv.
Och i det läget så kan du dessutom vara oerhört flexibel om man nu misslyckas(ex landar i 5 eller 3,5 miljoner efter 7-8 år) och säga att nu ger jag det 10 år till fast med lägre risk och så blir det okej ändå. Och om det återigen visar sig att vi får 10 år till av dåliga tider, ja då tar jag typ aldrig ut det som är kvar. Samtidigt måste jag tro att vi inte står inför 17-18 år av dåliga börsår i sammanhängande följd, men det vet jag givetvis inget om.
Hade egenligen inte tänkt ge mig in i tråden igen för jag vill inte debatera forskning och sannolikhet. Snarare om någon funderat i samma banor och kanske rent av gjort något liknande.