I min värld är det mycket dålig rådgivning om man inte med kund noggrant och utförligt tar upp Livbolagets;
- Nyckeltal (Konsolidering och Solvens)
- Aktuell återbäringsränta
- Och hur det inflyttade kapitalet kommer att fördelas mellan garanti- och återbäringsdel
Sen om man från ett rådgivarperspektiv också bör ta upp hypotetiska resonemang kring framtida utflytt och möjlig underkonsolidering med en kund som är på väg att flytta in kapital är jag mer tveksam till.
Men eftersom ni noga ställde frågor kring risker så borde ni givetvis fått även det förklarat.
Traditionell Förvaltning är ett kollektivt sparande där kunderna gemensamt tar risker för varandra.
På detta forum har jag vid flera tillfällen understrukit vikten av god konsolideringsgrad i samband med inflytt/nyteckning.
I samband med inflytt köper man in sig i sparkollektivet och drar från dag 1 nytta av övriga kunders upparbetade avkastning som ännu inte har fördelats via återbäringsräntan, baksidan på myntet är att man också delar den ekonomiska risken från dag 1 med den del av kapitalet som inte garanterades.
Det är inte utan att man blir lite nyfiken på hur rådgivningen och inflytten gick till för 3 år sedan om det utförts via en valcentral samtidigt som SEB höll er i handen.
Vid tidpunkten för inflytten fanns det långtgående krav på dokumentering och det kanske kan vara din räddning nu när du startar ett klagomålsärende hos SEB - jag hade begärt att få se kunddokumentationen om du inte sparat den eller kan fånga upp den via internetbanken.
Lycka till!