Writing
Jag har en fråga och skulle vilja bolla lite tankar med folk som kanske varit i liknande situation.
Jag har jobbat som frilansare hela livet och flyttat runt mellan olika länder. Jag är 43 år nu och känner att livet börjar komma ikapp mig ekonomiskt. För första gången i mitt liv tjänar jag faktiskt bra pengar och har börjat läsa på om investeringar och få en grundläggande förståelse för ekonomi.
Jag bor nu i Japan eftersom jag fått barn här. Min nettolön ligger på ungefär 45–50 000 SEK i månaden efter skatt.
Det som gör mig kluven är att jag som utflyttad svensk inte kan spara via Avanza/ISK. Däremot kan jag investera genom Japans system som heter NISA.
Problemet är att jag inte vet hur länge jag kommer bo i Japan. Jag har barn här, men en del av mig vill tillbaka till Sverige. Samtidigt vet jag inte om det blir om 3 år, 10 år, 15 år eller kanske aldrig.
Jag förstår att kapital behöver tid för att växa och att indexfonder egentligen är långsiktigt sparande. Men det som gör mig osäker är tanken att om jag flyttar om några år kanske marknaden ligger back just då. Om jag däremot stannar länge spelar det mindre roll. Samtidigt kanske allt jämnar ut sig ändå över tid.
Hur hade ni tänkt i min situation?
Hade ni satsat fullt på NISA och globala indexfonder ändå?
Finns det bra sätt att parallellt spara i Sverige trots att man är utflyttad?
Hur hade ni tänkt kring pension när man i princip börjar från noll vid 43 års ålder?
Hur sprider man risk när man inte ens vet vilket land man kommer bo i i framtiden?
Jag försöker tänka långsiktigt och bygga upp något stabilt både för mig själv och mitt barn, men känner mig ganska sen på bollen och lite vilsen kring hur man bäst bygger upp ekonomi när man lever internationellt.
Alla tankar uppskattas.
Jag skulle inte bry mig så mycket om det där med system. Det är en förutsättning som du har. Om det är det japanska systemet som du är hänvisad till nu så får det väl duga.
Den fråga som spelar långt större roll är pensionen. Din situation påminner om många svenska invandrares. Många flyttar till Sverige i vuxen ålder och behöver tjäna ihop en normal pension på betydligt färre år än normalt. Det är för de flesta inte möjligt.
Det du behöver göra är att lägga upp en långsiktig strategi. Om du vill komma tillbaka till Sverige kommer du sannolikt vara beroende av grundskyddet. Samtidigt kommer du rimligen ha någon utländsk pension också. Dock finns olika villkor där och det är bra att kolla upp.
Jag har försökt läsa på lite om pension i Sverige som utlandsboende och det verkar som att man måste jobba i Sverige i 40 år mellan 16-65 års ålder eller något liknande, annars dras det av 1/40 av pensionen för varje år man saknar där.
Så det verkar som att man är rätt rökt om man bott utomlands mycket. Vet inte hur det där kommer fungera med alla invandrare som kommer hamna i kläm.
Bor själv utomlands och har gjort det i snart 20 år. Funderar ibland på att flytta till Sverige men just pensionen är det som gnager lite. Måste kanske stanna där jag är fram till pensionen för att få full pension här. Om jag jobbar säg 25 år här och 15 år i Sverige blir det kanske inte så mycket pension från endera landet.
Du borde kolla upp det där och vad som krävs för full japansk pension.
Tack för alla snabba svar. En sak jag fortfarande funderar mycket på är själva strategin kring sparande när man inte vet om framtiden är kortsiktig eller långsiktig.
Som jag förstått det är indexfonder relativt säkra över lång tid, men jag vet ju inte om jag blir kvar i Japan. Det gör mig osäker på hur jag ska börja investera utan att riskera att behöva sälja vid fel tillfälle om jag flyttar från Japan.
Jag antar att om jag flyttar tillbaka till Sverige så kanske jag behöver byta sparform, till exempel till ISK. Det är just den övergången jag funderar mycket på.
Jag har nu sparat ihop en buffert för ca 6 månader för min familj som första steg, så jag står inte helt utan säkerhet längre. Men finns det kanske någon bra strategi som fungerar både på kort och lång sikt när man lever internationellt och inte vet vilket land man kommer bo i framöver? Ja är inte ute ute efter nån quick fix tid är ok.
Hur hade ni tänkt kring
Hur mycket man vågar lägga i indexfonder här i så fall.
Jag har kvar min svenska bank så ja skulle potentiellt kunna föra över pengar spara där men har förstått att det kanske inte är optimalt över tid.
Hur man tänker kring risk när man kanske måste flytta länder mitt i allt?
Generellt sett, om du säljer indexfonder en dag för att flytta pengarna, och sedan köper tillbaka liknande indexfonder nästa dag på nya stället, så är du inte ute ur marknaden så länge. Det påverkar inte investeringen särskilt mycket.
Det behöver inte vara konstigare än att byta leverantör i Sverige eller flytta sin tjänstepension, där man kan vara ute ur marknaden ett par dagar.
Det du får fundera på är om det triggar stor skattebetalning just i flytten.
Och det kan även vara förmånligt att spara i Japan. Kanske är investeringar skattefria eller lägre än i Sverige. Beroende på hur dubbelbeskattningsavtalet ser ut kanske du kan behålla depån i Japan, och sälja när det behövs i Sverige utan att bli negativt påverkad. Att prata med en skattejurist med kännedom i båda länders system och avtalet är nödvändigt.
Har för mig att Japan har lättat på reglerna kring kraven för att få pension. Tror det räcker att man numera betalar in under minst 10 år (dras automatiskt typ inkomstskatt, om du är anställd i japan) för att kunna få ut en dräglig allmän pension (kokumin nenkin). Förut var det 25 år som gällde. Du har kanske redan koll, men i ditt läge skulle jag definitivt se till att betala in till japanska pensionen under minst 10 år om du inte redan gjort det (går att betala in i även om man är arbetslös). Om man sen bestämmer sig för att lämna japan kan man få tillbaka en klumpsumma när man skriver ut sig. (Måste ansökas om hos deras pensionsmyndighet men det har din arbetsgivare koll på). Ser ut som att ISK skatter kommer höjas framöver så jag kan tänka mig att det är bättre att spara i NISA på lång sikt. Sverige är ett relativt litet fjuttigt land långt bort till skillnad från Japan som är typ en av de största och viktigaste ekonomierna. Skulle inte oroa mig med ett stort kapitalsparande där på längre sikt. Speciellt om ditt barn är påväg att assimileras fullt ut i den japanska skolan/samhället/kulturen.
Låter intressant. Men kanske dum fråga är börs mäklare själva plattformen eller en person som en konsult? Vet att här i japan så är dom luriga med att avgifter av alla dess slag framförallt när det kommer till folk som inte är från japan samt att alla priser dubblas eller 3 dubblas om man är utländsk. Kanske finns det nån som har en rekommendation på bra?
Finns det inga expatgrupper i Japan? När det gäller frågor som är mer på detaljnivå framstår det som att andra expats vore bäst att fråga. Sedan kan nästa steg bli att kolla här om en viss given lösning går att kopiera.
Det är en kapitalförvaltare & investeringsplattform likt Avanza bara det att den global. Och lite bättre / billigare skulle jag säga. Huvudkontoret har dom i USA, sen täcker dom upp med lite affiliate kontor i Asien samt Europa också. Etablerad redan 1978